Test BMW 530e 2017: Pětka na baterky

Hned na začátek musím přiznat, že najít identitu BMW 530e mi chvíli trvalo. Byl jsem z něj trochu rozpačitý, nejspíš to ale bylo jen dáno tím, že jsem nevěděl, jak na něj a jak využít jeho výhody. Pokud bych si ho koupil, tohle bych měl samozřejmě rozmyšlené předem.

Úplně první dojmy byly takové, že je to spíše elektroauto, než hybrid, protože využití benzinového motoru se brání zuby nehty. Což mělo ale samozřejmě výhody, jel jsem z práce přes celou Prahu a přijel jsem se spotřebou 0,7 l/100 km. A to jen díky tomu, že jsem se potřeboval prudčeji zařadit na Jižní spojku, jinak by byla spotřeba úplně nulová.

Auto opravdu maximálně využívá elektromotor, což ale znamená, že ten docela rychle vybíjí baterie. Například při využívání geniální funkce, kdy tempomat ví, jaká rychlost bude a dokáže ji předem převzít, tak na výjezdu z obce využívá jen elektřinu. Pod nějakých 80 km/h také. Takže dost často. Čistě na elektřinu jde najet něco přes 40 kilometrů, pokud se zapne jen elektrický mód, tak se dá jet až 140 km/h. To není špatné, ale auto má pak jen nějakých 100 koní a to na pětkový bavorák obtěžkaný baterkami není pravda moc.

Nejlépe tedy poslouží kombinovaný režim, který v případě potřeby posílá výkon z elektromotoru a benzinového čtyřválce na zadní kola. Žádný xDrive, čistá zadokolka. Pokud to jde, využívá se jen baterie, která zabírá podstatnou část kufru. Menší není jen kufr, ale i nádrž, což trochu omezuje maximální dojezd.

A právě využívání baterií byl hlavní důvod mé počáteční rozpačitosti. Auto se totiž neustále vybíjí. Pokud ho nemáte kde nabíjet, hlavní výhody jsou pak nevyužité a zůstává vám pětkový bavorák s extra zátěží a slabým motorem. Je možné tedy dobíjet i za jízdy na dobíjecí mód, kdy se využívá spalovací motor k dobíjení baterií, v té chvíli spotřeba po městě atakuje dvacet litrů. Ale když někam jedete po dálnici a víte, že za 50 kilometrů budete sjíždět do města, je fajn ho zapnout, spotřebu tolik nezvýší, ale vy pak město projedete zadarmo.

Vše se ale obrací, pokud máte kde nabíjet, případně se vnitřně smíříte s tím, že elektromotor budete využívat jen jako pomocníka při akceleraci. Protože přesně tak slouží, když jsou vybité baterie. Pokud máte možnost auto vždy při zaparkování napojit do sítě, budete z něj nadšeni. Nabízí pohodlí pětkového bavoráku s téměř nulovou spotřebou na kratší vzdálenosti a opravdu nízkou na ty delší. V každém případě ale nabízí skvělý zátah, když se zapojí oba motory a auto opravdu silně akceleruje, jak můžete vidět na videu.

Delší vzdálenosti vás nijak omezovat nebudou, s BMW 530e jsem absolvoval ve třech lidech cestu z Prahy do Ostravy a zpět. Benzin samozřejmě cestu tam a zpátky nevydrží, ale to není spotřebou, ale velikostí nádrže. Vyjížděl jsem s plně nabitým autem a do Prahy jsem se vrátil se spotřebou 7 litrů na sto. To na BMW řady 5, které na dálnici jede lehce více nad limity, není vůbec špatné. Kdybych k autu dostal i rychlonabíjecí kabel a cestou byla nějaká nabíječka, rád tam těch 20 minut postojím a pojedu zase o dost úsporněji. Tohle ale ti, co si ho koupí, budou vědět a budou s tím počítat.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.