Subaru Crosstrek: Parťák do nepohody
Znáte ten pocit, že vás nic nezastaví? Pokud ne, tak zkrátka nemáte to správné auto. Subaru Crosstrek je jedním z těch, ve kterých ten pocit máte.
Úvod zní možná trochu přehnaně, ale já z auta opravdu ten dojem měl. Že dokud mi nedojde benzín, což se tedy stane nepříjemně brzy, tak dojedu kamkoliv. Model Crosstrek je nástupcem modelu XV. Hodně oblíbeného modelu XV by se slušelo říct.
Nástupce je modernější, z mého pohledu hezčí, a nabídne praktické vychytávky. Třeba sedačku, která je nejen pohodlnější, ale také se v ní méně kýve hlava. Zní to jako hloupost? Možná to tak zní, ale vážně to skvěle funguje. Ve spojení s lepším odhlučněním je cestování i na dlouhé vzdálenosti opravdu pohoda. Vylepšení se dočkaly i detaily typu větší zadní stěrač, aby bylo dobře vidět dozadu. Pokud by někomu přišly málo dva ostřikovače… zde jsou rovnou tři. Na výlety do bahna super praktická věc. A že se tam Crosstrek může klidně podívat!
Se světlou výškou 22 centimetrů a stálým pohonem všech kol ho jen tak nic nezastaví. Měl jsem takový ten subaru pocit, že ať se stane cokoliv, tak dojedu do cíle. Jasně, můžete mít nehodu, defekt… ale minimálně jen tak nějaký terén a nepřízeň počasí vás nezastaví.
Nejen, že do cíle dojedete. Vy tam dojedete v naprosté pohodě. Podvozek je jedním slovem skvělý. Sportovní ambice tu nehledejte, ty vám hned sebere motor, který nově nabídne dokonce o 10 koní méně, tedy necelých 140. A ani se 150 to nebyl žádný drak. O to tu ale vůbec nejde. Vy si i tak můžete užívat pohodlí podvozku, k tomu výkon nepotřebujete. A když přepnete do režimu S (mimochodem super jednoduše přímo na volantu), tak se i zábavně svezete. Brzdit ani moc nemusíte, na rovinkách se nerozjedete většinou tak rychle, aby to ten podvozek do zatáčky nezvládl.
Když se budete chtít vydat mimo silnice, tak můžete využít i pomocníka se jménem X-MODE. Ale i bez něj se nějakého snadného zapadnutí nemusíte bát. Ačkoliv tuším, že se většina majitelů do terénu nepodívá, protože Crosstrek budou brát spíše jako to městské auto, je dobré vědět, že to jde. A bez obav, že na prvním zlomu zůstane polovina podvozku.
Bezpečnost a Subaru, to jsou vlastně synonyma. Klasických pět hvězdiček, skvěle fungující asistenty, tady není co řešit. Mírně otravná může být kamera, která vás sleduje. A sleduje, jak vy sledujete silnici. Člověk si ani neuvědomí, že občas kouká i jinam. Třeba když vypíná otravné pípání při překročení rychlosti. To samozřejmě dostala i tato novinka, vypnout jde celkem snadno, doporučuji to ale dělat u stojícího auta, vyhnete se tak vynadání, že nekoukáte před sebe.
Motor je již vlastně klasický e-BOXER, tedy dvoulitrový atmosférický boxer s elektrickou výpomocí. Čistě na elektřinu nezvládne jet moc daleko, ale trochu jistě pomáhá. Výkon nabídne 136 koní, na stovku se dostane za 10,6 sekundy a tachometr se zastaví na 198 km/h.
Když jsem s autem jel poprvé po dálnici, překvapilo mě, jak rychle klesá palivoměr. Doufal jsem, že je to malou nádrží. Tou je to také. Ale ani spotřeba není nijak extra nízká. Na druhou stranu je nutno uznat, že výrobce udává kombinovanou 7,7 l/100 km, já měl 8,2 l/100 km. Takže při koupi víte, do čeho jdete, tady vám nikdo bulíky na nos nevěší. No a objem palivové nádrže jen 48 litrů dojezdu také nepřidá.
Cenově se znovu Subaru extra nepodbízí. Jenže to jeho klienti ani nevyžadují, oni vědí, za co platí. Můžete mít sice o něco levnější Imprezu, ta dle mého ale ztrácí tu hlavní výhodu, tedy průchodnost terénem. Crosstrek začíná na 880 tisících, aktuálně v akci na 840 tisících. A to by pro mě byla i finální cena, protože v základu dostanete vše, co můžete potřebovat. Sice menší kola, ale třeba LED světla se slušnou svítivostí a natáčením, nebo dvouzónovou klimatizaci dostanete. Já bych víc nepotřeboval. DNA Subaru je v základu.