Test Honda e Advance 2021: Elektrická zadokolka s akváriem uvnitř

Elektromobil se může tvářit jako klasické auto, nebo také může vypadat jinak. A elektrická Honda e rozhodně vypadá jinak! Osloví vzhledem i jízdou.

Pokud nechcete zapadnout v davu a nevadí vám kontakt s lidmi, kteří se na auto budou často ptát, je Honda e tím pravým autem pro vás. Tedy v případě, že uvažujete nad elektromobilem s menším dojezdem. Vypadá vesele, hravě a roztomile. I v bílé barvě, kterou jsem měl k dispozici já. Můžete klidně ale zvolit i nějakou veselejší a pak se výraznost ještě násobí!

Čistému vzhledu pomáhají i kamery místo zrcátek. Tím se plynule přesouvám do interiéru, kde jsou displeje, na kterých vidíte obraz z kamer. A musím uznat, že v tomto případě se jedná o výborné řešení, jelikož nemusíte koukat nikam dolů na dveře, ale obraz z kamer se promítá do obrazovek na koncích panelu se soustavou displejů před vámi. Instinktivně se tak podíváte přímo tam a nemusíte rychle hledat, kde že ten obraz je. 

Toto řešení má výhodu nejen čistšího vzhledu auta, ale i lepšího výhledu, lepší aerodynamiky a podstatnou výhodu v podobě toho, že pokud jedete třeba v noci za deště, tak vždy vidíte dobře dozadu, nebrání vám ve výhledu voda na bočním okně a zamlžené zrcátko. 

Interiér je stylový stejně, jako exteriér. Pohodlná křesla v šedé barvě doplněné hnědými pásy vypadají zajímavě. Vzadu se usadí jen dva lidé, jedná se o čtyřmístné auto, ale to dává celkem smysl, pro tři už by tam moc místa nebylo. A navíc by se hmotnost snadno dostala přes hodnotu té maximální možné. 

Sám za sebe jsem si se svými 184 centimetry pohodlně sedl. I když zadní sedáky nejsou úplně dokonalé, lepší sklon by se hodil, takto jsou nohy dost ve vzduchu bez opory. Až by se chtělo říct, že při delší jízdě by to bylo nepohodlné, ale je potřeba nezapomínat na to, že toto auto má dojezd nějakých 200 kilometrů. 

Vpředu je situace se sezením lepší, sedačky mají i lehké boční vedení. A vypadají stejně stylově, jako ty zadní. Možná si řeknete, že vzhled sedaček není důležitý. V kombinaci se vším ostatním ale interiér působí úžasně přívětivým dojmem. Moderním a zároveň klasickým. 

Na palubní desce je pás displejů. Je jich tam dohromady pět. Pokud by to bylo málo displejů, může i zpětné zrcátko přepnout na obraz z kamery. Což se hodí, pokud vzadu sedí tři vysocí lidé… což však v tomto případě není možné. Může se to ale hodit, pokud vám zůstane plato v kufru zaseknuté nahoře. A to se stává, jelikož nedrží pevně v úchytech a tak pokud dáváte něco do kufru (který má 171 litrů), je šance, že o plato zavadíte a to pak zůstane trčet vzhůru. To je ale zhruba tak jediný nedostatek tohoto auta. 

Displeje jsou před řidičem i spolujezdcem. Před řidičem je samozřejmě klasický ukazatel rychlosti a jízdních dat. Pak je tu ale dvojitý displej infotainmentu, který vypadá prostě skvěle. Můžete si totiž nastavit domovskou obrazovku, kdy se promítá obrázek přes oba displeje. Já měl výhled do japonské zahrady. A musím pochválit takové detaily, jako třeba to, že dřevo na podlaze v obrázku přechází do dřevěného dekoru na palubní desce. 

Na těchto displejích si můžete zobrazit i akvárium, které je aktivní a dokonce si můžete vybrat, jaký typ akvária to bude a kolik jakých rybiček v něm bude plavat. Jen ho nemůžete využít při jízdě, asi by už moc rozptylovalo od řízení. Při nabíjení si ho ale můžete pustit a relaxovat. 

Obrazovky ale nemají jen dekorativní účel, ale samozřejmě i praktický. Na každé si můžete zobrazit jiné údaje a přesouvat je z obrazovky na obrazovku. Je tedy možné, aby spolujezdec zadal cíl do navigace a tu pak „poslal“ na obrazovku k vám. Systém funguje úžasně rychle, rozlišení je parádní a hlavně to nijak neobtěžuje. 

V interiéru jsou ale i klasická tlačítka a kolečka. Třeba na nastavení hlasitosti a klimatizace. A pak jedno kouzelné tlačítko, které umí zaparkovat. Honda e to zvládne bez jakéhokoliv zásahu řidiče a funguje to naprosto výborně. Tohle se mi líbí – je to moderní auto se vším všudy, jak by elektromobil měl být, ale není to vůbec nijak otravné. Je to takový příjemný kamarád, který rád pomůže, když je potřeba. 

Staticky tedy vše vypadá a funguje super. Co ale jízda, dojezd a nabíjení? Nabíjení je rychlé, což souvisí s velikostí baterií. Na 80 procent kapacity nabijete za 31 minut na rychlonabíječce, doma z wallboxu se na 100 dostanete za 4,1 hodiny. A pokud budete potřebovat někdy nouzově dobít z klasické zásuvky, potrvá to 18,8 hodiny. Baterie nabídne 35,5 kWh, což vystačí na dojezd lehce přes 200 kilometrů. 

To by nebyl problém. Kdyby ale jízda nebyla tak zábavná. Je trochu paradoxní uvádět zábavnou jízdu jako nevýhodu, ale je to tak. Pokud by se jednalo o nudné elektrické auto, které vás převeze z bodu A do bodu B, tak je dojezd v pořádku. Auto je díky menší baterii lehčí, levnější a člověk za den tolik kilometrů stejně nenajede. 

Jenže když se vyjedete projet na okresku, přepnete do režimu sport a užíváte si výborné rozložení hmotnosti a pohon zadních kol, tak vám brzy začne docházet, že je potřeba hlídat dobíjecí stanice v okolí. Těch je naštěstí stále více a více a dobíjení je rychlé, takže to až takový problém není. Pokud by však dojezd byl o 100 kilometrů delší, byla by to ještě větší zábava bez obav o stav akumulátoru. 

A nejen na okreskách si můžete užívat super svezení. Toho se dočkáte i ve městě. Tam tolik nevyužijete pohon zadních kol, ale zase skvělý poloměr otáčení. Ten vážně stojí za to, vymotáte se úplně všude. Někde jsem četl, že je auto nedotáčivé. A byl jsem na to zvědavý. Předpoklady pro to nemá, ale možná to tak je. Nenarazil jsem na to. Ano, není moc přetáčivé, výkon na hmotnost není zase tak velký, aby bylo snadné jezdit bokem napřed. Navíc vás dost hlídá stabilizace. Auto je samozřejmě nedotáčivé při brzdění do zatáčky. Váha je znát a pokud na auto obujete nějaké eko pneumatiky, může se stát, že se mu nebude chtít zatočit. To je ale naprosto logické.

Hondu e můžete mít ve dvou výkonových variantách, slabší nabídne rovných 100 kW, silnější pak 113 kW. Baterie jsou vždy stejné a výbava vlastně také. Slabší verze nemůže mít hlídání vozů v mrtvém úhlu, což je trochu škoda, na druhou stranu ale mají kamery tak široký úhel záběru, že není moc potřeba. Cena začíná na 899 900 korunách. Tedy začínala v době testu, nyní je to o trochu více, konkrétně 919 900 Kč. Ne, není to úplně málo. Ale tohle auto je stylové. Opravdu hodně stylové. A moderní. A je to elektromobil, který, když budete nabíjet doma, jezdí skoro zadarmo.

Samozřejmě Honda e není auto pro každého. Jako žádný elektromobil. Navíc to není ani auto pro introverty, kteří se chtějí raději ztratit v davu. Mně přijde ale super. Dojezd je dostatečný, vzhled výborný, komfort také a jízda zábavná. Kufr je pravda spíše nouzový, ale od tohoto auta asi nikdo nečeká, že to bude stěhovák. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.