Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid: Krása, ticho a pohodlí
V jednoduchosti je krása. Tak by se dal charakterizovat Volkswagen Arteon. Ten nyní může být i jako elegantní a praktičtější shooting brake a navíc jako plug-in hybrid.
Historie modelu Arteon se začala psát už celkem dávno – jako Passat CC. Pokud bych mohl mluvit za sebe, tak ten se mi do vkusu vůbec netrefil. Popsal bych ho jako klasický Passat, který někdo nechal moc dlouho na sluníčku. Pak ale zmizelo z názvu slovo Passat, byl tu Volkswagen CC a to již bylo moc hezké auto, které dodržovalo stejnou filozofii, jako Arteon – žádné zbytečné kudrlinky.
Auta s kudrlinkami na trhu jsou a jistě jsou pro někoho mnohem lákavější, než ta, která mají jednoduché tvary. Pro mě jsou ale jednoduché tvary tím německým přístupem, který očekávám. Arteon od začátku vypadá výborně. Trochu chladně a bez emocí, ale elegantně. Jenže mu chyběla trocha té praktičnosti, kterou lidé od auta očekávají. A tak vznikl Shooting Brake.
Ten nabídne logicky větší kufr, více místa pro sedící vzadu nad hlavou a zároveň neztrácí nic ze své elegance. Mimochodem místa je vzadu opravdu plno i pro nohy – pokud jsem sedačku řidiče posunul úplně dozadu, tak pořád hodně místa zbývalo. Hodně pomáhá design zadních světel, který je, stejně jako celé auto, jednoduchý a elegantní. Přední část zůstává bez změn, v masce můžete mít jednu lištu svítící, která propojuje světla. Na propagačních fotkách to vypadá dobře, v reálném životě je to trochu rozporuplné. Tu jsem k dispozici neměl a vyhovovalo mi to více.
Interiér je samozřejmě kvalitní, jak se pro ne úplně levné auto sluší. Jen je klasický pro Volkswagen. Pokud máte například Passat, budete jako doma. Jenže v případě, kdy máte jako služební auto Passat a Arteon si pořídíte pro radost, možná by se nějaká větší odlišnost hodila. Nutno však uznat, že přehlednost a jednoduchost ovládání je zde příkladná. Displej před řidičem je dobře přehledný, infotainment „starý známý“ a že se klimatizace ovládá pomocí dotykových plošek je sice pro někoho nepříjemná změna, v reálném životě je to ale intuitivní a funkční. Navíc, jak často nastavujete teplotu.
Například v novém Golfu je interiér modernější. Arteon si zachovává ještě starší koncepci, která je však vyzkoušená a nenajdete v ní takové nepříjemnosti, jako je velký lesklý plast vlevo za volantem, ve kterém se celou dobu odráží vaše ruka. To mě v Golfu po čase celkem rozčilovalo.
Moderní a praktický prvek je bezdrátové Apple CarPlay, to je věc, která se prostě hodí, telefon můžete nechat v kapse a i tak lze využít například navigaci Waze. Příplatkový audiosystém je nyní Harman Kardon, který nahradil Dynaudio. Podle mě je to dobrá volba, ačkoliv jsem ve výbavě lepší audio neměl, tak Dynaudio nehrálo nijak slavně a tak věřím, že sázka na novou značku bude dobrou volbou. Je ale otázka, jestli ho potřebujete, protože i to základní, které jsem měl já, hraje opravdu výborně!
Co se týká světel, tak ta jsou chytrá, jak se u moderního auta sluší. Zadní umí hezky pozdravit a mají moc hezký podpis. Ta přední zase dobře svítí, natáčí se a dálková světla se umí vyhýbat. Tedy pokud máte IQ.Light, která jsem měl já. Jediné, co bych jim vytkl a to je podle mě pozůstatek starší logiky světel – dálková světla se automaticky rozsvítí až nad 60 km/h a to je na mě moc pozdě. Na klikaté silnici v lese rychleji nepojedete, ale je pravda, že si dálková světla můžete rozsvítit klasicky ručně.
O pohon se stará benzínový motor 1.4 TSI a elektromotor. Celkový výkon je pak slušných 218 koní a tak s dynamikou není žádný problém. K dispozici je nejen sportovní mód, ale pak ještě režim GTE, který dodá maximální elektrický boost. Ale nebojte, na předjíždění nemusíte přepínat režimy, stačí prostě pořádně šlápnout na plyn a auto letí vpřed. Dojezd čistě na elektřinu by měl být nějakých 59 kilometrů, toho jsem sice nedosáhl, ale nejezdil jsem v ideálních podmínkách. Co mě potěšilo, tak ani při napojení na dálnici nebyl potřeba spalovací motor a auto vše zvládlo čistě elektricky.
Je tak tedy možné auto využívat jako elektromobil s malým dojezdem. Což je určení plug-in hybridu. Pokud máte dům za městem a u něj můžete nabíjet, tak každodenní ježdění zvládnete buď čistě na elektřinu, nebo s minimální spotřebou. No a pokud potřebujete vyrazit někam dál, tak s autem jedete jako s klasickým hybridem.
Spotřeby tak záleží na tom, jak daleko jedete. Já to zkoušel a když jsem měl nabitou baterii a nejel jsem 80 kilometrů, tak byla spotřeba benzínu 3 l/100 km a elektřiny 10,8 kWh/100 km. S vybitou baterií jsem najel 289 kilometrů a pak byla spotřeba 6 l/100 km a -0,8 kWh/100 km. Je tedy vidět, že s autem jde jezdit i jako s klasickým hybridem. Jen pak ztrácí svou hlavní výhodu. Můžete i nabíjet baterii za jízdy, což se může hodit, když jedete na dálnici a víte, že přijedete do města. Dáte ji nabít na polovinu a město pak projedete čistě elektricky.
Samostatnou kapitolou, nebo tedy alespoň odstavec, si zaslouží pohodlí a pohoda na palubě. Díky dvojitým sklům je uvnitř naprostý klid i při jízdě se spalovacím motorem. Já měl ve výbavě adaptivní podvozek a ten z Arteonu dělá přesně to, co mi vyhovuje – pohodlné a elegantní auto. Využíval jsem režim Individual, kdy jsem měl podvozek nastavený na ten největší komfort. A proč jsem nezvolil prostě komfortní režim? Protože ten má i komfortní adaptivní tempomat, který se samozřejmě k pohodlí hodí, vyhýbá se prudkým reakcím, ale já má radši, když dám blinkr a auto začne hned zrychlovat. Takže můj režim Individual měl pohodlný podvozek a sportovní tempomat. A bylo to ideální.
A kolik za tohoto krasavce dáte? Pokud nevyžadujete plug-in hybrid, tak nejméně 1 051 900 Kč. Za plug-in hybrid pak minimálně 1 264 900 Kč. Vyplatí se to? Jak komu. U plug-in hybridu je vždy alfa a omega nabíjení. Pokud chcete pohodlný dálniční křižník, sáhněte po naftovém dvoulitru a budete naprosto spokojeni. Nebo po benzínovém TSI, to může mít až 280 koní. V případě, kdy můžete doma nabíjet, chcete Arteon Shooting Brake a navíc i využijete to, že díky EL značkám můžete v Praze parkovat v modrých a fialových zónách, je tu pro vás plug-in hybrid. S tím bonusem, že jede naprosto tiše. Takže pokud povezete někoho důležitého, nebude ho nic rušit.