Škoda Superb 1,5 TSI: Základ naprosto stačí
Může být pro tak velké auto, jako Škoda Superb, dostatečný i základní motor? A jaký vůbec nový Superb je, stojí za úvahu?
K testu jsem si zvolil provedení liftback s motorizací 1,5 TSI. Liftback protože se mi zkrátka více líbí, ačkoliv uznávám, že oproti kombi je méně praktický. A motorizaci, protože jsem na ni byl zvědavý. Už jsem měl možnost se s tímto motorem v Superbu svézt v rámci prezentace, trasa však byla hlavně ve městě a navíc v Portugalsku s krásnými výhledy, takže lze celkem pochopit, že jsem se na motor až tak moc nesoustředil. Už tehdy jsem si ale všiml, jak je krásně kultivovaný.
A ano, skutečně je. Jedná se novou generaci tohoto motoru, nově je to mild-hybrid. Elektrickou výpomoc vlastně moc nepoznáte, jen občas jedete na dva válce, občas na volnoběh a občas je motor úplně vypnutý. V každém režimu je ale krásně klidný, tichý (jasně, když je vypnutý, tak jaký by byl jiný) a když jde do otáček, tak má sympatický čtyřválcový zvuk. Výkonu nabídne 150 koní, takže jako dvoulitrová nafta. Není to moc a není to málo. Za celou dobu jsem si neřekl, že by mi chyběl výkon. Ale pravda, nejezdil jsem v Německu v levém pruhu.
Když už jsem se dostal k tomu, že je výkon stejný, jako u naftového motoru, tedy toho slabšího, tak jaká je spotřeba? Velice příznivá! Na začátku jsem měl 5,5 l/100 km. To bylo klasické ježdění. Pak přišla éra kolon a průměr se zvýšil na konečných 5,9 l/100 km. A to je podle mě pořád parádní hodnota.
Co se týká motoru, tak zde z mé strany panuje veliká spokojenost. Tichý, dostatečně svižný a úsporný. Co víc si přát?
Auto jako takové je skvělé. Má pár nedostatků, ale když to vezmu v základních bodech, tak je to alespoň v mých očích paráda. Líbí se mi – to se úplně netýká testované barvy, ale v nějaké tmavé je to zkrátka elegantní limuzína.
Funguje. A to ať základní funkce, tak Simply Clever řešení. Jsou to drobnosti, které tvoří celek. Výstupky v držáku nápojů, aby šla lahev otevřít jednou rukou… proč už to nemají všichni? Různé sítě, držáky, háčky, integrované držáky padající hlavy v hlavových opěrkách… Plno věcí, které usnadňují každodenní život.
Samotnou kapitolou jsou sedačky, v mém případě ergo seat. Možnost změnit sklon a délku sedáku je skvělá, když k tomu ale přidáte i vynikající masáž a opravdu funkční klimatizaci, tak dostanete dokonalý celek. Klimatizace a vyhřívání navíc mohou fungovat automaticky. Zkrátka nasednete do auta, to pozná, že je venku vedro, tak vám vychladí sedačky. Velice praktické.
Interiér působí až luxusně. I vzadu se sedí skvěle, se svými 184 centimetry jsem se za sebe naprosto pohodlně posadil. Ve dveřích máte k dispozici sluneční clony, stejně jako u zadního skla. Ta by se mohla ale dát ovládat elektricky, ručně je to celkem dost krkolomné. I tak je ale super, že je přítomna.
Obří kufr je pro Škodu snad samozřejmostí. Jasně, tohle není kombi, ale i tak je naprosto dostatečný snad pro všechny případy. Síť pro uchycení věcí se tu rozhodně hodí, stejně jako typický cargo element, tedy destička se suchým zipem, kterou můžete vytvořit ohrádku třeba okolo krabice, která pak nebude putovat po kufru.
Z místa řidiče vidíte na dvě věci, u kterých bych si dovedl představit zlepšení. A ne, nemyslím displej před řidičem, který je tak trochu narvaný do kapličky, ačkoliv je hranatý a vlastně tam nesedí. To mi vůbec nevadilo. Ale head-up displej, který nemá ostré zobrazení a okolo bílé barvy je červený okraj. Děje se tak jen při určité výšce, k mé škodě ale zrovna v té výšce, kde jsem ho chtěl mít. Když jsem ho dal níže, tak bylo zobrazení krásné, ale head-up displej, který je nízko, ztrácí smysl. Středový displej je obří. Což má ale jednu nevýhodu – jelikož není natočený k řidiči, tak na pravou stranu zkrátka nedosáhnete.
Jinak je ale zobrazení displejů naprosto ukázkové, nemám co vytknout. Bezdrátové Apple CarPlay funguje skvěle, bezdrátové nabíjení je rychlé a hlavně chlazené, takže se vám po chvíli nevypne kvůli přehřátí baterie. Nadšený jsem byl z nových otočných ovladačů, které obsahují displeje s úžasným rozlišením. A u prostředního se i mění funkce. Zní to možná složitěji, než jaké je to v praxi je. Protože si funkce můžete vybrat, nemusíte mít všechny. Já měl tak jen nastavení jízdních režimů a hlasitosti. Krásně po ruce, hezky rychlé. Na nastavení teploty zůstávají kolečka, jen zobrazení uprostřed je na tomto hezkém displeji. Efektní a efektivní.
Adaptivní podvozek funguje moc dobře, když si vedle sebe jako já nastavíte sportovní režim a individuální režim, kde máte podvozek nastavený na nejvyšší komfort, tak okamžitě poznáte rozdíl. Převážně jsem jezdil na komfortní nastavení a byl jsem úplně spokojený. Až tedy na bouchání asi od zadní nápravy, nebo od rezervy. Nezjišťoval jsem původ, asi bych ho ani nezjistil. Nic hlasitého, při zapnutém rádiu jsem o tom nevěděl, ale bylo to tam.
Za zmínku ještě stojí nová světla s technologií Matrix LED, která fungují výtečně. Jak jejich světelný výkon, tak vykrývání. Reagují rychle a na dálku, takže máte téměř jistotu, že nebudete oslňovat, ale zároveň dobře uvidíte. Zadní světla navíc umí moc hezky pozdravit.
Drobný nedostatek, který se mi nepodařilo vtěsnat do žádného předešlého odstavce, je zobrazení při parkování. Na displeji vidíte auto z ptačího pohledu, což je super. Jenže to auto je na této vizualizaci mnohem větší. Což je velice nepraktické, protože překrývá čáry, mezi které se snažíte zaparkovat. Netuším, proč to tak je, ale přeji si, aby to tak nebylo.
Pokud tedy uvažujete, zda si pořídit nový Superb se základním motorem, tak klidně ano. Nebude vám vlastně nic chybět. Ve výbavě Selection vyjde na 935 tisíc, pokud sáhnete po Laurin & Klement, což byla má konfigurace, bude stát 1 135 000 Kč. Nově také lze zvolit výbavu Sportline, ta je cenově mezi, tedy za 1 070 000. Já bych šel do konfigurace, jakou jsem měl v testu, jen v jiné barvě.