Při sněhové pokrývce na silnici je potřeba opatrnost a žádný spěch

Může se zdát, že je to stokrát opakované téma. Ale při pohledu na stav na našich silnicích neuškodí ještě jedno další opakování, protože opakování je matka moudrosti.

Celou republiku pokryl sníh a led. Někde více, někde méně. Někde jsou na to řidiči více připraveni, někde méně. Já dnes ráno projel celou Prahu a všiml jsem si pár věcí, na které bych rád upozornil. 

Jak co nejbezpečněji jezdit, když je venku sněhová kalamita? Nejlépe vůbec. Může to znít banálně, ale pokud nemusíte, nikam nejezděte. Pak máte jistotu, že vaše auto a vy budete v bezpečí. Pokud už ale opravdu musíte, zkuste to odložit. Ačkoli to vypadá, že silničáři zmizeli, oni tu jsou. A pracují. Čím déle počkáte, tím lepší bude stav silnic. 

Někdy ale je potřeba vyjet a nesnese to odkladu. Než vyjedete, odstraňte sníh z auta. A nejen z okna. Z auta. Je to důležité ze dvou důvodů – jakmile vyjedete, sníh začne z auta padat a za vámi tak vznikne bílá lokální bílá tma. A pokud zabrzdíte, riskujete, že se sněhová pokrývka přesune ze střechy na čelní sklo a vy tak nic neuvidíte. Plus samozřejmě přes sníh často nejsou vidět světla a registrační značky. Je tedy potřeba sníh odstranit. 

Jakmile už jedete, jeďte opatrně. Raději pomalu, nikdo se na vás zlobit nebude. Rozjíždějte se klidně na dvojku, nebude pak tolik hrozit prokluzování kol. Říká se, že je dobré jet tak, jako by vám nefungovaly brzdy. Že se auto nerozjede třeba do kopce je sice problém, ale pořád ten menší. Větší je, když nezabrzdí. Přijde mi, že na to majitelé zvláště vozidel s pohonem všech kol zapomínají. 

Pokud totiž máte pohon všech kol, tak se rozjedete snadněji, než například se zadokolkou. Ale brzdit musíte úplně stejně. Zrovna dnes jsem potkal řidiče staršího Volkswagenu Touareg, jak to na semaforech pořádně rozjel, aby to ostatním ukázal. Ukázal. A také ukázal to, že vyjel mimo stopu a začal lítat ze strany na stranu. 

To, že máte mít zimní pneumatiky, ani nezmiňuji. To beru jako samozřejmost. Pokud je nemáte, tak svou jízdu raději odložte na vhodnější podmínky. Pokud totiž způsobíte nehodu na sněhu, při které má vaše auto obuté letní pneumatiky, pojišťovna nebude mít radost. A vy pak také ne. 

Věc, kterou však nedokážete ovlivnit, jsou ostatní účastníci provozu. Je tedy potřeba trochu myslet i za ně. S tím, že za vámi na semaforu někdo nedobrzdí, nic neuděláte. Ale pokud uvidíte, že někdo jede jako blázen, nechte mu prostor. Rozhodně nechcete, aby smetl i vás. To samé platí pro klouzající dodávky při rozjezdu – nestůjte za nimi, nestůjte blízko vedle nich. Nikdy nevíte, kam to auto smyk zanese. 

Ještě na závěr doplním klasickou poučku, co dělat při smyku – ubrat plyn, nebrzdit, sešlápnout spojku a volantem jen vyrovnávat, aby auto zůstalo na silnici. Pokud máte pohon zadních kol a dostanete se do přetáčivého smyku, zase uberte plyn, nebrzděte, volantem otočte proti směru vybočení zadní části a vyšlápněte spojku. V případě automatu spojku samozřejmě vyšlápnout nemůžete, tam dejte jen nohu z plynu. Hlavně žádnou paniku. 

Foto: PxHere

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.