Škoda sází u svých vozů na ekologické materiály a zkoumá biologické suroviny
K patentování automobilka přihlásila inovativní ekologický materiál pro možné použití v interiéru. Použité zbytkové materiály a přírodní produkty pochází pokud možno z místních zdrojů.
Oddělení Technického vývoje společnosti Škoda společně s Technickou univerzitou v Liberci vyvinula udržitelný, ekologický materiál a přihlásila jej o patent. Jako výchozí materiál pro inovativní surovinu slouží nadrobno rozkrájená cukrová řepa. Automobilky navíc v současnosti pracuje ještě na dalším materiálu na bázi traviny rodu ozdobnice. Oba by se v budoucnu mohly používat v interiéru nových modelů Škoda, například jako výplně dveří nebo dekorace na přístrojové desce. Pomocí speciálně připraveného vozu Octavia demonstruje společnost rozmanité možnosti použití těchto nových materiálů.
Johannes Neft, člen představenstva za oblast Technického vývoje, vysvětluje: „Je naším požadavkem stát se průkopníkem v otázkách udržitelnosti. Tohoto záměru se ujímáme komplexně a klademe si mnohem širší cíle, než jsou pouze naše flotilové emise CO2. Sázíme tak důsledně i na výzkum a používání ekologicky získávaných materiálů a například prověřujeme, jak bude v budoucnu možné využívat materiály, jakými jsou třeba kokosová vlákna nebo rýžové slupky.“
Mimořádně vhodný materiál si automobilkajiž přihlásila k patentování pro použití v interiéru svých vozů: Pomocí speciální metody automobilka barví plátky cukrové řepy, aby jejich pomocí například vytvořila v interiéru charakteristický design. Automobilka odebírá tento materiál přímo z obce Dobrovice ležící nedaleko hlavního závodu v Mladé Boleslavi. Takto je možné se vyhnout dlouhým dodavatelským řetězcům a optimalizovat uhlíkovou stopu.
Další udržitelný materiál získala z traviny rodu ozdobnice: její vlákna je možné příslušným způsobem zpracovat a použít například pro obložení dveří.
Zbytkové organické materiály z výroby se obzvlášť dobře hodí jako ekologická surovina: lze je dále zpracovávat, aniž by bylo nutné používat další materiály. Proto se snižuje potřeba výchozích průmyslově vyráběných materiálů.
Od suroviny do vozu: přístupný demonstrační automobil Octavia
Společně s Technickou univerzitou v Liberci pracuje Škoda trvale na inovativních a udržitelných materiálech, které bude možné používat ve výrobě vozů. Nové vhodné suroviny společnost testuje ve voze Octavia, upraveném speciálně pro tento účel. Podlaha a pravá bočnice byly z tohoto takzvaného demonstračního vozu odstraněny s cílem umožnit designérům a konstruktérům ničím neomezený pohled do interiéru. Zde tyto nové materiály zpracovávají a prověřují, zda jsou příjemné na dotyk a mají dobrý tvar. Získávají tak přesný obraz toho, které ekologické materiály jsou vhodné pro použití v sériově vyráběném modelu. Obložení dveří a sloupky vozu jsou vyrobeny z tkaniny na bázi traviny ozdobnice, na dveřních panelech a přístrojové desce se používají plátky cukrové řepy.
Škoda realizuje výrobu vozů co nejudržitelněji: U modelu Škoda Enyaq iV tvoří potahy sedadel designové varianty Lodge ze 30 procent přírodní vlna, která je certifikovaná podle přísných požadavků Woolmark Company, a zbývajících 70 procent látky polyester získaný z recyklovaných PET lahví. Potahy mají unikátní povrch a zajišťují klimatickou pohodu při sezení. Také u kůže automobilka obzvlášť dbá na udržitelnou výrobu: designová varianta ecoSuite se vyznačuje kůží v barvě koňaku, vyrobené bez použití chemikálií. Namísto nich se pro její vyčinění používá extrakt z listů olivovníku.
Další možností pro používání udržitelných surovin je například regenerativní palivo HVO, na které přejdou naftové motory vozů Škoda od modelového roku 2022. Čisté HVO je již k dostání ve Švédsku a Finsku. HVO se vyrábí z různých obnovitelných zdrojů. Používání těchto zdrojů energie může snížit emise skleníkových plynů až o 90 procent.