Test Škoda Octavia RS 245 2018: Nepráská, ale jede skvěle! (+VIDEO)

Předchozí verzí, tedy RS 230, jsem jezdil. A měl jsem ji upřímně rád. Mám tedy srovnání, jaká je nová Škoda Octavia RS 245. Papírově je silnější jen o 15 koní, ale rozdílů je více.

Troufnu si říct, že na vzhled nové Škody Octavia si většina lidí zvykla. Ano, když přišel facelift s oddělenými světly, vzbudil vlnu emocí. Ty ale už dozněly a hlavně, na silnicích jich jezdí tolik, že si člověk prostě zvykl. Je pravda, že v nějaké nižší výbavě je přední část taková lehce podivná. To ale rozhodně není případ testované Octavie RS 245. Ta nabízí dvě základní barvy a obě dle mého názoru vypadají skvěle. Jednou je testovaná červená a druhou šedá „základová“, nebo alespoň tak jí říkám já.

No a je to kočka. Ať si myslím o té přední části co chci, ve spojení s tou barvou, LED světly, LED proužky a černou maskou to jde tak dohromady, že to vypadá dobře. Zadní část už je méně rozporuplná, ačkoli původní světla mi přišla hezčí.

RS 230 byla taková příjemně divoká, neřekl bych nějak extra sportovní, ale byla slyšet do dálky díky zvukovým pojevům, tedy práskání do výfuku, které předváděla téměř kdykoliv, když jste chtěli. A to bylo super, protože optických rozdílů moc není, tak bylo skvělé, že rozdíl byl alespoň slyšet. No a o to nová RS 245 přišla. Nezapráská a nezapráská. Ne, že by neměla hezký zvuk (venku, uvnitř je zvuk umělý), ale není to tak řízné, jako kdysi. Na vině, co jsem tedy alespoň šlyšel, je překvapivě lepší technika. Konkrétně turbo, které je nově rychlejší a tak se stihne zpomalit a zase rychle roztočít. To to původní neumělo, zůstávalo roztočené a proto ten zvukový projev…

Když jsem u toho turba – odlišností proti klasické Octavii RS je více, než to na první pohled vypadá. Opticky pravda ne, konkrétně jen černé V v předním znaku, černé V v zadním znaku a černé koncovky výfuků. Ostatní prvky můžete mít i na klasickém RS. Ale technika prodělala více změn, než by člověk čekal. Jedná se třeba o nové turbo, rozvodový řetěz, vstřikovače nebo výfukový systém. Člověk se až diví, proč „jen“ 245 koní. Ano, to jsem vlastně ještě neřekl, ale asi je to evidentní, číslo 245 značí výkon auta. Ale s těmito úpravami by člověk čekal třeba i 290 koní. Možná se však časem dočkáme…

Jízda je s novou Octavií RS 245 dle vašich aktuálních požadavků. Zvláště s adaptivním podvozkem, který je za příplatek a rozhodně se vyplatí. Na komfortní režim zvládne žehlit opravdu hodně nerovností. Ty jsou sice stále slyšet, za což mohou velká devatenáctipalcová kola a pneumatiky s nízkým profilem, ale nejsou cítit. Nebo alespoň ne tak, aby nějak obtěžovaly. Takže praktická stránka Octavie zůstává zachována, velký kufr, prostor uvnitř a už jen naložit rodinu a vyrazit na dovolenou. Bez problému, Octavie to zvládne s přehledem.

Pokud však zvolíte režim Sport, vše ztuhne, tedy jak podvozek, tak řízení. Převodovka se přepne do sportovního režimu a reakce jsou opravdu bleskurychlé. Výjezdy z vesnice dostávají nový rozměr, protože značka konce obce znamená pomyslný start zábavné jízdy. A ta dokáže být opravdu hodně zábavná! Jen se podívejte na video. Díky nižšímu podvozku než u klasické Octavie RS a hlavně elektronicky řízenému diferenciálu na přední nápravě VAQ se dají zatáčky projíždět opravdu vysokou rychlostí. Na výjezdech vás však bude limitovat adheze, stále se jedná jen o předokolku a ačkoli VAQ a XDS+ dělají divy, zázraky nedokážou. Kontrolka protiprokluzu pak bude váš častý společník. Pohon všech kol by Octavii RS 245 dostal ještě na rychlejší úroveň.

O to, abyste v zatáčkách nevypadli, se postarají skvělé sedačky. Ty testované byly v provedení kůže/alcantara a jsou opravdu výborné. Boční vedení je příkladné, sedáky jsou akorát dlouhé, ačkoli je škoda, že se nedají vysouvat. Jsou pravda trochu tvrdší, takže usednutí jako na gauč neočekávejte, ale snad i díky tomu vás po delší cestě nebolí záda.

Světla jsou LED, svítí opravdu silně, ale nějaké aktivní vyhýbání autům od nich nečekejte. Stejně tak ani natáčení do zatáček. Spokojit se musíte s automatickým přepínáním na dálková světla a pár přednastavenými režimy na dálnici, do města a například do deště. Ale právě možná kvůli tomu, jak málo toho umí, že prostě „jen“ svítí, tak svítí tak dobře. Příplatkové audio Canton hraje lépe, než jsem čekal, nic nedrnčí ani na vyšší hlasitosti a basy jsou dobře prokreslené. Rozhodně nemáte pocit, že někdo dal do auta mnohem silnější audio, než na jaké bylo konstruované, a při zesílení vypadávají výplně z dveří. Za co však klidně ušetřete, to je střešní okno. Při otevření ve vyšších rychlostech propouští nepříjemný hluk a nemá nejlepší vliv na tuhost karoserie, měl jsem občas pocit, že se trochu kroutí.

Spotřeba není to hlavní, co by zájemce asi zajímalo. Ale dřív nebo později spotřebu začne řešit každý. Já měl ze začátku, než jsem se s autem zžil a pořádně ho vyzkoušel, spotřebu nad 11 litrů na 100 kilometrů. A to jsem myslel, že jezdím úsporně, stejně na mě vždy vyskočila nějaká taková spotřeba. Pod 11 litrů jsem to už slavil. Jak jsem ale podnikl nějaký ten výlet a nejezdil pořád tak, jako první dny, spotřeba klesla na nějakých 8,5 litru. A to vůbec není špatné.

Vypatí se tedy koupit novou Octavii RS 245? Pokud by práskala do výfuku, neváhal bych s doporučením a řekl bych, že klasické RS nedává smysl. Takhle musím trochu počítat a promýšlet. A dospěji k tomu, že ano. Nabízí více výbavy, než RS a navíc některé prvky, které ani dokoupit nejdou. Nemluvím teď o černých véčcích, ale o diferenciálu na přední nápravě, který jinak nedostanete. A o pořádném výkonu. 245 koní je garantované minimum, ve skutečnosti je jich podstatně více…

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.