Test Subaru XV 2018: Univerzálně dobré auto! (+VIDEO)
Tušil jsem, že nové Subaru XV bude dobré. Předchozí totiž bylo a nepředpokládal jsem, že by Subaru něco zhoršilo. Výsledek mě ale i tak překvapil. Nové XV je prostě vykrystalizovalo ve fantasticky univerzální auto!
Na začátek přiznávám, že jsem na test slabší motorizace, tedy motoru 1.6, byl sice zvědavý, ale více bych se těšil na dvoulitr. O to více, že slabší motor byl s nižší výbavou. Ty jsou celkem tři, nejnižší je viditelně nejnižší, ale vyšší dvě jsou si téměř rovné. A to byl i můj první dojem po usednutí do auta. Přemýšlel jsem, co tady chybí. Moc jsem toho nenašel, výbavy bylo i tak plno. Asi nejvýrazněji chyběla navigace, ale díky bezchybné možnosti propojení telefonu s rádiem to nebyl problém. Dále také nebylo přítomno automatické spínání dálkových světel a bezklíčkový přístup se startováním tlačítkem. No a to bylo vlastně všechno.
Ve výbavě je úplně u každého XV systém dvou kamer EyeSight, tedy podle Subaru řidičovy druhé oči, a automat Lineartronic, bez kterého by EyeSight nefungoval. A samozřejmě symetrický pohon všech kol, ten nesmí chybět, vždyť je to Subaru! V testované výbavě, která vyjde na 660 000 Kč, nechybí ani opravdu silná BiLED světla s natáčením (které lze dokonce vypnout), dvouzónová klimatizace, nebo třeba adaptivní tempomat. Ten je ale v každé výbavě, souvisí se systémem EyeSight. Ten má mnoho funkcí, jako nejpraktičtější považuji právě adaptivní tempomat, který pracuje dokonale plynule a díky systému kamer dokáže rozpoznat, jaký objekt je před vámi. Za kamionem tedy nebude brzdit tak prudce, jako za motorkou. Kamery fungují i za tmy a oproti radaru dole v masce mají výhodu, že fungují i na dálnici při sněžení a nezanesou se.
Další praktická vlastnost tohoto systému je nouzové brzdění, kdy auto dokáže samo zastavit před překážkou. V městských rychlostech vždy, při vyšších alespoň omezí následky nehody. A funguje to výborně, měl jsem možnost to na vlastní kůži vyzkoušet (v rámci testování).
Subaru se hodně pustilo do bezpečnosti, důkazem je výše zmíněný systém EyeSight. Ale to není vše. Například bezpečnostní pásy mají řešení, které zamezí nebezpečnému tlaku pásů při nehodě. A celá konstrukce byla stavěna tak, aby pohltila maximum energie. Co však překvapí, zvláště, když se tak moc dbá na bezpečnost, je, že se při automatických stěračích nerozsvítí i světla. Je to systém, který již běžně funguje, že když systém pozná, že prší, tak i rozsvítí. Tady je to vždy na vás. Dokud tedy není tma.
Celé auto je také pevnější. A to není znát jen na bezpečnosti, ale i při jízdě. A značně! Světlá výška zůstává stále skvělých 22 centimetrů a tak by člověk nečekal zábavu v zatáčkách. Ta je ale přítomna! Jak je podvozek skvěle naladěný a pevný, tak funguje skvěle i v rychlých zatáčkách. Ve spojení s motorem boxer, který má nízko těžiště, tohle XV dokáže být rychlé a zábavné. Až mě překvapilo, jak moc.
Ale to bylo dáno i tím, že jsem na představení nového XV byl v zimě v terénu. A tam jsem zažil neskutečné věci, které tohle auto dokáže. K tomu mu pomáhá i nově režim X-MODE, který upravuje chování do horších podmínek. Ve spojení s výbornou světlou výškou a dobrými nájezdovými úhly je jen málo překážek, které by XV nezdolalo. Troufnu si tvrdit, že typický majitel na ně nikdy nenarazí. Čekal jsem tedy, že bude dobré v terénu, takže nebude dobré na silnici. Jak jsem se mýlil!
Na silnici jsem v případě jednašestky čekal nedostatek výkonu, ale oba motory a převodovky byly přepracované a je to znát. Vlastně jsem nenarazil na situaci, kdy by mi výkon nestačil. Jasně, není to sprinter z nuly na stovku, ale předjet umí, na dálnici se neztratí a jezdí za 8,5 l/100 km, což je na tak vysoké auto, s permanentní čtyřkolkou a automatem super výsledek. Lineartronic simuluje převodové stupně a má tak lepší projev pod zátěží, kdy vlastně odřazuje. U slabší motorizace ale pádla pod volantem nenajdete, jste odkázání na automatiku.
Byl jsem překvapený, jak skvěle se XV řídí v zatáčkách. Podvozek je naprosto jistý, pevný, ale ještě ne nepohodlný. Řízení je skvělé a motor má výborný zvuk. Nečekal jsem, že z něj budu zklamaný. To určitě ne. Ale že tak nadšený? Jízda mě vážně bavila. A bavila mě ta univerzálnost. Dozadu si úplně pohodlně sednou dva dospělí, kufr je výborně využitelný. Na dálnici je auto tiché a o jízdu se stará adaptivní tempomat. Na okresce to můžete do zatáček pořádně rozjet a podvozek vás podrží. A mimo silnici můžete vjet téměř kamkoliv a projedete. Naprostý univerzál! Jaká příjemná změna proti různým módním crossoverům, které ani za příplatek nenabídnou pohon všech kol.
Věc, která není tak úplně vlastností XV, ale zmínit ji musím, je komunita Subaru. Člověk si připadá, že někam patří. Zdraví se, když se postavíte u silnice a otevřete kvůli focení kapotu, hned u vás nějaký subarista staví, jestli je vše OK. To se vám u jiné současné značky nestane. Dokonce jsem jel v koloně, v rychlejším pruhu jel Levorg, na mé úrovni zpomalil, kouknul na mě, zamával a jel dál. V tu chvíli si říkáte, že jste si vybrali dobrou značku.
Nově už nemusíte dělat ani kompromisy, co se týká designu exteriéru, interiéru a audia. Nově je totiž vše dobré až skvělé. Zadní světla jsou nová, auto opticky rozšiřují a dle mého názoru jsou o dost povedenější, než u předchozí generace. Interiér působí moderně, je absolutně tichý a audio? I toto „základní“ hraje skvěle. Na to rozhodně u Subaru nejsem zvyklý, ale je to tak. To bylo velké překvapení.
Jinak se jedná samozřejmě o téměř stejné auto, jako je nová Impreza. Jen má na podvozku více oceli místo hliníku, aby vydrželo v terénu. A podvozek je samozřejmě o hodně vyšší. Výrazně větší je i palivová nádrž, o celých 13 litrů, což může být podstatná výhoda. Kdybych si vybíral mezi Imprezou a XV, zvolil bych XV. Impreza je lepší na silnici. Ale XV je univerzálnější. Ale nedělá přehnané kompromisy. Ono je univerzálně dobré všude.