Test Subaru Outback Field 2021: Tohle se vážně povedlo

Nový Outback nenabídne jen modernější vzhled, ale i nové technologie a ještě více bezpečí. To hlavní zůstává však stejné, stále je s ním radost jezdit.

Stejně, jako se říká, že člověk nemá chválit den před večerem, tak platí, že člověk nemá říkat u končící generace Outbacku, že již není co vylepšovat. Protože pak přijde generace nová a ta ukáže, že bylo co vylepšovat. Jistě, to hlavní zůstalo stejné. Což je naprosto v pořádku, jinak by Outback ztratil své hlavní kouzlo. Pořád se jedná o pohodlné velké kombi s větší světlou výškou, pohonem všech kol a velkým motorem pod kapotou. Dost věcí se ale změnilo. A k dobrému. 

Tak třeba vzhled. Pokud bych měl mluvit za sebe, tak mně se Outback líbil i v předchozí generaci. Dokonce se mi líbil i v té dřívější, kdy měl žárovkové denní svícení v mlhových světlech. Je ale pravda, že se vzhled možná trošku v detailech měnil, základ byl ale už dlouho stejný. To nová generace mění, ale ne úplně, že by nezůstal kámen na kameni. Na první pohled je jasné, že se jedná o Outback. A zároveň, že o ten nový. Denní svícení je samozřejmě LED a nově i přední blinkry využívají tuto technologii. Bliká celá část, která jinak svítí jako denní svícení, což je pro nepřehlédnutelnost nejlepší řešení. 

Škoda, že se tato moderní světelná technologie nedostala i do zadních blinkrů. Ale zadní světla LED jsou, stejně jako osvětlení značky a zadní mlhovky. Ty jsou dvě, za to si Subaru zaslouží palec nahoru!

Auto je ve všech směrech větší, což samozřejmě není vidět, ale je to poznat. Ne snad, že by se dříve člověk uvnitř cítil jako sardinka, ale i tak je to nyní zase o něco lepší. Před koleny vzadu je místa, že by si snad člověk mohl dát nohu přes nohu. Zároveň jsou výborné zadní sedáky, které jsou dostatečně dlouhé a dobře nakloněné. Zároveň je možné změnit sklon zadního opěradla a hlavové opěrky vysunout hodně vysoko. Cestování na dlouhé trasy je tedy i vzadu velice pohodová záležitost. 

Zatím jen chválím, ale nebojte, i nějaká kritika přijde. Třeba právě u kufru. Ne snad, že by byl malý. To ani náhodou, nabídne 561 litrů v základu a 1822 litrů po sklopení zadních opěradel. Jen je to taková velká temná kobka. Využití LED osvětlení kufru nelze, než pochválit, ještě by to však chtělo vylepšit jeho umístění. Protože teď je přímo nad roletkou. A ta, jelikož není průhledná, nepropustí žádné světlo do samotného kufru. Ani, když ji posunete nahoru, i pak zakrývá světlo. Je třeba ji tedy stáhnout a pak je vše v pořádku. 

Kufr je ale veliký, jsou v něm háčky, zásuvka na 12 voltů a dvě tlačítka na zavření, kdy se jedním jen zavře kufr a druhým i zamkne auto. Velice praktické, pokud od auta odcházíte a nechcete lovit klíček, případně jít k přední klice a bezklíčově zamknout. To na zadních mimochodem nejde. Je tu jedna ukrytá novinka v zadním logu. To je na pohled stejné, ale když k němu přiložíte loket (akrobaté klidně i koleno), tak se kufr otevře. Geniální řešení pro situace, kdy máte v rukou pět tašek, dětskou sedačku, dítě a sud piva. 

O místu vzadu jsem už psal, ale ještě bych se pozastavil nad čalouněním. To je totiž omyvatelné a je součástí výbavy Field, která mi pro Outback přijde naprosto ideální. To je zase jen můj pohled na věc, klidně můžete zvolit luxusní Touring s se světlou kůží Nappa uvnitř, já bych však preferoval tohle, protože je omyvatelné. Což tedy i kůže, pravda, ale stejně bych raději bahno a kolu stíral z vodu odpudivého materiálu, než prémiové kůže. 

Dalším zajímavým bodem této výbavy jsou střešní ližiny. Ty sice nemají integrované výklopné příčníky (což je mimochodem super řešení), ale zase na ně můžete dát 318 kilogramů. Tedy pokud auto stojí, za jízdy 100. Ale pro takové to využití, kdy zajedete někam mimo civilizaci, na střechu dáte stan, je to naprosto perfektní. Standardní zatížení střechy je pak 185 kilogramů staticky a 67,5 za jízdy. 

Přední sedačky nabídnou také omyvatelnost, to je jasné. Co ale nabídnou ještě navíc, tak to je výhřev i zad až nahoru k ramenům! To je velice příjemná novinka, dříve byla vyhřívaná jen spodní část, takže teď se v zimě pořádně prohřejete. Výměnou za něco pozitivního je něco lehce negativního – výhřev předních sedaček se ovládá přes displej. Je tedy potřeba zmáčknou ikonu výhřevu sedačky a pak ho aktivovat. A jsem u displeje. 

Pro mě byl nový vertikální displej v novém Outbacku to hlavní, čeho jsem si v interiéru všiml. Což dává celkem smysl, protože zbytek je vlastně pořád stejný. Tento displej v sobě spojuje tři věci – horní displej, displej infotainmentu a ovládání klimatizace. Nemusíte se bát, o manuální ovládání teploty není auto ochuzeno, je tu stále. Stejně jako třeba tlačítko pro výhřev zadního skla. 

Ten displej vypadá dobře. Interiéru hodně pomáhá, celkově působí moderněji a jelikož Outback vypadá moderně zvenčí, měl by vypadat i uvnitř. A je to tak! V horní části displeje si můžete nastavit, co chcete vidět, já tam měl mojí oblíbenou teplotu oleje. A pak třeba náklon auta, protože tohle je Subaru! Co mě však zamrzelo, a zde přichází má druhá výtka k jinak skvělému autu, tak to je zobrazení Android Auto. Plusové body jsou za to, že tu funguje. Ale mínusové za to, jak je zpracované. Máte tu velký vertikální displej a Android Auto využívá jen malou horizontální část. 

Pod promítáním telefonu je velká část displeje věnovaná rádiu, která by klidně mohla být mnohem menší. Pokud si však zapnete hudbu například přes Spotify, tak navíc tato nabídka rádia zmizí. Ale ne, že by zmizela a uvolnila místo pro Android Auto. Prostě je jen prázdná. Na druhou stranu – propojení s telefonem funguje výborně, vidět na to je a člověk může doufat, že to třeba nějaký další update systému vyřeší. 

Jinak je vše vlastně při starém, skvěle čitelné analogové budíky, pohodlná sedačka, plno prostoru, kvalitní a bytelné materiály. Nově je zde i rozpoznání obličeje, které dokáže nastavit sedačku, zrcátka a klimatizaci podle toho, kdo nasedl. Musí tedy být v systému registrovaný, až tak chytrý ten systém není, aby to zvládl bez toho. Tato funkce je ale jen pro nejvyšší výbavu, která má paměť sedaček. Kamera má ještě jednu funkci – hlídání pozornosti. A opravdu dává pozor, jestli dáváte pozor! Stačí se jen podívat jinam a hned na vás pípá, ať se koukáte na silnici. Pokud ale nechcete být sledování, můžete tuto funkci vypnout. 

Pojďme k samotné jízdě. O pohon se i v této generaci stará benzínový dvouapůllitrový čtyřválec. Jiná možnost není. A podle mě ani není potřeba, protože tento motor je prostě skvělý. Nově přišel o pár koní, ale zase získal nějaké newtonmetry navíc. A jezdí se s ním stále skvěle. Jeho projev je uklidňující, zároveň ale má dost výkonu, kdyby bylo potřeba. V řeči čísel je to 124 kW, tedy 169 koní a 252 newtonmetrů. 

I ve vyšších otáčkách zní dobře, ale tam ho moc často slýchat nebudete, jelikož modernizací prošel i Lineartronic, tedy pro Subaru typická převodovka. Ta má nově další virtuální stupeň a nebojí se ho použít. Neznalý člověk by si mohl myslet, že je to klasická převodovka, protože tak opravdu působí. Kdy však neřadí virtuální převodové stupně, tak to je při požadavku největší akcelerace. Pak drží otáčky v optimální výši a auto příjemně zrychluje. Na stovku se dostane za deset sekund, což je pro rodinné kombi do terénu naprosto dostatečná hodnota. 

V mých očích Outback vždy charakterizoval motor a podvozek. Motor je zde stále skvělý, ale co podvozek? Tato generace stojí na nové globální platformě, která je pevnější a bezpečnější. Bojíte se toho slova pevnější, že by zmizelo to pohodlí a ta pohoda při cestování? Nebojte! Je tu pořád a dokonce ještě lepší. Někde jsem četl, že by se podvozek dal přirovnat ke vzduchovému. Tak daleko bych nešel, ale troufnu si tvrdit, že mezi nevzduchovými je to ten nejlepší. Navíc se auto téměř nenaklání, což je právě zásluhou nové platformy. 

Chtěl jsem napsat, že kombinace motoru a podvozku přispěla k tomu, že se mi s autem dobře cestovalo. Ale pak mi došlo, že to není vše. Je to i kombinace materiálů, prostornosti, jistoty z pohonu všech kol a světlé výšky, vzhledu… vlastně celého auta. Cestování byla opravdu radost, jel jsem se třeba jen tak projet, najel jsem 600 kilometrů a užíval jsem si každý metr. V tomto autě totiž naprosto platí, že i cesta je cíl. Ne, není to Subaru BRZ, kde si také užijete každý metr. Tohle je jiné užívání. Můžete ho nazvat dospělejším, ale užívání to je. 

Při cestě na výlet jsem využil obě tváře Outbacku. Tam jsem jel po dálnici, takže jsem si plně vychutnal pohodu, kterou nabízí EyeSight. Nyní v nové generaci, kdy umí nejen zabránit nehodě při odbočování vlevo, ale hlavně konečně číst dopravní značky a udržet auto uprostřed jízdního pruhu. Tu posledně jmenovanou věc jsem na dálnici využil vlastně po celou dobu a funguje to skvěle. Subaru s tím možná nepřišlo jako první. No rozhodně ne ani jako druhé, třetí, desáté… ale když už, tak to udělali skvěle. Zásah do řízení není nijak rušivý, auto se drží přesně uprostřed pruhu a vy tak vydržíte déle pozorní a odpočatí. 

Zpět jsem jel po okreskách. Takže jsem aktivoval režim S, díky kterému převodovka drží vyšší otáčky a s autem je i zábava. Nemusíte tomu věřit, vždyť je to velké vysoké kombi bez turba, ale je to tak. Podvozek dovolí opravdu hodně, auto jede přesně tam, kam natočíte volant a výkonu je tak akorát pro svižné a stále ještě bezpečné svezení. To zní trochu jako obhajoba menšího výkonu, ale já bych vážně ke spokojenosti více nepotřeboval. 

Na otázku ohledně spotřeby mám pozitivní odpověď. Když jsem na začátku auto poznával a jezdil jsem výletovým tempem, ne po dálnici a ne ve městě, měl jsem průměr nějakých 6,5 litru na sto. Časem jsem zvýšil tempo, jezdil po dálnici a v kolonách a tak se můj průměr za celý týden zastavil na hodnotě 7,3. A to mi přijde hodně slušné, pokud se budete snažit, tak ani 6,5 není nedosažitelná hodnota. 

Ne moc prezentovaná funkce se týká světel. Subaru vždy umělo rychlé natáčení, automatika dálkových však nestála za moc, sám jsem po chvíli došel do fáze, že jsem ji raději vypnul. Nově se dálková světla umí vyhýbat ostatním. A na to jsem byl zvědavý, protože pokud to dobře funguje, můžete nechat automatiku stále zapnutou, o nic se nestarat a dobře vidět. První pozitivní zpráva – světla se stále skvěle natáčejí. Další dobrá zpráva – skvěle svítí. A do třetice všeho dobrého – vykrývání funguje výborně. Doufal jsem v to a je to tak. Dokonce i na dálnici, kde má systém hodně práce s hodně auty. Takže zase věc, se kterou Subaru nepřišlo jako první, ale udělalo ji dobře. 

Nějak moc jsem se rozepsal, takže závěr ve zkratce. Nový Outback je skvělý. Vypadá dobře, nabídne ještě lepší podvozek, více bezpečí, nové technologie, větší světlou výšku, skvělé pohodlí a plno prostoru. Základní cena je 1 085 000 Kč a testovaná výbava vyjde na 1 170 000 Kč plus 12 tisíc za barvu. Je to hodně? Je to málo? Podle mě je to tak akorát. Tohle auto totiž nestárne. Klidně bych si i teď koupil předchozí generaci, protože má pořád co nabídnout. A u této nové to bude stejné. 

A věc, která možná rozhodne pro koupi – Subaru se mezi sebou stále zdraví! Takže víte, že nejste na silnici sami. A pokud na parkovišti zaparkujete vedle jiného Subaru, máte téměř jistotu, že na autě nenajdete nový důlek. Je to prostě komunita a to vám moc jiných značek nenabídne. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.