Test Volvo V90 D5 Polestar 2018: Krásná loď ze Švédska (+VIDEO)

Když se řekne Volvo, představím si obří auto. Obří a bezpečné auto. Taková byla Volva vždy. A co nejnovější generace modelu V90? Obří je stále, bezpečná maximálně, navíc ale i opravdu krásná. Jen ty motory se nám trochu zmenšují.Že mi Volvo půjčí na test auto, byla skvělá zpráva. Volvo je automobilka, která dělá věci zase tak nějak po svém a to mám vždy hrozně rád. Navíc ten jejich design, interiéry ve světlé kůži a bílém dřevě. Ta zpráva byla o to lepší, že jsem si hned mohl půjčit vrcholné kombi V90. S nejsilnější motorizací D5, navíc s úpravou Polestar, a nádherné výbavě R-Design. To mi tedy trošku sebralo vítr z plachet co se týče interiéru, v testovaném autě byl právě díky výbavě černý. A dokonalý.

Volvo je prémiová značka. Poznáte to na cenovce, naštěstí to ale na 100 % poznáte i v kvalitě. No a v interiéru si na ni můžete doslova sáhnout. Veškeré materiály jsou příjemné na dotek, dokonale slícované (o čemž by mohl vyprávět můj kamarád, který přichází do styku s výrobou interiérových plastů pro tuto automobilku – většího detailistu, než je Volvo, prý nemají). Místo dřeva je na palubní desce dekorace ze síťoviny z hliníku, která je samozřejmě opravdu kovová. Stejný materiál kryje i držáky nápojů a je i ve dveřích. Pokud by došlo na šermířský souboj, ušijete si tu v pohodě nepropichnutelnou vestu.

Veškeré displeje mají jen to nejvyšší rozlišení. Vertikální středový displej působí trochu nezvykle, v době, kdy se však videa začínají natáčet na výšku kvůli Instagramu to už však nepůsobí nijak nepříjemně. Jen si vzpomeňte, kdy naposledy jste měli navigaci v telefonu danou na šířku… doba se prostě změnila do doby vertikální. Prostor displeje je skvěle využitý, na základní obrazovce vidíte vše podstatné, pohybem do strany, stejně jako na nějakém tabletu, si zobrazíte možnosti nastavení. A ano, teplota se nastavuje jen na displeji, což ale do určité míry kompenzují systémy semiautonomního řízení.

Volvo V90 je tak dlouhé, že zabere nějakou chvíli, než ho obejdete. Z této délky se dá odhadnout i prostor uvnitř, který je absolutně velkolepý. Neměřil jsem velikost kufru, ale nedokážu si představit moc situací, kdy by jeho velikost nestačila. A prostor na zadních sedačkách? Tam jsem zažil něco, co už dlouho ne. Sám za sebe jsem si sedl tak, že bych si dal i nohu přes nohu. A to se mi opravdu často nestává.

Že kola dělají auto, u V90 platí dvojnásob. Jak je auto dlouhé, tak velká kola vypadají skvěle. Jasně, ubírají celkem značnou porci komfortu, ale to jim odpustíte vždy, když se na ně podíváte. A ani s nimi není auto nijak přehnaně tvrdé. Ano, pokud by mělo o dva palce menší, je to jízda jak na obláčku, ale tohle je R-Design a Polestar. Sem velká kola patří.

Auto celkově uznává chladný švédský design, který vás ale chladnými rozhodně nenechá. Když ho vidíte zvenčí, vidíte nádhernou loď. Loď, která vás vezme na plavbu mezi tou nudou, která se na silnicích vyskytuje. Ve Volvu nemáte potřebu závodit a být někde nejrychleji. Možná až naopak. Vy schválně plánujete dlouhé trasy, protože víte, že ten konec cesty znamená loučení s tím skvělým společníkem. Já osobně to tak měl. Hledal jsem jakoukoliv záminku, abych se jel někam projet. Protože to prostě bylo tak příjemné.

A rychlé to bylo také. Ačkoli je vrcholný diesel čtyřválec, nedostatkem výkonu rozhodně netrpí. A ani točivého momentu, kterému ještě pomohla úprava Polestar. To je vlastně taková tovární softwarová optimalizace, která se upřímně řečeno v ceně auta ztratí a chod motoru ještě příjemně vylepší. Získáte tak vyšší točivý moment, který působí jako za éry starších dieselů. Tím nemyslím tu jejich hlučnost a nekultivovanost, ale ten důrazný tah. Však se podívejte na videu, jak ochotně zrychluje!

Hodně zajímavou věcí je záležitost v motoru, která pomáhá svižným rozjezdům. Všichni, co tuší, jak pracuje turbo, vědí, že se roztočí až při vyšších otáčkách, protože ho roztáčejí výfukové plyny. No, v běžném případě ano, ale u Volva… tady ho v nízkých otáčkách roztáčí stlačený vzduch, který se stále uchovává v nádobě u motoru. Ta se pořád doplňuje a když je potřeba, vzduch se vypustí a turbo tak nemusí čekat na výfukové plyny a roztočí se okamžitě. Funguje to výborně, věřte mi.

Jak shrnout Volvo V90? Je to nádherné auto, které je prostě velkolepé. Jak prostorností, tak designem a zpracováním. Z mého okolí vím, že kdo si jednou pořídil Volvo, už u něj zůstal. Naučí vás milovat cestování, budete vyhledávat vzdálené destinace a vymýšlet si důvody, proč někam musíte jet. Že máte za domem skvělou restauraci? Možná ano, ale teď zrovna máte chuť na ten guláš v té restauraci 150 kilometrů daleko. A jestli budou mít zavřeno? Nevadí, stejně jste si chtěli dát pravý Chili Wurst v Německu. A nebo co rovnou originální masové kuličky přímo ze Švédska?

 

 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.