Test Mazda CX-30 Skyactiv-G150 2021: Žádné turbo a skvělý manuál
Atmosférický dvoulitrový motor a manuální převodovka, to zní jako auto z minulosti. Ale ne, je to naprosto výborné auto ze současnosti, konkrétně Mazda CX-30.
Mazda jde svou cestou. V době, kdy ostatní zmenšují motory, Mazda má stále jako základ u CX-30 atmosférický dvoulitrový čtyřválec. Ten můžete mít s výkonem 122 koní, 150 koní a pak v provedení Skyactiv-X, který nabídne 186 koní.
Já měl takovou zlatou střední cestu, tedy Skyactiv-G150. K tomu pohon všech kol a manuální převodovku. Cena tedy nějakých 718 900 Kč. Za stejnou cenu můžete mít automatickou převodovku bez pohonu všech kol. A nebo, vzhledem k akční nabídce, můžete mít o pár desítek tisíc navíc silnější Skyactiv-X186 s vyšší výbavou. Ale o tom až později. Teď pojďme na testovaný motor.
Mazda CX-30 je takovým zvýšeným dvojčetem Mazdy3. A ta patří mezi má opravdu moc oblíbená auta, zvláště v provedení sedan, kdy je nejen elegantní, ale i jízdně skvělá. Tu jsem měl jak s motorem Skyactiv-G122, tak s nejsilnějším Skyactiv-X180 (nově X186). Slabší z motorů byl vynikající, miloval otáčky, ale je pravda, že výkonu by mohlo být více. Silnější měl logicky více síly, ale zase takový celkem plochý a nevýrazný projev.
A pak je tu Skyactiv-G150. A ten spojuje oba světy do jednoho. Má vynikající projev, stále příznivou spotřebu a dost výkonu. V kombinaci s vynikající manuální převodovkou, tak akorát pevným podvozkem a super sedačkami se jedná o parádní kombinaci.
Jsem rád, že jsem neměl k dispozici nejvyšší výbavu a nejsilnější motor. Člověk tak pozná, co mu vlastně chybí a nechybí. A mně nechybělo vlastně vůbec nic. Možná lepší audiosystém, ačkoli neříkám, že ten ve výbavě Plus nehraje dobře, ale lepší Bose hraje prostě výborně. S výbavami je to trochu kostrbaté. U základní motorizace máte úplný základ a pak ještě výbavu Plus. U prostřední motorizace vždy výbavu Plus a nejsilnější motorizace se zase vždy pojí s výbavou GT a nejvyšší GT Plus.
Aby to nebylo moc snadné, jsou tu ještě pakety. Ale ne každý paket může být ke každé motorizaci. Takže zatímco u základní motorizace ve výbavě Plus můžete mít samostatně paket Sound, u Skyactiv-G150 jen ve spojení s paketem Style. Což samozřejmě stojí nějaké peníze navíc. Obecně je tato prostřední motorizace z hlediska paketů dost omezená, můžete mít jen dva. U dvou dalších motorizací je jich šest.
Já v autě žádné pakety neměl. A byl jsem vlastně naprosto spokojený. Protože Mazda CX-30 je už v základu dobře vybavená. LED přední světlomety, fantastický head-up displej promítaný přímo na čelní sklo, hlídání mrtvých úhlů a třeba adaptivní tempomat získáte v základu. Světla nejsou adaptivní, ale svítí silně a automatika dálkových světel funguje rychle a spolehlivě. Na první pohled však tuto výbavu bez paketů poznáte. Nemá totiž LED denní svícení, ale klasické žárovky. Vzhledem k tomu, že všechna ostatní světla jsou LED to až vypadá, že to někdo udělal schválně, aby to bylo vidět na první pohled. Na funkci to ale samozřejmě nemá vliv.
To hlavní, tedy motor, podvozek, řazení a sedačky jsem k dispozici měl. Motor miluje otáčky a vyžaduje je, pokud chcete jet svižněji. Rádi ale budete řadit, protože řadicí páka je na skvělém místě, má krátké a přesné dráhy a je to prostě radost. Sedačky nabídnou boční vedení, jsou příjemně pevné, což pro mě znamená, že mě ani po delší cestě nebolí záda. Co musím pochválit, tak to je možnost i u těchto vlastně základních a manuálně nastavitelných sedaček nastavit sklon sedáku. To je paráda. A další věc, která si zaslouží pochvalu, je hlídání mrtvých úhlů. Nejen, že ho dostanete v základu, ale zobrazuje se i na head-up displeji, takže máte stále perfektní přehled o dění okolo vás. Tedy za vámi.
Užil jsem si jak zábavnou jízdu na suchých okreskách, kde jsem ocenil motor nad 4 tisíce otáček, kdy ze sebe dostává to nejlepší, podvozek, který drží v zatáčkách a vy můžete jet opravdu sportovně, tak opatrnou jízdu při sněhové nadílce. Ta byla vydatná a tak se pohon všech kol a kvalitní zimní pneumatiky hodily. Oboje fungovalo na jedničku.
Mazda CX-30 nabídne takový optimální kompromis toho, co člověk může chtít. Jezdí se s ní skvěle, spotřeba okolo sedmi litrů není nic nereálného, zavazadelník o objemu 430 litrů už něco pojme a už v základu máte vše, co potřebujete. Teď se ale vrátím k tomu, co jsem nakousl na začátku, tedy k ceně vrcholné motorizace. Vzhledem k aktuální akci vyjde Skyactiv-X186 na 645 900 Kč. Což je o 51 tisíc víc, než základní motorizace se základní výbavou. A to není tak velký rozdíl.
Takže pokud chcete CX-30 za co nejméně peněz, klidně kupte úplný základ. Budete mít méně výkonu, ale pořád plnohodnotné a zábavné auto. V případě, že vám nevadí trochu připlatit, můžete mít to nejlepší jen o pár desítek tisíc dráž. Věřím, že tohle bude pro některé zájemce velké dilema.