Sedm míst, dobrodružný vzhled a lákavá cenovka, to je Dacia Jogger

Výběr aut pro sedm lidí není úplně velký. Dacia ale představila model Jogger, který plno prostoru nabídne za velice příznivou cenu.

Nové auto by mělo stát méně, než 15 000 €, tedy v přepočtu okolo 380 tisíc. Což je opravdu zajímavá nabídka, když se zamyslíme nad sedmimístnou konkurencí, která je dost slabá. Pro lidi, kteří potřebují převážet šest pasažérů, se tedy naskytne další možnost, než různé civilní dodávky.

Nabídka Dacie tak nyní bude jak elektrická, což je model Spring, tak kompaktní, to je zase Sandero. Ale také stále trochu do terénu v podání SUV Duster a rodinná právě novým modelem Jogger. I když právě novinka zapadá trochu mezi kategorie, jelikož se jedná prostorností o MPV, ale například světlou výškou 20 cm o SUV. Což ale pro mnohé zákazníky řeší věčné dilema, zda raději rodinné MPV, nebo zvýšené SUV.

Název modelu by měl evokovat sport, přírodu a pozitivní energii. V nabídce budou ze začátku dva motory – základní TCe 110, tedy benzínový s výkonem 110 koní a pak TCe 100 LPG. Což je velice zajímavá nabídka, protože díky tovární zástavbě LPG budou náklady na kilometr jízdy opravdu minimální. V roce 2023 dorazí i hybrid a pak se Jogger stane nejdostupnějším sedmimístným hybridem na trhu.

Pokud už přemýšlíte nad objednávkou, tak ty budou možné v listopadu 2021, auta budou u dealerů od února 2022.

Níže tisková zpráva:


Dobrodružný design

Dacia přepracovala rodinný vůz tak, aby odpovídal touze po výletech, přírodě, outdooru, stejně jako každodenních rodinných dobrodružstvích. Dacia Jogger byla navržena pro dobrodružství, přejímá délku karoserie kombi, prostornost MPV a atributy SUV. 

Dacia Jogger má vertikální přední masku s širokou mřížkou, která je typická pro značku Dacia. Výrazné blatníky, kola v rozích karoserie a spoiler na zadních dveřích dodávají vozu dynamiku. Svislá zadní světla zajišťují co největší vstup do zavazadlového prostoru a jejich tvar zvýrazňuje široké zadní blatníky a dotváří tak robustní vzhled vozu. 

Vůz podporuje outdoorový styl střešními lištami, zvýrazněnými podběhy a vysokou světlou výškou (200 mm bez zatížení), díky čemuž se přizpůsobí jakémukoliv typu vozovky. 

Je vybavena koly o velkém průměru (660 mm) s vysokou bočnicí pneumatiky. Vyzařuje tak dojem robustnosti. Její velkorysý rozvor 2,90 m, výška kabiny 912 mm a svislá zadní část (svislá zadní světla, velmi široké zadní dveře, nízko položený práh) přispívají k vnitřní prostornosti, včetně zavazadlového prostoru. Zvětšená délka zadních dveří a boční odsazení na úrovni oken (30 mm) usnadňují nastupování na zadní sedadla. Se svými 4,55 m je nejdelším vozem v nabídce Dacia. Tyto rozměry jsou nejen rodinami vyhledávány pro mnohostranné každodenní využití. 

Přední a zadní optika zahrnuje nový světelný podpis Dacie ve tvaru Y. Technologie LED byla využita v předních denních světlech i v potkávacích světlech. Kromě snížené spotřeby elektřiny, poskytují lepší světelnou účinnost jak ve dne, tak hlavně v noci, tím i lepší viditelnost sebe a ostatních účastníků provozu. 

Některé verze jsou vybaveny modulárními podélnými střešními lištami, které je možné upravit jen několika otočeními klíče na příčníky. Střešní lišty se mohou využít pro jakoukoliv přepravu včetně té neočekávané, nosič vytvořený z těchto lišt unese až 80 kg (kola, lyže, střešní box apod.). Tento důmyslný patentovaný systém ztělesňuje ducha Dacie: chytrý, praktický, jednoduchý a ekonomický. 

Kola zvýrazněná vystupujícími oblouky jsou vybavena ráfky „FLEXWHEEL“ v designu, který málokdo rozezná od disků z lehkých slitin. Ráfky z lehké slitiny jsou také k dispozici i ve velikosti 16 palců s diamantovým efektem. Kliky u dveří mají střídmý design a ergonomický tvar. K otvírání kufru slouží elektrické tlačítko ukryté pod lištou zadních dveří. 

Prostor a komfort ve všech řadách

Dacia Jogger odpovídá potřebám prostoru a víceúčelového využití rodin, které doprovází v jejich každodenním životě. S 24 litry prakticky uspořádaných úložných prostor uspokojí potřebu pohodlí všech členů posádky vpředu i vzadu, a dokonce i ve třetí řadě! 

Dojem z interiéru podtrhují kvalitní materiály a vhodně zvolené barevné kombinace. Dacia využila horizontálně členěnou palubní desku jejíž horní a spodní část odděluje středový pás, který může být čalouněný textilií. Nad tímto pásem se nacházejí důležité prvky pro řidiče (přístrojový štít, multimediální obrazovka) a pod ním, stále na dosah ruky, ovládání manuální, či automatické klimatizace. Stejný textilní potah se nachází na středové loketní opěrce a loketních opěrkách předních dveřích. 

V závislosti na verzi využívají cestující ve druhé řadě sklopné stolky vybavené držákem pohárku. Jsou posuvné o 70 mm, čímž se přizpůsobí potřebám každého pasažéra. 2. řada je vybavena také dvěma úchyty ISOFIX pro auto sedačky na krajních sedadlech. Díky tomu je zajištěno optimální uchycení sedačky a tím i bezpečnost dětí. 

Co se týče cestujících ve 3. řadě, každý má samostatné sedadlo, loketní opěrku a výklopné zadní okénko pro lepší výhled na silnici. Všechny řady sedadel mají stropní světlo. Výška sedadel (375 mm ve 2. řadě 2; 236 mm ve 3. řadě) poskytuje ještě větší komfort na zadních sedadlech 2. a 3. řady. 

Nový model disponuje 24 litry úložných prostorů rozmístěných po celém vozidle, takže je mohou využívat všichni cestující. Mezi ty hlavní patří uzavřená přihrádka v palubní desce o objemu 7 litrů, úložný prostor v předních a zadních dveřích, kam se vejde litrová láhev, uzavřená středová schránka o objemu 1,3 litrů a celkem šest držáků na nápoje. 

Dacia Jogger se rýmuje i s komfortem. Sedadla jsou tvarovaná, aby poskytovala dobrou oporu řidiči i cestujícím. Pro ideální polohu při řízení může řidič nastavit výšku sedadla (+/- 35 mm), výšku volantu (+/- 2.1°) a hloubku volantu (+/- 25 mm) a vybrat si středovou loketní opěrku s úložným prostorem (volitelně). 

Dacia Jogger „Extreme“

Dacia bude prodávat limitovanou sérii Jogger jménem Xtreme, jejíž dobrodružný vzhled je ještě výraznější. Bude se nabízet ve čtyřech barvách karosérie: Perleťová černá, Šedá Comète, Šedá Moonstone a barvě Hnědá Terracotta. 

V exteriéru jsou střešní lišty, zpětná zrcátka, ráfky a anténa ve tvaru žraločí ploutve nalakované na černo. Spodní část předních a zadních nárazníků v Šedé Megalit vytváří zajímavý kontrast. Další rozlišovací prvky, nálepky s názvem této limitované série Extreme, se nacházejí vpředu a na ráfcích. Specifické ochranné polepy jsou také ve spodní části dveří. 

Interiér se vyznačuje červeným lemováním a šedými saténovými pruhy na výplni předních dveří. Kompletní výbava zahrnuje zadní parkovací kameru, automatickou klimatizaci a handsfree kartu pro bezklíčový přístup a startování. 

Prostornost a variabilita

Díky svým 3 řadám může pojmout až 7 dospělých osob. Automobil je pojatý jako všestranný pomocník. Umožňuje až 56 různých konfigurací! Doprovází rodinu každý den, přičemž se může měnit den po dni, po měsíci nebo po roce. 

Zadní prostor je tvořen lavicí s třemi sklopnými sedadly 2/3-1/3 (ve 2. řadě) a dvěma samostatnými sklopnými pevně umístěnými sedadly 50/50 (ve 3. řadě). 

Maximální kapacita nákladu dosahuje 1 819 litrů VDA v pětimístné verzi, pokud je 2. řada sklopená! V sedmimístné verzi je kapacita nákladu 1 807 litrů VDA, pokud je 2. řada sklopená a 3. řada vyjmuta. 3. řadu je možné také přiklopit k lavici 2. řady, kterou lze rovněž složit. V této pozici je objem nákladního prostoru až 1 594 litrů VDA. 

Díky délce 4,55 m a velkorysému rozvoru 2,90 m poskytuje nejlepší prostornost na trhu. 2. řada přestavuje dobrou úroveň komfortu stejnou výškou sedadel (758 mm) i prostorem pro nohy a kolena jako vpředu. Jogger nabízí nejlepší přístup do 3. řady díky výklopnému mechanismu druhé řady. Světlá výška 855 mm a prostor pro kolena (127 mm) ve 3. řadě ji řadí mezi nejlepší sedmimístná vozidla na trhu, jelikož umožňuje pohodlné sezení dvou dospělých osob. 

Objem kufru je 708 litrů VDA při konfiguraci s 5 místy a 160 litrů VDA v konfiguraci se 7 místy. Díky výšce nákladového prostoru (661 mm) a délce zavazadelníku (1 150 mm) mohou rodiny vodorovně převážet dětský kočárek a dětské kolo, aniž by musely odmontovat sedadlo, stačí sklopit jednu sedačku ve 3. řadě. Sportovci mohou převážet kompletní golfovou soupravu, pokud jednoduše vyjmou 3. řadu. Aby se lépe využil prostor a doprava byla bezpečnější, kufr má elastické popruhy a čtyři upevňovací oka. Je zde rovněž zabudována zásuvka na 12V. Dacia Jogger je také vybavena třemi háčky: dvěma v kufru a jedním vpředu na straně spolujezdce. Ideální k zavěšení tašky. 

Multimédia nabídnou svobodu volby

Nový model nabízí tři úrovně multimédií, z nichž si každý může vybrat tu svou : chytrý Media Control ovládaný smartphonem, Media Display s dotykovou osmipalcovou obrazovkou, Media Nav s navigací a zrcadlením telefonu přes Wi-Fi. 

Media Control je kompletní multimediální systém. Toto zařízení obsahuje dva reproduktory, držák chytrého telefonu přímo zabudovaný do palubní desky, připojení Bluetooth a USB, ovladače u volantu a zobrazení informací z rádia na digitální obrazovce TFT 3,5 palců palubního počítače. 

Nabízí rozšíření možností připojením smartphonu a bezplatné aplikace Dacia Media Control. Tato aplikace umožňuje využívat zejména navigaci pomocí aplikace GPS z telefonu, ještě ergonomičtější přístup k rádiu, hudbě, volání, zprávám a dalším funkcím jako rozeznávání hlasu Siri nebo Android. Pro bezpečnější řízení jsou ovladače umístěny na volantu a na sdruženém ovladači pod volantem. 

Media Display má čtyři reproduktory a vstup USB, palubní deska obsahuje velkou osmipalcovou dotykovou obrazovku v dostatečné výšce, kterou je mírně natočena k řidiči pro lepší viditelnost a ergonomii. Intuitivní a přívětivé rozhraní je vybaveno připojením Bluetooth a je kompatibilní se systémy Android Auto a Apple CarPlay. Jedinečná záložka „vozidlo“ umožňuje zejména přístup k nastavení vybraných asistentů řízení. 

A konečně díky Media Nav je Dacia Jogger obohacena zabudovanou navigací a bezdrátovým zrcadlením chytrých telefonů přes Wi-Fi pro Apple CarPlay a Android Auto. Audiosystém využívá šest reproduktorů a dva vstupy USB. 

Automobil reaguje na potřeby rodin, jimž nabízí základní konektivitu s držákem telefonu, digitální obrazovku TFT 3,5 palců na přístrojovém štítu a podle verze až tři zásuvky 12 V k nabíjení tabletu kdekoliv. Sériovou nabídku doplňují další užitečná zařízení: ovladače na volantu pro omezovač rychlosti a automatické rozsvícení světel díky světelnému senzoru. 

Vůz nabízí další vybavení, buď volitelně nebo podle daného trhu. Mimo jiné zmiňujeme přední vyhřívaná sedadla, automatickou klimatizaci s digitálním displejem, bezklíčový přístup a startování s handsfree kartou s dálkovým odemykáním kufru a rozsvěcením potkávacích světel pro snadné nalezení Dacie Jogger za tmy. Dále i automatické zapnutí stěračů, elektronickou parkovací brzdu, zadní parkovací kameru, systém hlídání mrtvého úhlu a parkovací senzory vpředu i vzadu. 

Moderní platforma a bezpečnost na palubě

Dacia Jogger je vybavena moderní platformou, zesílenou konstrukcí karoserie a šesti airbagy, dále má i asistenty řízení poslední generace. 

Rodina platforem CMF-B byla uvedena u třetí generace modelů Sandero, Sandero Stepway a Logan a představuje srdce produktové strategie u modelů segmentu B a C. Vůz využívá specifický zadní modul pro délku do 4,55m a poskytuje tak prostor a multifunkční využití vozu segmentu C. 

Aerodynamika vozidla byla při vývoji na předním místě, a i díky ložiskům kol s nízkým třením, zakrytování podvozku a další optimalizaci, jako třeba automaticky ovládaným klapkám v přední části se povedlo docílit velmi nízké spotřeby paliva a emisí CO2.

Stojí na moderní platformě a přispívá k dobré ochraně v případě nárazu díky vysoké odolnosti a tuhosti. Konstrukce je zesílená v části motorového prostoru i kabiny. Přítomnost akcelerometru a senzorů tlaku ve dveřích umožňuje včasnou detekci bočních kolizí pro rychlejší rozvinutí hlavových a bočních airbagů chránících břicho, hrudník a hlavu. 

Automatické nouzové brzdění

Systém je aktivní při rychlosti 7 až 170 km/h. Pomocí předního radaru ověřuje vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu (detekce od 7 do 80 km/h pro stojící vozidlo). Pokud je zjištěno riziko kolize, systém vyšle vizuální a zvukový signál řidiči, než: 
– Zvýší výkon brzdového systému, pokud řidič brzdí, ale riziko stále trvá 
– Automaticky aktivuje brzdy nebo posílí brzdný účinek, pokud řidič nezabrzdí nebo brzdí nedostatečně. 

Systém hlídání mrtvých úhlů

Aktivní od 30 km/h do 140 km/h. Upozorní řidiče na možnou kolizi s jiným vozidlem po straně nebo vzadu. Čtyři ultrazvukové senzory (dva se nacházejí v zadní části vozidla a dva vpředu) zachytí předměty v pohybu – včetně automobilů a motocyklů – v zóně mrtvého úhlu. Pokud se něco nebo někdo nachází v zóně mrtvého úhlu, rozsvítí se LED kontrolka na vnějším zpětném zrcátku na odpovídající straně. 

Asistent parkování

Tento systém se skládá ze čtyř ultrazvukových senzorů vpředu a čtyř vzadu, zadní kamery a dynamických vodících lišt na displeji infotainmentu, které umožňují snadné manévrování díky zvukovým a vizuálním signálům. 

Asistent pro rozjezd do svahu

Toto zařízení po dobu dvou sekund brání vozidlu couvnout, než při rozjezdu ve svahu řidič sundá nohu z brzdy a přesune ji na plynový pedál. 

Standardní výbavou je omezovač rychlosti a ESP poslední generace, v závislosti na výbavě rovněž tempomat s ovládáním na volantu. 

Motory na benzín i LPG

Nový model využívá řadu motorů vhodných pro jakékoliv rodinné použití s novým benzinovým motorem 1.0 TCe 110 a motorem TCe 100 LPG, který pracuje na benzín / LPG. Motory mají Start & Stop a splňují normu Euro 6D Full. 

Nový motor TCe 110

Dacia Jogger je vybavená zcela novým benzínovým motorem TCe 110 s manuální šestirychlostní převodovkou. TCe 110 je tříválcový motor 1.0 L turbo s přímým vstřikováním paliva o výkonu 110 koní. Hliníkový blok motoru umožnil snížit jeho váhu. Tento motor s točivým momentem 200 Nm je nejvýkonnější z řady. 

Nový TCe 110 představuje technické inovace, které zvyšují jeho výkon, zlepšují spotřebu paliva a snižují emise CO2. Variabilní časování ventilů, variabilní olejové čerpadlo a využití řady účinnějších materiálů podporují výkon a snižují spotřebu paliva a opotřebení. Integrované výfukové potrubí, filtr pevných částic a přímé vstřikování pomáhají snižovat emise CO2. Takto vybavený motor TCe 110 kombinuje nejnovější technologie a nabízí zákazníkům nejlepší potěšení z jízdy a nejlepší možný poměr výkon / spotřeba. 

Dvojí palivo benzín-LPG

Dacia je jediný konstruktér, který nabízí kompletní řadu vozidel na dvojí palivo, benzín a plyn LPG. Tovární implementace této technologie zaručuje bezpečnost a spolehlivost. Trvání konstrukční záruky, servisní intervaly a náklady na údržbu, kapacita palivové nádrže je identická jako u benzínové verze (nádrž LPG se nachází na místě rezervního kola). 

Smíšená spotřeba v cyklu WLTP začíná u 7.6 L/100 km na motor 1.0 L TCe 100 LPG. Při jízdě na LPG vypouští Dacia Jogger průměrně o 10 % emisí CO2 méně než odpovídající benzínový motor. Poskytuje navíc dojezd přes 1 100 km díky svým 2 nádržím: 40 L na LPG a 50 L na benzín. 

Použití LPG u Dacie je snadné, zpříjemňuje řízení, snižuje emise CO2 a umožňuje velký dojezd na jedno tankování. V některých zemích lze při používání dvojího paliva benzín/LPG využít různé pobídky, nižší daň, nízkou nákupní cenu v čerpací stanici nebo absenci ekologické přirážky či omezení provozu. 

Hybrid očekávaný v roce 2023

V roce 2023 doplní nabídku motorizací hybridní verze. Dacia Jogger bude prvním modelem značky, který bude technologii HYBRID využívat. Stane se tak nejdostupnějším sedmimístným hybridem na trhu. 

Technologie HYBRID bude založena na benzínovém motoru 1,6 L doplněným dvěma elektrickými motory (jedním „e-motorem“ a jedním vysokonapěťovým starter-generátorem) a multimódovou bezspojkovou převodovkou. Rekuperační brzdění kombinované s vysokou samodobíjecí kapacitou baterie 1,2 kWh (230 V) a účinností automatické převodovky umožní dosáhnout až 80 % doby jízdy ve městě pouze na elektřinu a snížit tak spotřebu až o 20 % (ve srovnání s odpovídajícím spalovacím motorem ve městě bez změny obvyklého stylu jízdy). 

Další výhody jsou: 
– 100% elektrický pohon při rozjezdu 
– Pohodlné řízení díky automatické převodovce 
– Velmi snadné každodenní používání, které umožní automaticky přizpůsobit řízení a optimalizovat tak příjemnou jízdu a energetickou náročnost. 

Zdroj a foto: Dacia

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.