Volvo V90 Cross Country B5: Elegán do nepohody
Pokud někdo chce velké auto, které je luxusní, zdolá i nějaký terén a není to SUV, možností moc není. Volvo je na tuto kategorii ale odborník a tak nabízí outdoorové provedení V90.
Jaké je ideální auto? Mělo by být dostatečně velké, aby se do něj vešlo vše, co je potřeba převážet. Také by mělo dobře vypadat, to je jasné, nikdo nechce jezdit ošklivým autem. Jelikož řidič ale auto naprostou většinu času vidí zevnitř, mělo by být hezké i tam. A pohodlné. Jistá dávka luxusu a prémiovosti se samozřejmě hodí. Výkonu by mělo být dost na to, aby člověk nemusel řešit, že je auto naložené a tak nemůže předjíždět. Zároveň je potřeba udržet spotřebu na rozumné hodnotě, ceny paliv nejsou zrovna příznivé. Pro cesty na chatu a do zimních středisek je praktická vyšší světlá výška a pohon všech kol. A to vše za co nejméně peněz, to je přece jasné.
Volvo V90 Cross Country naprostou většinu uvedených věcí splňuje. Pokud si odmyslíte poslední bod, tak splňuje úplně vše. Vždy je to však něco za něco. Levných luxusních aut, která taková opravdu jsou, nesnaží se jen tak působit, moc není. Vlastně žádná. Volvo nabízí navíc osobnost a originalitu. Člověk v něm vypadá jako znalec, ne jako běžný účastník silničního provozu, natož nějaký pirát.
V90 je veliké auto. Díky přídomku Cross Country je to i docela vysoké auto. A podle mě je tohle to pravé Volvo. Takhle má vypadá. Velký kombík, který se jen tak něčeho nezalekne. Posádku hýčká pohodlím a uklidňuje bezpečností.
Pro někoho může být toto největší kombi značky až moc velké. To naprosto chápu a pro mě samotného by byla V60, která může být také Cross Country, ideální volbou. Pokud však chcete to nejlepší, nebo máte využití pro nabídku prostoru V90, je to auto pro vás. Opticky naprosto patří do rodiny, vlastně spíše udává to, jak mají auta této severské automobilky vypadat. Denní svícení v podobě thórových kladiv, typická maska s vertikálním žebrováním, zadní vysoká a výrazná světla, která svítí spolu s denním svícením.
Silueta jako z encyklopedie pod záložkou „kombi“. A uvnitř? Tam můžete mít kůži a hliník. Vypadá to skvěle, ale je to to pravé? Pro někoho jistě ano, já ale ocenil výbavu testovaného auta, které přijelo s kůží a dřevem. Vše vypadá a působí naprosto kvalitně. Ono to také kvalitní bude. Do auta stačí nasednout a jste v jiném světě. V takovém světě, kde vás spící řidič na zelené nerozčílí, dáte mu ještě šanci na příští zelené. A pak možná jen lehce zatroubíte.
Při jízdě krajinou si užíváte samotnou cestu, nechcete se jen dostat do bodu B. Vyšší podvozek skvěle filtruje nerovnosti, dvojitá okna tlumí veškeré otravné ruchy, řízení a řazení je sametové. K tomu je potřeba připočíst audiosystém, který jsem měl pravda ten nejlepší, ale on za příplatek vážně stojí. Pod názvem Bowers & Wilkins se skrývá opravdový poklad pro vaše uši. Vzhledem k tomu, jak je auto skvěle odhlučněné, se to hodí. Nemusíte totiž poslouchat na vysokou hlasitost, kterou zvládají i horší systémy, ale vychtnáte si kvalitu i bez rizika ohluchnutí, či přeslechnutí sanitky.
Drsný sever má svá úskalí. S dlouhými cestami vám pomůže právě pohodlí, ticho a audio, co ale dlouhé cesty v noci, které mohou nastat? Pro takové situace jsou připravena světla, která se umí výborně vyhýbat ostatním účastníkům provozu. Jen mě překvapilo, že se skvěle natáčí, ale jen potkávací. Jakmile se rozsvítí dálková, tak o svou natáčecí schopnost přijdou. Pravda ale je, že svítí tak do stran, že to není moc potřeba.
Zatím jsem psal o tom, jak je Volvo V90 Cross Country super. A ono je, kategorie zvýšených kombi s pohonem všech kol je má oblíbená a toto auto je takovým hlavním reprezentantem. Takže vzhled a pohodlí jsou za mě super. Pak je tu ale otázka pohonné jednotky a ceny.
Pod kapotou nic většího, než dvoulitr, nenajdete. Nejsilnější volbou jsou plug-in hybridy. Je to logické, spalovací motor je relativně malý, takže mu elektřina dodá další výpomoc. Výkon je pak u silnější verze 310 benzínových a 145 elektrických koní. Newtonmetry se také nešetří, tam je jich 400 a 309. Takovou verzi jsem ale neměl, já měl slabší a levnější, tedy mild-hybrid.
Když jsem vybíral auto, věděl jsem, že bude mít motorizaci B5. Což vám ale neřekne, zda se bude jednat o benzínový, nebo naftový motor. Písmeno B totiž označuje mild-hybrid. Je to trochu matoucí, ale nakonec jsem zjistil, že budu pod kapotou mít benzín. Což je sametová a skvělá volba, pro mě by stejně byl ale lepší naftový motor. Pokud je auto pohodlné, rád jezdím daleko. A když jezdím rád daleko, tak je to lepší s nižší spotřebou a méně tankováním. Rozdíl ve spotřebě by měl být téměř dva litry na sto kilometrů.
A pokud udávaná spotřeba nelže, tak naftový motor musí být opravdu hodně úsporný, já totiž s benzínovým měl mít spotřebu od 7,7 do 8,5 l/100 a měl jsem okolo osmi. Takže to vypadá, že se jí dá opravdu věřit. Skvělá věc je palivová nádrž, která pojme 71 litrů. V dnešní době to není častá záležitost!
A jak motor jede? Výborně! Při běžné jízdě o něm a převodovce skoro nevíte, pokud si vyberete režim Dynamic, tak slyšíte celkem příjemný zvuk motoru a cítíte rychlé změny převodových stupňů. To k dynamické jízdě jde, ale dynamická jízda nejde k tomuto autu. Takže spíše budete využívat komfortní režim, kde nevíte o ničem. Zrychlení na stovku zvládne tento obřík za 7,4 sekundy. A to je to ten pomalejší benzínový mild-hybrid, můžete mít ještě B6, který nemá jen turbo, ale i kompresor. Pak jste na stovce za 6,4 sekundy.
Maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. To je věc, která se celkem často rozebírala. Mně osobně trochu vadí z principu – mám auto, které má sílu a zrychluje opravdu svižně. A najednou konec. Auto by chtělo, automobilka ne. Trochu úsměvně pak působí tachometr do 260 km/h. Vzhledem k tomu, že se jedná o displej, by neměl být moc velký problém upravit hodnoty. Kdyby ukazoval maximálně například 200 km/h, tak by to podle mě bylo vhodnější.
Cenově se Volvo nepodbízí. A nikdy také nepodpízelo. Nemá moc proč. Za kvalitu a prémiovost si prostě člověk zaplatí. Auto s testovanou motorizací vyjde na 1 629 900 Kč. S příplatky se můžete rozvášnit a cena pak ještě naroste. Ale to k tomu patří. Když vás někdo uvidí v tomto autě, tak si neřekne, že jste člověk, který chtěl ušetřit. A to je v pořádku, tak to totiž je. Vy jste člověk, který si chtěl dopřát.