Test Volkswagen Golf GTD 2017: Hodně rychlý nafťák

Rychlý, silný, skvěle vybavený a vážně dobře vypadající. Neřekl bych ale úplně sportovní. Takový je nový Volkswagen Golf GTD.

A proč bych neřekl, že je sportovní? Tak nějak mi nepřijde, že by to potřeboval. Vypadá dynamicky, velká kola a červené brzdy vypadají skvěle, zatmavená zadní světla dělají velkou parádu. Člověk si ho koupí kvůli jiným přednostem a ne kvůli nějaké sportovnosti. Ačkoli dokáže být opravdu pěkně rychlý!

Jak moc nemám v oblibě stříbrná auta, tak v případě tohoto Golfu to nebyla obyčejná stříbrná, byla to tmavě stříbrná a k autu se mi skvěle hodila. Jasně, je i praktická na údržbu, ale kvůli tomu si ji nepořizujete. V případě Golfu GTD prostě i stříbrná vypadá dobře. Svůj podíl na tom má celkový vzhled, osobně se mi opravdu moc líbí grafika světel, jak předních, tak zadních. Jsou moderní, nepřeplácané a je z nich na první pohled jasné, o jaké auto se jedná.

Uvnitř jsou dominantní sedačky s klasickým retro vzorem, který ale k autu skvěle jde a vypadá fakt hezky. Moderní digitální budíky, které ale neumí ještě tolik kouzel, jako ty v Audi. Například zobrazení letecké mapy. Jsou ale o to lépe čitelné a přehledné. Dále se jedná o klasický Golf, což je ale dobře. Protože Golf je vůdcem své třídy, tak je jasné, že všechna tlačítka jsou přesně tam, kde by být měla. Že vše funguje k příjemnými odpory a jasným chodem. Tohle není žádná čínská napodobenina, tohle je originál.

Co ale funguje trochu zvláštně, a zároveň se jedná asi o nejdražší příplatek, je autorádio s možností ovládání gesty. K němu mám dvě drobné výhrady. První je ke gestům – těšil jsem se na ně, ale buď jsem nepřišel na všechny, nebo vážně umí jen přepínat písničky a posouvat menu (kde pak ale stejně musíte ručně potvrdit, co chcete). Snažil jsem se přijít například na ovládání hlasitosti gestem, což by bylo fajn, protože na displeji se hlasitost ovládá jen těžko trefitelnými dotykovými ploškami, ale nepodařilo se. A na úvodní obrazovce, kde máte víc údajů, tedy třeba mapu a přehrávač médií, vůbec nefungovaly. Takže nakonec je stejně mnohem snadnější hlasitost a přepínání písníček ovládat z volantu a nemáchat rukama před displejem. Tahle funkce mi pak přišla trochu jako systém twin-door u druhé generace Škody Superb. Celá propagace modelu byla postavená na tomhle, v praxi to ale nikdo nevyužil. A druhá věc, ačkoli se nejspíš jednalo jen o chybu novinářského kusu, byl audiosystém Dynaudio. Ne, že by nehrál výborně. Asi ano. Ale při basech drnčela výplň dveří a to mě dokázalo odradit od zkoušení vyšších hlasitostí. Přiznávám, že poslouchám písničky, kde je hodně basů, ale na druhou stranu – poslouchám stále stejné, tak mám porovnání, a jsou audiosystémy, kterým to nečiní problém.

Naopak, co mě potěšilo jako drobnost, která ulehčuje život, je automatické nastartování motoru, když se auto před vámi rozjede. Ano, je to možná drobnost, ale v praktickém městském využití to opravdu oceníte a nebudete mít tak silné nutkání vypnout stop/start systém.

Testované auto mělo příplatková devatenáctipalcová kola, která bez diskuze vypadají výborně. Ale nejsou úplně ideální na naše silnice. Ne, že by přenášela moc nepříjemných ran do interiéru. Tomu zabrání i nastavitelný podvozek, který ani na sportovní tuhost není nepříjemně tvrdý. Ale vydávají relativně velké rány při přejezdu nerovností. Tak velké, že raději zastavíte a půjdete zkontrolovat kolo, jestli je ještě na svém místě. Vždy jsem ho tam našel, ale ty rány byl dost děsivé.

No a motor na závěr! Ten je prostě skvělý. Možná nemá papírově extra moc výkonu, dalo by se říct jen 135 kW, ale točivého momentu má na rozdávání a to je přesně to, co oceníte. Jakékoliv předjetí, nebo napojení se na dálnici, se tak stane hračkou a bude to otázkou okamžiku. Pružné zrychlení ve vyšších rychlostech? Fantastické! V testovaném autě byla převodovka DSG a já osobně kombinaci naftového motoru a automatu mám prostě rád. Přijde mi, že automat dokáže přesně využít točivý moment motoru a člověk by se musel uřadit, aby to zvládl stejně. Zde však Golf GTD trochu naráží na pohon pouze přední nápravy, protože při každém prudším rozjezdu ho mu ubírá síly ASR, případně prokluz kol, pokud ASR vypnete. A to i na suché silnici. Stejný motor, ale ve spojení s pohonem všech kol, jsem měl v Audi Q3 a tam byly rozjezdy mnohem jistější.

Co však ale souvisí s motorem je ale to, že je prostě těžký. Auto je pak přiměřeně nedotáčivé a pokud se vrhnete do zatáčky trochu prudčeji, protože auto k tomu svádí, budete trochu bojovat s váhou na přední nápravě.

Takže co říci na závěr? Golf GTD je krásné auto, které je plné výbavy, kterou možná ani nevyužijete. Je rychlý, je zábavný, má neuvěřitelné pružné zrychlení. Jen to není sporťák jako sporťák. Pokud vám ale jde spíše o rychlé přesuny, než o nějaké dovádění v zatáčkách, bude to ideální společník.

 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.