Kdo maže, ten jede aneb Jaký vybrat olej do auta
Olej je pro motor nepostradatelný. Vybrat ten správný není nic složitého, stačí jen dodržet hlavní parametry.
Pokud necháváte výměnu oleje na servisu, nemusíte si o to, jaký je ten správný, dělat starosti. V případě, že ho ale kupujete sami, ať již pro výměnu doma, nebo pro dodání do servisu, je potřeba vybrat ten, který do vašeho auta patří.
Na začátek bych měl asi zmínit, co myslím tím dodáním do servisu, protože to možná někteří neznají. Je to tak, že často můžete do autorizovaného servisu dodat svůj olej. Což má výhodu ve značné finanční úspoře. Pokud auto dáváte do autorizovaného servisu na pravidelnou prohlídku, tak většinu částky (pokud se nevyskytnou nějaké potíže) tvoří právě olej. Většina servisů však nemá problém s tím, když dodáte vlastní olej. Ten však musí přesně splňovat parametry.
Moderní auta mají předepsanou výkonnostní specifikaci. Což dost usnadňuje nákup. Stačí zjistit, jaká specifikace do vašeho vozu patří a máte vyhráno. Tuto informaci najdete v návodu k obsluze, případě servisní knížce. Pokud takovou informaci nikde nenajdete, určitě vám ji sdělí v servisu. Specifikace může vypadat například jako VW 505.00. To je tedy ten základ, který musíte hledat.
Dále je třeba dodržet i viskozitní třídu, ta se označuje jako například 15W-40. Často je to tak, že pod výkonnostní specifikací je jen jedna viskozitní třída a pak je volba snadná. Pokud je jich však na výběr více, orientace v označení je jednoduchá: první číslo značí chování oleje při nízkých teplotách, tedy čím nižší, tím lepší startovatelnost motoru při nízkých teplotách. Pokud máte olej s označením 5W, tak by auto mělo bezproblémově nastartovat i při mínus 40 stupních.
Druhé číslo je naopak viskozita oleje při vysokých teplotách. Tedy čím vyšší číslo, tím vyšší může být teplota a motor bude stále dobře mazat. Právě tato viskozitní třída bude uvedena v manuálu vašeho auta, pokud nemá určenou výrobcem výkonnostní specifikaci, což je případ třeba starších aut.
Hlavní pravidlo je, že je potřeba dodržet to, co doporučuje výrobce. Ten ví nejlépe, jaký olej je pro motor vhodný. Pokud máte pocit, že si vaše auto zaslouží více péče, můžete olej měnit častěji, tedy třeba po 7,5 tisících kilometrech, pokud má vaše auto předepsáno 15 tisíc.
Pak jsou tu ještě long-life intervaly a oleje, které musí splňovat jiné specifikace. V principu jde o to, že takový olej může být v motoru třeba 30 tisíc kilometrů. O takových olejích se často dočtete, že je to špatná volba a nikdo by je nikdy neměl používat. Já sám jedno auto s tímto intervalem koupil, v té době mělo najeto nějakých 270 tisíc kilometrů. Motor byl benzínový šestiválec od Volkswagenu a byl v naprosto perfektním stavu.
Auto termín výměny oleje počítalo samo. Nikdy to tedy nebylo 30 tisíc kilometrů, bylo to dříve. Záleželo, jak se s autem jezdilo, to mé svůj život trávilo na dálnici na dlouhých cestách. Jelikož se původní majitel nechtěl každých 15 tisíc kilometrů zastavovat v servisu, zvolil tento režim. A na autu to nezanechalo žádné následky.
Je ale na vás, jaký termín výměny zvolíte. Vždy však kupujte olej, který do vašeho auta patří.
Foto: Pixabay