Nová elektrická Kia EV6 bude rychlá nejen v nabíjení
Pro někoho je důležitá rychlost nabíjení, pro někoho zase zrychlení. Nový elektromobil Kia EV6 nabídne extrémně rychlé nabíjení a skvělé zrychlení.
Že model EV6 vypadá opravdu zajímavě jsme se mohli přesvědčit už dříve. Toto auto ale nebude jen o zajímavém vzhledu, ale i o vlastnostech. Tento elektromobil s pohonem všech kol zvládne v provedení GT zrychlit na 100 km/h za 3,5 sekundy, maximální rychlost je 260 km/h a dojezd má přes 510 kilometrů. Nabíjení je také opravdu rychlé, na 100 kilometrů dojezdu stačí 4,5 minuty. Pokud budete doplňovat baterii z 10 na 80 procent, bude vás to stát 18 minut času.
Kapacita baterie je 77 kWh, díky tomu je možný takový dojezd. Z praktického hlediska se hodí informace, že bude možné připojit přívěs až o hmotnosti 1,6 tuny. Samozřejmě, jak to tak bývá, je nutné počítat s tím, že rychlosti nabíjení se počítají při vysocevýkonných stanicích, kterých je u nás jako šafránu. A většina majitelů nabíjí doma, takže tam bude čas úplně jiný. Což je ale naprosto logické, nabíjení doma z wallboxu nemá být extrémně rychlé, to má být hlavně levné.
Na výběr bude i slabší varianta, menší kapacita baterie (58 kWh) a pohon jen zadních kol. Ta nejvýkonnější, tedy GT, nabídne 430 kW a 740 Nm točivého momentu. Tato výbava je vždy spojena s pohonem všech kol. Prostřední výkonová varianta nabídne 239 kW a 605 Nm, s pohonem zadních kol 168 kW a 350 Nm. A nejslabší 173 kW a 605 Nm s pohonem všech kol a 125 kW a 350 Nm při poháněné jen zadní nápravě.
A samozřejmě ještě praktická informace o velikosti zavazadelníku. Ten nabídne 520 litrů, při sklopení zadních sedadel pak přibližně 1300 litrů. Pak je k dispozici ještě přední kufr o objemu 52 litrů pro vozy s pohonem zadních kol a 20 litrů pro vozy s pohonem všech kol.
Níže si dovoluji přiložit opravdu obsáhlou tiskovou zprávu automobilky.
Nová Kia EV6 z kategorie SUV-crossoverů přináší dlouhý dojezd, pohon s nulovými emisemi, ultra rychlé 800V nabíjení a výrazný styl. EV6 je prvním vozem značky, jenž bude postaven na nové vyhrazené platformě Kia pro akumulátorové elektromobily (BEV).
Průkopnický crossover vůbec první vyhrazený akumulátorový elektromobil Kia podle nové designové filozofie ‚Spojené protiklady‘ představuje do budoucna zaměřený design elektromobilů plný high-tech detailů. Pohon je výhradně elektrický s možností volit z několik různých uspořádání hnacího ústrojí s dlouhým dojezdem a nulovými emisemi. Podpora 800V nabíjení znamená, že EV6 lze nabít z 10 na 80 procent kapacity akumulátoru za pouhých 18 minut; provedení GT, navržené pro zákazníky toužící po atraktivní jízdní dynamice, přitom zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhé 3,5 sekundy a dokáže se rozjet až na 260 km/h.
EV6 je první vyhrazený akumulátorový elektromobil Kia postavený na zbrusu nové podvozkové platformě E-GMP (Electric-Global Modular Platform), představující první etapu přechodu Kia do nové éry elektrifikace pod novým sloganem značky ‚Movement that inspires‘. Kromě toho zahajuje středně- až dlouhodobou strategii, kterou je do roku 2030 zvýšit podíl akumulátorových elektromobilů (BEV), plug-in hybridů (PHEV) a hybridních elektrických vozů (HEV) Kia v celkovém prodejním mixu až na 40 procent; cílové roční prodeje těchto ekologických vozidel by přitom měly činit 1,6 milionu kusů.
Kia v rámci těchto cílů plánuje do roku 2030 navýšit prodeje BEV na 880 tisíc kusů a zařadit se mezi nejprodávanější značky světa. EV6 je prvním z 11 nových akumulátorových elektromobilů, které Kia plánuje uvést do roku 2026 – sedm na architektuře E-GMP, resp. čtyři elektromobily odvozené od stávajících modelů.
„EV6 je zhmotněním nové značky Kia. Tento vůz byl navržen tak, aby každou cestu obohatil svým výrazným designem, progresivním technickým řešením, pokrokovými technologiemi a atraktivními jízdními výkony na elektřinu,“ uvedl Ho Sung Song, prezident a CEO Kia. „EV6 rovněž stojí na počátku dlouhodobého zasazení Kia o trvale udržitelný rozvoj s cílem urychlit přechod nejen k čisté dopravě, ale i produktům, materiálům a výrobě.“
Model EV6 se bude vyrábět v Jižní Koreji. Zahájení prodeje modelu na vybraných světových trzích je naplánováno na druhou polovinu roku 2021; na některých trzích se 30. března začnou přijímat online rezervace.
Nový designový jazyk vyvažuje protichůdné aspekty
Design EV6 se řídí novou designovou filozofií ‚Spojené protiklady‘ značky Kia, inspirovanou kontrasty typickými pro přírodu i samotné lidstvo. Středobodem designové filozofie je nová vizuální identita, která evokuje pozitivní síly a přirozenou energii s využitím kontrastních kombinací výrazných stylistických prvků a plastických tvarů.
Komentuje Karim Habib, viceprezident a šéf globálního návrhářského centra Kia: „EV6 jako první vyhrazený elektromobil Kia je výkladní skříní pokrokového designu zaměřeného na člověka a elektrifikovaného pohonu. Jsme si jisti, že EV6 je přesvědčivým modelem reflektujícím nový trh s elektromobily. V případě EV6 jsme chtěli vytvořit výrazný a působivý design spojením rafinovaných high-tech prvků na čistých a velkorysých materiálech, jakožto i nabídnout vyhrazený elektromobil, jehož cílem je definovat naši budoucnost.“
Model EV6 ve verzi GT, navržený s cílem přinést do třídy crossoverů něco odlišného, nabízí výrazný a působivý exteriér s high-tech prvky, stejně tak jako nevídanou úroveň dynamických schopností v porovnání s dosavadními elektromobily Kia.
Typická ‚tygří maska Kia‘ na přídi vozu dostala novou podobu pro digitální éru. Světla denního svícení, tvořící součást ‚digitální tygří tváře‘ vozidla, zaujmou elegantním moderním vzhledem a dynamickým ‚sekvenčním‘ vzorem. Přívody vzduchu pod světly opticky rozšiřují čelní partii vozu s důrazem na jeho high-tech image.
Při pohledu z boku zaujme moderní, elegantní a aerodynamická silueta, inspirovaná světem crossoverů. Charakteristická křivka ubíhající podél spodní části dveří se stáčí vzhůru k blatníkům zadních kol, a opticky tak prodlužuje profil vozidla. Součástí dozadu skloněného C-sloupku, zčásti takto navrženého kvůli co nejlepší aerodynamice vozu, je černý lesklý dekor, jenž opticky zvětšuje celkovou plochu prosklení. O něco výše je markantní střešní spoiler ve tvaru křídla k nasměrování vzduchu dolů ke zvýšenému spodnímu spoileru, zabudovanému nad jedinečnými skupinovými svítilnami na zádi vozidla.
Praktická a prostorná kabina díky plochému akumulátoru pod podlahou
Provedení interiéru, jenž je sám o sobě výrazným produktem epochy elektromobilů, bylo umožněno vyhrazenou podvozkovou platformou Kia E-GMP. I přes své kompaktní vnější rozměry se EV6 chlubí rozvorem 2900 mm, což se odrazilo v prostorné kabině připomínající spíše SUV střední třídy.
Komentuje Jochen Paesen, viceprezident pro design interiérů: „Zájemce nejprve zaujme exteriér vozidla, ale nakonec se stejně zamiluje do interiéru – kde stráví většinu času. Takže pro nás bylo nejdůležitější navrhnout pro EV6 inspirující vnitřní prostor. Věříme, že EV6 může zákazníky inspirovat tím, že bude posilovat jejich kreativitu.“
Jedním z nejmarkantnějších prvků je hladce začleněná zakřivená obrazovka systému palubního infotainmentu. Jednoduché tvary širokoúhlé obrazovky v kombinaci s přístrojovou deskou evokují v interiéru otevřenou atmosféru.
Štíhlá, lehká a moderní relaxační sedadla jsou čalouněna moderní, opticky zajímavou a odolnou látkou s obsahem recyklovaných plastů – v objemu odpovídajícím 111 kusů PET lahví.
EV6 nabízí promyšlené a všestranné řešení interiéru a bezpočet odkládacích prostor po celé kabině, jakožto i zavazadelník o objemu 520 litrů (podle VDA) při nesklopených zadních sedadlech. Sklopením sedadel druhé řady lze prostor pro náklad zvětšit přibližně na 1300 litrů. Vůz disponuje i předním kufrem s dalšími 52 litry (provedení 2WD), resp. 20 litry (AWD).
Dlouhý dojezd, pohon všech kol a nulové emise
Zájemci o EV6 mohou volit z několika čistě elektrických uspořádání hnacího ústrojí s nulovými emisemi vč. vysokonapěťových akumulátorových modulů pro dlouhý dojezd (77,4 kWh), resp. standardní dojezd (58,0 kWh). Provedení EV6 GT-Line se nabízí s oběma typy akumulátorového modulu; EV6 GT bude v nabídce výhradně s akumulátorovým modulem pro dlouhý dojezd. Jde o prvním elektromobil značky Kia, u nějž může zákazník vybírat mezi pohonem předních kol (2WD) a stálým pohonem všech kol (AWD). Pohon AWD přitom zprostředkuje rozšířené dynamické schopnosti vozu i za těch nejnáročnějších jízdních podmínek.
EV6 s pohonem 2WD a akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh ujede na jedno nabití přes 510 km (v kombinovaném cyklu podle WLTP). EV6 s pohonem AWD a točivým momentem až 605 Nm akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých 5,2 sekundy. Akumulátorový modul o kapacitě 77,4 kWh napájí elektromotor o výkonu 168 kW (229 k) pohánějící zadní kola; dva elektromotory o výkonu 239 kW (325 k) u provedení AWD pohání přední a zadní kola.
EV6 s akumulátorem o kapacitě 58,0 kWh akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy; provedení AWD disponuje maximálním točivým momentem 605 Nm. Akumulátorový modul o kapacitě 58,0 kWh napájí elektromotor o výkonu 125 kW pohánějící zadní kola; dva elektromotory o výkonu 173 kW (235 k) u provedení AWD pohání přední a zadní kola.
Flexibilní podvozková platforma pro schopný elektrický pohon
Nová vyhrazená platforma E-GMP zjednodušuje konstrukci cestou modularizace a standardizace, čímž dovoluje rychlý a flexibilní vývoj produktů s různorodými vlastnostmi. Tento způsob vývoje také dokáže reagovat na různorodé zákaznické požadavky ohledně výkonových charakteristik, a to i v rámci jediné modelové řady, jako např. EV6.
EV6 GT s dvojicí elektromotorů 430 kW posouvá elektrické jízdní schopnosti na novou úroveň. Verze GT s pohonem AWD a maximálním točivým momentem 740 Nm impozantně akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a dokáže se rozjet až na 260 km/h (předběžné cílové hodnoty). Elektronický samosvorný diferenciál, jenž se nabízí výhradně pro verzi EV6 GT, zprostředkuje řidiči sebejisté ovládání a agilní jízdní vlastnosti za všech podmínek.
„EV6 v provedení GT, spojující pozoruhodně rychlé nabíjení a mimořádné výkony při akceleraci na úrovni supersportů, prokazuje naše vedoucí postavení na poli vývoje. Díky naší vyhrazené platformě EV není třeba uchylovat se ke kompromisům mezi inspirující prostorností a jízdními schopnostmi,“ uvedl Albert Biermann, prezident a šéf divize R&D společnosti HMG.
Nabití na 80 procent kapacity za pouhých 18 minut; nová funkce V2L (Vehicle-to-Load)
Platforma EV6 standardně podporuje 800V i 400V nabíjení bez nutnosti používat další součásti nebo adaptéry. Vozidlo lze v rychlém režimu nabít z 10 na 80 procent kapacity již za 18 minut (u všech provedení), resp. během necelých 4,5 minuty prodloužit dojezd vozidla o 100 km (provedení 2WD s akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh).
Systém nabíjení vozidla je díky integrované jednotce řízení nabíjení (ICCU) flexibilnější než v případě akumulátorových elektromobilů předchozí generace. Jednotka ICCU podporuje novou funkci V2L (Vehicle-to-Load – od vozidla ke spotřebiči) pro tok energie z akumulátoru vozidla ke spotřebiči. Funkce V2L nabízí výkon až 3,6 kW, a může tak napájet např. 55″ televizi a jednotku klimatizace po více než 24 hodin. Uvedený systém lze v případě potřeby použít i k dobití jiného elektromobilu.
Pokud je akumulátor nabitý alespoň na 35 %, EV6 může posloužit k tahání přívěsu o hmotnosti až 1600 kg. K tomu je zde funkce V2L, a tak si majitel EV6 může přibalit kompletní výbavu na expedici za město s přáteli nebo rodinou, a vše přitom absolvovat zcela bez emisí.
Maximální dojezd a hospodárnost
EV6 je vybaveno technologiemi pro rekuperaci energie ve prospěch maximálního dojezdu. Sem patří nejnovější generace energeticky účinného tepelného čerpadla, které získává odpadní teplo z chladicí soustavy vozidla. Vůz díky tomu i při teplotě -7 °C vykazuje 80 % dojezdu odpovídajícího teplotě 25 °C.
EV6 kromě toho používá nejnovější generaci systému chytrého rekuperačního brzdění Kia, ovládaného pomocí páček pod volantem, kdy řidič snadno a rychle zpomaluje vozidlo a rekuperuje kinetickou energii ve prospěch dojezdu při co nejmenší spotřebě elektřiny. V závislosti na požadované úrovni rekuperace může řidič volit ze šesti úrovní rekuperačního brzdění (žádné, 1 až 3, režim ‚i-PEDAL‘ nebo režim ‚auto‘). V režimu jediného pedálu ‚i-PEDAL‘ získává vozidlo při brzdění maximum energie, a řidič tak může vůz jemně zastavit bez použití brzdového pedálu.
Nové funkce palubní konektivity a infotainmentu pro novou éru elektromobility
EV6 představuje sestavu technologií na podporu bezpečnosti, konektivity a palubního infotainmentu. Ty byly navrženy tak, aby zvýšily bezpečnost cestování, usnadnily mobilitu a zamezily zbytečnému stresu.
Špičkový systém palubního infotainmentu zahrnuje dvojici 12″ displejů. Zakřivené displeje EV6 používají TFT panel nové konstrukce a propracovanou technologií k potlačení vlivu světla. Přístrojový štít je propojen se systémem infotainmentu tak, jako by tvořil jediné těleso pod vyztuženým sklem. Obrazovka táhnoucí se od volantu napříč středem vozidla zahrnuje digitální přístrojový štít před řidičem a systém palubního infotainmentu nad středovým panelem.
EV6 rovněž používá head-up displej s podporou rozšířené reality (AR), který promítá klíčové údaje vozidla do oblasti základny čelního skla v zorném poli řidiče. Uvedený systém zobrazuje varování vyspělých systémů na podporu řízení, informace o rychlosti vozidla a pokyny navigace k odbočování.
Prvky výbavy na přání zahrnují i výkonný systém prostorového ozvučení Meridian® se 14 reproduktory (poprvé v rámci elektromobilů Kia), zprostředkující navýsost pohlcující zážitky při poslechu hudby. Audiosystém se 14 reproduktory byl navržen specialisty firmy Meridian a zahrnuje hned několik vlastních technologií digitálního zpracování signálu (DSP) tohoto britského průkopníka audio průmyslu. EV6 ctí základní filozofický koncept ozvučení firmy Meridian, a tak se zákazníci mohou těšit na přirozenou, realistickou a originální akustiku celé kabiny.
Systém reproduktorů rovněž nabízí aktivní akustický systém (ASD); tato nově vyvinutá funkce Kia se ovládá přes uživatelské rozhraní a poskytuje řidiči zvukovou zpětnou vazbu informující o rychlosti vozidla.
Vyspělý systém na podporu řízení s dálkově ovládaným inteligentním parkovacím asistentem
Model EV6 s paketem vyspělých systémů na podporu řízení (ADAS) přináší bezpečnost a funkčnost na vrcholu třídy. Tyto systémy pomáhají eliminovat celou řadu všudypřítomných rizik a zároveň snižují únavu při řízení a nepřetržitě chrání posádku i další účastníky silničního provozu.
Asistent pro bezpečné vystupování (SEA) pomáhá při vystupování z EV6 vyhnout se střetu s vozidlem blížícím se zezadu. Když pasažér po zastavení vozu otevře dveře a systém rozpozná jiné vozidlo blížící se zezadu, aktivuje se výstraha. Systém SEA rovněž pomáhá blokovat zadní dveře prostřednictvím elektronické dětské pojistky.
Systém následování v jízdním pruhu (LFA) pomáhá udržovat vozidlo uprostřed příslušného jízdního pruhu. Během jízdy lze LFA zapínat a vypínat stiskem tlačítka.
Asistent pro jízdu na dálnici 2 (HDA 2) udržuje na dálnici přednastavenou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu a rovněž pomáhá udržovat vůz uprostřed daného pruhu (dokonce i v zatáčkách). Pokud HDA 2 rozpozná ve vedlejším pruhu blízko jedoucí vozidlo, pomůže zkorigovat trajektorii EV6 ke zmírnění rizika kolize. Dále je možné klepnutím na páčku směrového ukazatele přejet s vozem do příslušného pruhu (podmínkou jsou ruce řidiče na volantu a rychlost jízdy nad stanovené minimum).
Dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent (RSPA) pomáhá na dálku zaparkovat nebo vyjet z parkovacího místa, kdy řidič ovládá EV6 mimo kabinu vozidla.
Zdroj a foto: Kia