Nový e-Skyactiv X186: Vylepšení znatelné a vítané
Vyšší výkon, nižší spotřeba. To zní jako z nějaké pochybné reklamy na tajuplný přípravek do motoru. Ale u Mazdy je to opravdu realita. Nový motor e-Skyactiv X186 nabídne více výkonu a menší spotřebu.
Není to tak dlouho, co Mazda představila revoluční benzínový motor Skyactiv X. Ten nabídl 180 koní a propojil vlastnosti naftového a benzínového motoru. Nyní přichází jeho modernizovaná verze.
Ta využívá stejný princip, tedy kompresní zapalování řízené svíčkou. Zní to složitě? Možná zní, ale ve výsledku to řidič vlastně nijak nepozná. V tomto režimu nyní agregát pracuje větší část jízdy, než dříve. Motor nově nabídne o šest koní více, takže 186. Zároveň také vyšší točivý moment o 16 Nm na 240 Nm. A emise by nyní měly být o 10 g CO2 na kilometr nižší. Což znamená nižší spotřebu.
V rámci prezentace jsem měl možnost s tímto motorem chvíli jezdit. Nebylo to žádné dlouhodobé testování, kdy bych si troufl hodnotit spotřebu, ale i tak byla příjemně nízká, jezdil jsem za nějakých 6,5 litru na sto. S Mazdou CX-30 s pohonem všech kol. A to byla jízda i v pár kolonách. Věřím, že při klasickém týdenním ježdění bych se bez problémů dostal na šest litrů. A to je na benzínový motor s výkonem 186 koní podle mě výborná spotřeba.
Co si však troufnu hodnotit, tak to je projev motoru. Předchozí verze měla hodně výrazně lineární projev. A to mně osobně přišlo až trochu otravné. Protože pokud se nemáte na co ve vyšších otáčkách těšit, tak proč motor vytáčet? 180 koní sice měl, ale pocitově byl slabší. To nově neplatí. Motor dostal nový software, ale třeba i zmenšenou kompresi z 16,1:1 na 15:1. A další změny. Na projevu je to poznat, nyní vás baví motor vytáčet.
Má zároveň i příjemný zvuk ve vyšších otáčkách. Ale hlavně nějakou gradaci výkonu. Neříkám, že je moc výrazná, ale vytočit motor na dvojku na výjezdu z obce vás nyní bude více bavit.
U předchůdce bych při pořízení váhal, zda si nevybrat spíše motor Skyactiv-G150. To je standardní benzínový motor, který nabídne 150 koní. Chová se výtečně, měl jsem ho nedávno v Mazdě CX-30. Ale tento nový e-Skyactiv X186 je opravdu hodně povedený. A navíc v akci, u CX-30 vám na něj dá Mazda slevu 47 tisíc a tak se dostává auto s vyšší výbavou a silnějším motorem cenově pod slabší verzi. Nezbývá, než to teleshoppingově uzavřít hláškou, že to se vyplatí!