Nové BMW M4 CS
Nové BMW M4 CS přebírá směs vlastností, které jsou typické pro vysokovýkonné vozy prémiového segmentu střední třídy, a dále zvyšuje jejich emocionální přitažlivost. Výkon motoru zvýšený na 405 kW/550 k, specifické naladění podvozku a snížená hmotnost přinášejí do BMW M4 Coupé více ostrosti, která doplňuje jeho čtveřici sedadel, každodenní praktičnost, pokrokovou výbavu a exkluzivní designové prvky.
Do širokého prostoru mezi zážitky z jízdy na závodních okruzích a schopnostmi na silnici přichází další speciální edice BMW M GmbH, řadící se do modelových řad BMW M3 a BMW M4. Nové BMW M4 CS přebírá směs vlastností, které jsou typické pro vysokovýkonné vozy prémiového segmentu střední třídy, a dále zvyšuje jejich emocionální přitažlivost. Výkon motoru zvýšený na 405 kW/550 k, specifické naladění podvozku a snížená hmotnost, k níž přispívá řada komponentů vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), přinášejí do BMW M4 Coupé více ostrosti, která doplňuje jeho čtveřici sedadel, každodenní praktičnost, pokrokovou výbavu a exkluzivní designové prvky. Nové BMW M4 CS se bude od července letošního roku vyrábět spolu s ostatními variantami BMW M4 v továrně BMW Group v Dingolfingu. Nové BMW M4 CS bude možné objednávat od konce května.
Nové BMW M4 CS svým majitelům nabídne nenapodobitelný M pocit z jízdy v celé jeho hloubce a šíři. Svým výrazným charakterem se řadí přesně doprostřed mezi nedávno modernizované BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive a speciální edici BMW M4 CSL, která se vyrábí v omezeném počtu 1000 kusů. Čistokrevně přímý projev nového BMW M4 CS je výsledkem závodních genů typických pro M, které se projevují při každodenních jízdách na silnici a naplno na závodních okruzích.
Pro daný model přizpůsobená výkonová charakteristika zážehového řadového šestiválce v BMW M4 CS, osmistupňová převodovka M Steptronic a inteligentní pohon všech kol M xDrive propůjčují nové speciální edici mimořádnou dynamiku a suverenitu v každé situaci. Okamžitý nástup výkonu a mimořádná trakce umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. Při testování na okruhu Nordschleife okruhu Nürburgring, nejlepším měřítku pro všechny vozy BMW M z hlediska dynamiky, agility a přesnosti ovládání, dosáhlo nové BMW M4 CS oficiálního a notářsky ověřeného času 7 minut a 21,989 s na kolo o délce 20,832 km.
Řadový šestiválec vyvinutý pro motorsport
Závodní charakter nového BMW M4 CS je okamžitě zřejmý a je výrazným společníkem na každé cestě. Speciální edici pohání mimořádně výkonná verze vysokootáčkového řadového šestiválce s technologií M TwinPower Turbo vyvinutého pro model BMW M3/BMW M4. Jednotka o objemu 3,0 litru byla od prvního dne vyvíjena také pro použití na závodních tratích. Ostatně je rovněž základem motoru v BMW M4 GT3, které v roce 2022 získalo hned napoprvé titul v mistrovství cestovních vozů DTM a v roce 2023 na něj navázalo celkovým vítězstvím ve 24hodinových závodech ve Spa-Francorchamps a v Dubaji.
Motor v novém BMW M4 CS se samozřejmě opírá o rozsáhlé zkušenosti společnosti BMW M GmbH a mnoho let účasti ve světě automobilových závodů. Konstrukce s uzavřeným blokem dává bloku motoru extrémně vysokou pevnost. To umožňuje pracovat s mimořádně vysokými tlaky uvnitř spalovacích prostorů, což má přímý vliv na výkon. Lehký kovaný klikový hřídel také vykazuje výjimečnou pevnost, která se podílí na rychlém nástupu výkonu a chuti motoru po otáčkách. Stěny válců pokryté nastříkanou vrstvou oceli snižují třecí ztráty i hmotnost. Kromě toho se pro vnitřní kanály hlavy řadového šestiválce používá technologie 3D tisku, což umožnilo navrhnout optimální tvar vedení kanálů chladicí kapaliny, jehož by nebylo možné dosáhnout běžnými metodami odlévání kovů. Systém mazání i chlazení jsou navržené tak, aby zvládaly specifické nároky provozu na okruhu, včetně trvale vysokých otáček a extrémního bočního zrychlení.
Specifická výkonová charakteristika a osobitý zvuk
Základem mimořádného potenciálu řadového šestiválce, který pod kapotou nového BMW M4 CS dosahuje výkonu 405 kW/550 k, jsou závodní technologie. Oproti motoru v BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive došlo k navýšení výkonu o 15 kW/20 k, které si nevyžádalo žádné ústupky z hlediska spolehlivosti nebo životnosti. Úpravy spočívaly především ve zvýšení maximálního plnicího tlaku dvojice jednokomorových turbodmychadel na 2,1 baru a byla provedena pro tento model specifická úprava řídicí jednotky.
Výkonovým charakteristikám motoru dominuje jeho neutuchající výkon v horním spektru využitelných otáček spojený s rychlými reakcemi. Motor v novém BMW M4 CS dosahuje nejvyššího točivého momentu 650 Nm již od 2750 1/min do 5950 1/min. Maximální výkon vyvine při 6250 1/min a omezovač zasahuje na hranici 7200 1/min. Speciálně navržené a zesílené uložení motoru navíc vytváří extrémně pevné spojení mezi pohonnou jednotkou a karoserií. Na sešlápnutí plynového pedálu tak motor reaguje ještě spontánněji a bryskním přenosem jeho výkonu na hnací ústrojí.
Okamžitě dostupný výkon a vysokootáčkový charakter motoru připravují půdu pro impozantní hodnoty zrychlení. Nové BMW M4 CS zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 3,4 sekundy a z 0 na 200 km/h za 11,1 sekundy. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zvládne na 4. rychlostní stupeň za 2,6 sekundy a na 5. stupeň za 3,3 sekundy. Maximální rychlost speciální edice, která je standardně dodávána s paketem M Driver’s, je elektronicky omezena na 302 km/h.
Výkon motoru doprovázejí emoce vzbuzující zvukový doprovod generovaný dvojitým výfukovým systémem s elektricky ovládanými klapkami, odlehčeným titanovým zadním tlumičem výfuku a – jak je u M zvykem – dvěma páry koncovek výfuku lakovanými matnou černou barvou. Aktivací režimů SPORT nebo SPORT+ pro nastavení motoru v menu M Setup se zvuk motoru zesílí a výfuk začne vyluzovat nezaměnitelný tón závodního vozu. Při jízdě tak lze zažít skutečné zvukové drama, a to zejména při přeřazování či meziplynech.
Efektivní přenos mimořádného výkonu na jízdní dynamiku zajišťuje 8stupňová převodovka M Steptronic, pohon M xDrive a Aktivní M diferenciál
Hnací síla motoru nového BMW M4 CS je přenášena prostřednictvím osmistupňové převodovky M Steptronic s technologií Drivelogic. Ovládá se buď specifickou M volicí pákou na středové konzole, nebo řadicími páčkami z uhlíkových vláken na volantu. Řidič může pomocí tlačítka Drivelogic integrovaného do volicí páky měnit charakteristiku řazení převodovky, přičemž si může vybrat mezi komfortním, sportovním a okruhovým nastavením.
Výkon motoru přenáší na silnici pohon všech kol M xDrive, který využívá elektronicky řízenou vícelamelovou spojku v rozvodové skříni k zajištění plně variabilního a velmi plynulého rozdělování výkonu motoru mezi přední a zadní kola. Přívod oleje do vícelamelové spojky byl upraven tak, aby systém pohonu všech kol fungoval efektivně i při ostré jízdě na okruhu.
K charakteristickému M pocitu při akceleraci nebo průjezdu zatáčkami přispívá upřednostňování pohonu kol zadní nápravy a zadní Aktivní M diferenciál, jehož svorný účinek je rovněž plně variabilní. V menu M Setup může řidič přepnout z výchozího nastavení pohonu 4WD na režim 4WD Sport, který posílá ještě větší část točivého momentu motoru na zadní kola. Řidič také může zcela vypnout stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control) a zapnout režim 2WD. Tím, že je hnací síla přenášena výhradně na zadní kola a řídicí systémy nezasahují do regulace stability, zapojuje toto nastavení zkušené řidiče do řízení ještě intenzivněji.
Unikátní naladění podvozku a systému DSC
Technika podvozku nového BMW M4 CS byla naladěna přesně podle výkonové charakteristiky motoru, celkové koncepce vozu a rozložení jeho hmotnosti. Individuální nastavení kinematiky zavěšení s odklonem kol přizpůsobeným na míru, tlumičů, pomocných pružin a stabilizátorů slouží ke zlepšení přesnosti řízení, přenosu bočních sil při průjezdu zatáčkou, odezvy pružin a tlumičů a pozice kol.
Elektronicky řízené tlumiče adaptivního M podvozku nového BMW M4 CS, stejně jako elektromechanické řízení M Servotronic s proměnným převodem a integrovaný brzdový systém mají pro tento model specifické nastavení. U tohoto modelu bylo specifickým požadavkům jízdy na okruhu cíleně přizpůsobeno nastavení systému DSC a režimu M Dynamic Mode. Režim M Dynamic Mode dává řidiči větší volnost při hledání dynamických limitů vozu tím, že posunuje okamžiky zásahu různých stabilizačních funkcí systému DSC. Pokud řidič zvolí extrémně sportovní styl jízdy, cílený prokluz kol zajistí ještě lepší přenos výkonu a dodá vozu ještě větší jistotou.
Exkluzivní kovaná kola a okruhové pneumatiky standardem
Standardní výbava speciální edice zahrnuje dvoudílné M brzdy s brzdovými třmeny lakovanými v červené nebo černé barvě. Na přání jsou v nabídce také M karbon-keramické brzdy, jejichž brzdové třmeny jsou k dispozici v matné zlaté nebo červené barvě. Na seznamu standardní výbavy nového BMW M4 CS jsou také M kovaná kola z lehké slitiny v exkluzivním designu V-spoke s matnou zlatou barvou Gold Bronze a matnou černou.
Kola o průměru 19 palců na přední nápravě a 20 palců vzadu jsou standardně obuta do okruhových pneumatik Michelin Pilot Sport Cup 2 (volitelně Michelin Pilot Sport Cup 2 R), které mají rozměry 275/35 ZR19 vpředu a 285/30 ZR20 vzadu.
Lehká konstrukce s rozsáhlým využitím uhlíkových vláken
Rozsáhlá odlehčení hrají významnou roli při formování jízdních vlastností a exkluzivního charakteru nového BMW M4 CS. Klíčový význam zde má použití komponentů z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Kromě střechy z uhlíkových vláken snižující těžiště je z tohoto lehkého a technologicky vyspělého materiálu vyrobena také přední kapota, spodní nástavec předního spoileru, přední nasávací otvory, kryty vnějších zpětných zrcátek, zadní difuzor a zadní spoiler v podobě Gourneyho klapky.
Přístup v podobě snižování hmotnosti se projevuje také v interiéru. Středová konzola, řadicí páčky na volantu a obložení interiéru jsou proto rovněž vyrobeny z materiálu CFRP. Hmotnost uvnitř vozu snižují také standardně dodávaná M karbonová sedadla. Uhlíkový kompozit snižující hmotnost je použit v nosných prvcích sedáku a opěradla a v efektních výřezech v bočnicích sedáku, v opěradle a pod opěrkami hlavy. O více než čtyři kilogramy snižuje hmotnost výfukového systému nového BMW M4 CS titanový koncový tlumič. Různá další odlehčení přinášejí ve srovnání s BMW M4 Competition s pohonem M xDrive celkovou úsporu hmotnosti přibližně 20 kilogramů.
Volitelně dodávaná výztuha přední části maximalizuje torzní tuhost
Tuhost karoserie lze dále zvýšit objednáním M výztuhy motorového prostoru, která byla rovněž navržena s ohledem na nízkou hmotnost. Hliníkové odlitky spojující horní uložení předních tlumičů mají tvar, který byl s pomocí numerických modelů přesně přizpůsoben silám působícím v různých jízdních situacích. Výsledkem je větší tuhost a lepší ovladatelnost v rychle projížděných zatáčkách.
Exkluzivní designové prvky slibují vzrušující výkon
Nové BMW M4 CS dává najevo svůj ostřejší charakter řadou individuálních designových prvků. Pouze pro nejnovější speciální edici modelu od BMW M GmbH jsou vyhrazeny BMW Individual speciální metalické laky Riviera Blue (modrá) a Frozen Isle of Man Green (zelená). Pohledový karbon na střeše, dva prolisy v kapotě, spodní nástavec předního nárazníku, nasávací otvory, M kryty vnějších zpětných zrcátek, zadní spoiler a zadní nárazník v kombinaci s černými bočními prahy a boční M žábry vytvářejí k novým lakům karoserie ohromující kontrast. Pro nové BMW M4 CS jsou k dispozici alternativní barvy karoserie v podobě šedé metalízy Brooklyn Grey a černé metalízy Sapphire Black.
Přední část vozu má bezrámovou BMW masku ve tvaru ledvinek, která šetří hmotnost a připomíná závodní stroje. Speciálně pro tento model byly použity designové červené linky a nápis „M4 CS“ na horní ze dvou vodorovných lamel masky chladiče. Logo modelu na přední straně i jeho protějšek na víku zavazadlového prostoru jsou černé s červeným lemováním.
Atraktivní světlomety dodávají přední části nového BMW M4 CS další přitažlivost. Jejich trojrozměrně navržené ikonické světelné prvky mají žlutou místo obvyklé bílé barvy, a to jak při uvítací animaci, tak při zapnutých potkávacích nebo dálkových světlech. Touto barvou odkazují na úspěšné závodní vozy GT. Zadní světla BMW M4 CS působí zejména v nočních hodinách nezaměnitelně výrazně. Jejich laserová technologie se kromě toho, že vytváří intenzivní světlo, vyznačuje také laserovými diodami osvětlovanými spletitými svazky optických vláken uvnitř světelných jednotek, které vypadají, jako by se „vznášely“. Výsledkem je výrazný 3D efekt. Tato technologie se poprvé objevila ve vysokovýkonné speciální edici BMW M4 CSL, která vznikla v omezeném počtu 1000 kusů, a nyní přináší exkluzivní vzhled také do BMW M4 CS.
Závodní styl uvnitř: M karbonová skořepinová sedadla s exkluzivními designovými prvky
Interiér BMW M4 CS působí puristicky a je zaměřen na poskytování vzrušujících zážitků z jízdy. Současně úspěšně kombinuje výraznou závodní auru s komfortními prvky pro každodenní používání. Standardní M Alcantarový tříramenný volant s plochou spodní částí nabízí dokonalou kombinaci jistého úchopu při dynamické jízdě a působivého komfortu na delších cestách. Jeho červený středicí proužek a karbonové řadicí páčky dodávají vnitřnímu prostoru auru automobilových závodů. Také sériově dodávaná M karbonová skořepinová sedadla se specifickým designem výjimečným způsobem kombinují styl motorsportu a komfortu na dlouhých cestách. Jsou plně elektricky ovládaná a vyhřívaná, mají integrované opěrky hlavy a osvětlené logo modelu.
M karbonová skořepinová sedadla nového BMW M4 CS jsou čalouněna kůží Merino a mají exkluzivní design v černo-červeném barevném provedení s výrazným kontrastním prošíváním. Toto dvoubarevné provedení se opakuje i u dvou sedadel v zadní části tohoto sedanu. Výplně dveří jsou vpředu i vzadu celé čalouněné černou kůží, zatímco červený nápis „CS“ zdobí odlehčenou středovou konzolu. Seznam standardní výbavy nového BMW M4 CS zahrnuje také M bezpečnostní pásy s trikolorou v barvách BMW M GmbH a prahové lišty s nápisem „M4 CS“.
BMW Prohnutý displej s M specifickou grafikou a nový BMW iDrive
Nejnovější verze systému BMW iDrive pracuje na bázi BMW Operačního systému 8.5 a umožňuje intuitivní obsluhu mnoha funkcí vozu a digitálních služeb. BMW Prohnutý displej obsahuje M specifické údaje a je natočen směrem k řidiči. Je tvořen 12,3palcovým přístrojovým panelem a kontrolním displejem s úhlopříčkou 14,9 palce, které jsou společně umístěny za prohnutým krycím sklem. V horní části přístrojového panelu se objevují známá M řadicí světla, zatímco na spodním okraji jsou zobrazeny režimy stabilizačního systému, pohonu M xDrive a protiprokluzového systému. Na domovskou obrazovku kontrolního displeje lze přidat speciální widgety s informacemi o aktuálním nastavení vozidla a také o tlaku a teplotě v pneumatikách.
Součástí dále zdokonaleného systému BMW iDrive navrženého se zvláštním důrazem na dotykové a hlasové ovládání je také digitální asistent BMW Intelligent Personal Assistant. Kromě M specifické grafiky je nyní systém rovněž vybaven novým způsobem ovládání automatické klimatizace: nastavení teploty a ventilace i vyhřívání sedadel lze ovládat buď dotykem pomocí speciální volby v menu ve spodní části ovládacího displeje, nebo hlasovým příkazem.
Tlačítko Setup pro úpravu nastavení vozu, M Drive Professional s funkcemi M Drift Analyzer a M Laptimer ve standardní výbavě
M specifický systém ovládání nastavení je tvořen především tlačítkem Setup na středové konzole, které umožňuje přímý přístup k možnostem nastavení motoru, podvozku, řízení, brzdového systému a pohonu M xDrive. Dvě individuálně nakonfigurované varianty nastavení lze trvale uložit do paměti spolu s preferovaným nastavením zvuku motoru, systému DSC, funkce automatického Start/Stop systému a charakteristiky řazení osmistupňové převodovky M Steptronic a poté je vyvolat pomocí M tlačítek na volantu.
Nové BMW M4 CS je standardně vybaveno také systémem M Drive Professional. Tato speciální edice proto využívá nejen funkci M Drift Analyser a časomíru M Laptimer pro vyhodnocování a zaznamenávání jízdy a jízdních výkonů na okruhu, ale navíc je vybavena i systémem M Traction Control s možností v deseti stupních měnit nastavení protiprokluzového systému, což je efektivní funkce pro ostré jízdy na závodních okruzích.
Tlačítkem M Mode na středové konzole, které je rovněž součástí systému M Drive Professional, lze nastavit úroveň činnosti asistenčních systémů i obsah zobrazovaný na přístrojovém panelu a volitelném Head-Up Displeji. K dispozici jsou možnosti nastavení ROAD, SPORT a TRACK.
Prvotřídní prvky výbavy pro větší radost z jízdy a pohodlí při každodenním používání
Součástí standardně dodávané výbavy BMW Live Cockpit Professional je BMW Head-Up Displej s M specifickou grafikou, navigační systém BMW Maps, integrace telefonů s bezdrátovým nabíjením a rozhraní Wi-Fi. Ze seznamu volitelné výbavy lze objednat například záznamník BMW Drive Recorder.
Nové BMW M4 CS navíc zákazníkům nabízí mnoho prvků komfortní výbavy a asistenční systémy, přičemž důraz je vždy kladen na ryzí radost z jízdy. Standardní výbavou je třeba nejnovější verze komfortního přístupového systému, dvouzónová automatická klimatizace, prostorový audiosystém Harman Kardon, ukazatel vzdálenosti při parkování (PDC), Parkovací asistent, varování před čelní srážkou, upozornění na nechtěné opuštění jízdního pruhu a ukazatel rychlostních limitů. Volitelně je dispozici automatické ovládání víka zavazadlového prostoru a Driving Assistant.
Zdroj a foto: BMW