Test Citroën C4 1.2 PureTech 130 EAT8 2021: Originální vzhled a plno pohodlí
Zajímavý vzhled, dostatek prostoru, pohodlná jízda a rozumná cena. To zní jako super kombinace. A přesně takový je nový Citroën C4.
Nestává se často, že by nové auto bylo na ulicích hned vidět. U Citroënu C4 to tak ale je. Možná je to však tím, že je to tak výrazné auto a je snazší si ho všimnout. Já jich každopádně potkávám dost. Což znamená, že lidi zajímá a má jim co nabídnout, aby si ho pořídili. To po týdnu ježdění mohu rozhodně potvrdit.
Nebudu podrobně rozebírat vzhled, ten vidíte na fotkách a je možné, že se vám vůbec nelíbí. V takovém případě asi nebudete cílová skupina. Ale to je v pořádku, to se u výrazného designu stává. Někdo ho miluje, někdo zase nesnáší. Já se řadím do té první skupiny, ačkoli jsem z prvních fotografií neměl úplně nadšený pocit.
Při představení nové C4 jsem si říkal, že to možná už automobilka trochu přehnala. Že je to auto až moc výrazné a prostě lidově řečeno divné. Jenže pak jsem ho viděl naživo a opravdu mě zaujalo. Pak jsem ho měl týden v garáži a každý den na něj koukal. A koukal jsem na něj moc rád! Světelný podpis je hodně výrazný a jak vpředu, tak vzadu, je hodně podobný. Horní svítící linka působí jako obočí nad lehce naštvaným pohledem. Ale auto celkově vůbec nepůsobí naštvaně.
Hezkým detailem jsou blinkry – ty přední jsou vlastně takové svítící trubice a v zrcátku zase nejsou klasicky vodorovné. Jen ty zadní jsou dost obyčené a žárovkové, to je trochu škoda. Aby zadní světelný podpis byl dobře vidět (a hlavně auto při zhoršených světelných podmínkách), tak zadní světla svítí pořád, tedy i jen s denním svícením. To mám moc rád, často na cestách potkávám řidiče, kteří v mlze svítí jen denním svícením… takto budou alespoň zezadu více vidět.
Vzhled je sice výrazně jiný, ale stále je na první pohled jasné, že se jedná o Citroën. To je upřímně řečeno dobře, protože v současné nabídce už bylo těžké rozpoznat, na který model se člověk dívá, přední části byly jedna jako druhá. Mírné odlišení tedy přijde vhod.
Odlišení se týká i interiéru, který je také jiný, také výrazný a z mého pohledu také povedený. Ovládání tempomatu se přesunulo na volant, displej před řidičem je dokonale přehledný, ovládání klimatizace a základních funkcí manuální. Systém je pro automobilku klasický, působí možná už trochu zastarale, ale výborně podporuje Android Auto a Apple CarPlay, takže ho vlastně ani nemusíte vidět, pokud nechcete.
Tím důležitým pro Citroën je pohodlí. Já najel hodně kilometrů s modelem C5 a z pohodlí jsem byl nadšený. U C3 bylo také fajn, ale bylo poznat, že je to menší a levnější auto. Byl jsem tedy zvědavý, jak na tom bude C4. K jakému modelu bude mít blíže. No, najel jsem s ní opravdu hodně kilometrů a rozhodně k C5. Komfort cestování je na skvělé úrovni. Jak komfort podvozku, kde zadní tlumiče využívají hydraulické horní dorazy, tak komfort sedaček. Ta jsou měkká, široká a pohodlná. Boční vedení? Tak to tu nehledejte. Ale pohodlné usazení pro kohokoliv, kdo váží od 50 do 150 kilogramů ano.
Sedačky jsou příjemně výše, takže se do nich dobře nasedá. Ačkoli bych C4 nenazval označením SUV, tak si v něm člověk tak trochu připadá. Sedí se výše, výhled je dobrý a auto působí sympaticky mohutně.
V otázce prostornosti pro mě přišlo překvapení, protože i když jsem posunul sedačku řidiče úplně dozadu, tak jsem si za ní celkem pohodlně sedl. Nastupování bylo složitější, ale samotné sezení už v pohodě. V kufru najde místo 380 litrů nákladu, po sklopení zadních opěradel pak 1250.
K dispozici jsem měl výkonnější benzínový motor, tedy PureTech 130 s osmistupňovým automatem. A tato kombinace mi přijde ideální. Motor má dost síly, dobrou spotřebu (můj průměr byl 6 litrů na sto) a převodovka se postará o to, že se můžete plně soustředit na jízdu a ne na změnu rychlostních stupňů. Můžete mít i slabší stokoňovou verzi a pak ještě silnější, která jich nabídne 155. K dispozici je i nafta, tu zastupuje 1.5 Blue HDi o výkonu buď 110, nebo 130 koní.
Je pravda, že k pohodlnému charakteru auta by se mi asi úplně nejvíc hodil naftový motor. Mít ještě nižší spotřebu a jen si tak plout krajinou… ale pokud benzínový motor, tak bych šel do této zlaté střední cesty. Ve vyšších otáčkách má příjemný zvuk, v nižších je zase téměř neslyšitelný.
S Citroënem C4 jsem jel na návštěvu a auto tam vzbudilo samozřejmě dost pozornosti. A velice pozitivní. Co mě však překvapilo, tak to byla hláška, že „auto je to sice hezké, ale určitě bude stát tak milion“. Nebude!
Základní cena C4 je totiž 374 900 Kč! Pravda, je tam aktuální sleva 24 tisíc, ale i tak mi to přijde jako super cena. V základu sice nemáte LED světla (která mimochodem svítí výborně), nebo startování tlačítkem a automatickou klimatizaci. Máte ale slušné velké a stylové auto. Pokud připlatíte a zvolíte výbavu, jako jsem měl na test já, tedy Feel Pack, tak vás s testovanám motorem vyjde na 539 900 Kč. Ve výbavě toho ještě trochu chybí, ale mně třeba nic důležitého nescházelo. Adaptivní tempomat je sice příjemný, ale určitě ne nezbytný. A pokud ho vyžadujete, mít ho můžete.
Podle mě je nový Citroën C4 opravdu povedeným autem. A to nejen vzhledem, ale i interiérem, pohodlím, prostorem a cenou. Mám pocit, že jich budeme potkávat hodně.