Subaru BRZ: Jako ze starých časů

Znáte ta nová auta. Pod kapotou alespoň částečná elektrifikace, pípání při každé příležitosti, systémy, které za vás dokáží řídit. No a pak je tu Subaru BRZ. 

V době, kdy se motory obecně zmenšují a vyměňují za elektromotory je informace o tom, že je někde větší motor, dost nezvyklá. Ale přesně tak to je. Nové BRZ má oproti předchůdci o 0,4 litru větší motor. Zase samozřejmě boxer s těžištěm proklatě nízko. Vzpomínám si na můj poslední test předchozí generace. Tehdy Final Edition a tedy i rozloučení s BRZ na našem trhu. Kdo mohl tušit, že to bylo jen rozloučení s generací a že se k nám nová nakonec dostane! Podle mě to netušili ani v Subaru. Ale nové BRZ se k nám dostalo, prodalo se ho hodně a je naprosto skvělé!

Vypadá výborně, prostě jako správný typický sporťák. Výkon narostl na 234 koní, zlepšil se průběh, takže už nemáte tak mrtvé pásmo okolo 3 tisíc otáček. Co se však nezměnilo, je to, že když se dostanete k nějakým 7 tisícům otáček, tak tam začíná ta pravá zábava. Tohle jsem na BRZ vždy miloval – není potřeba turbo, máte tu otáčky a skvělý zvuk. Ten byl v mém případě ještě vylepšen výfukovým systémem od známé značky Remus. Díky tomu byl i výkon o něco větší. 

Nově nabídne i pro Subaru typický systém EyeSight ve spojení s automatem. Na ten jsem byl osobně moc zvědavý. Možná si řeknete, že to přece nejde dohromady. Sportovní auto a automat. Jenže ne každý je tak skvělý řidič, že meziplyny dává naprosto automaticky a dokáže se naplno soustředit jak na trať, tak na správné řazení. S tím automat s pádly velmi pomáhá a auto je pak pro někoho ještě zajímavější a zábavnější. No, tak jsem měl verzi s manuálem a bez EyeSight. 

Ačkoliv bych si automat rád vyzkoušel, tak manuál je zkrátka fantastický. Řadicí páka je na skvělém místě hned u volantu, řazení je perfektně přesné a je to zkrátka radost. Volant je kulatý, sedačky ještě o něco níž a boční vedení skvělé. Jak asi tušíte, nastupování není pro někoho před výměnou kyčelního kloubu. Také z auta není vlastně vidět, protože v dnešní době stále větších a vyšších aut jste zkrátka hlavou v úrovni jejich zadních světel a nevidíte přes ostatní. 

To vám ale na klikaté okresce nebude vůbec vadit. Tam vidíte skvěle a jdete na to! I přes větší motor a větší bezpečnost danou vyšší tuhostí se hmotnost moc nezvýšila. Kdybych vám řekl, že se zvýšila o 60 kilogramů, tak si možná řeknete, že to jde. Ale ona se zároveň o 50 snížila, takže je celkový nárůst jen 10 krásných kilogramů. Tady někdo přemýšlel!

V novém Subaru BRZ si připadáte jak před hodně lety, kdy vaší jedinou starostí byl rádce řazení, který napovídá nesmysly. To je totiž to jediné, co je i tady. Čekáte pípání při překročení rychlosti? Tak to tu nenajdete. Upozornění na vyjetí z pruhu? Zapomeňte. Tady není ani systém start-stop! Už si to možná ani nepamatujete, jaké to je, ale prostě nasednete, připoutáte se, nastartujete, užijete si skvělý zvuk motoru, zařadíte jediničku a jedete. To je vše, nic víc řešit nemusíte. Zkrátka koncentrovaná radost. 

Jistě, nějaká negativa se najdou. Že z auta přes ostatní auta nevidíte je zkrátka vlastnost. Že v autě není bezdrátové CarPlay tak nějak očekáváte, když vidíte interiér, který nepatří k nejmodernějším. Že si ale není kam odložit telefon, který musí být tedy připojený kabelem, to už je horší. Řeknete si, že je to drobnost? No, při projížďce je dobré mít zapnutou navigaci Waze. Kvůli upozornění. Na nehody a tak, samozřejmě. Jenže ať dáte telefon kamkoliv, tak vám tam lítá, protože pojedete asi trochu svižněji. Proto máte BRZ. Pak ještě jeden detail, ten asi souvisí s odlehčováním, protože kapota je z hliníku – v rychlostech nad 120 km/h se v testovaném autě klepala. Auto má maximální rychlost 226 km/h, klepání ale asi bude pořád stejné, nezkoušel jsem. 

Co se týká dat, tak na stovku se dostane za 6,3 sekundy, verze s automatem to zvládne za 6,9. Já to v praxi zkoušel, ale zradila mě adheze a mé schopnosti, hodnoty jsem měl vyšší. I tak to ale byla zábava a to je hlavní. Tohle není auto o zrychlení na stovku, tohle je auto o radosti v zatáčkách. Stejně tak není o nízké spotřebě. O to víc mě překvapila. Udávaná je 8,8 l/100 km. Já na začátku ježdění, kdy jsem se zkrátka jen přesouval, měl 7,5. To je snad nejméně, co jsem kdy s jakýmkoliv Subaru měl. Trošku paradox. Později jsem se dostal přes osm, to je jasné. Ale stálo to za to! 

Pro někoho může být nedostatkem nutnost tankovat minimálně 98 oktanů. Pro prvního majitele, který si auto za milion a třicet tisíc koupí, asi tak úplně ne. Ale toho dalšího, kdo ho koupí levněji, už to může svádět tankovat levnější pětadevadesátku. Nedělejte to. 

Rada na závěr? Pokud uvažujete nad zábavným autem za rozumné peníze, je tu. Pokud hledáte rodinné auto na dlouhé cesty? Tak tohle nebude pro vás. I když je oficiálně čtyřmístné, tak zadní sedačky jsou opravdu jen nouzové. Do kufru se vám věci na projížďku vejdou a to úplně stačí. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.