Den se Subaru? Zábava zaručena!

Někdo rád tráví den pohodovým poleháváním na gauči a sledováním oblíbeného seriálu, někdo zase vyrazí skákat padákem. Já měl možnost strávit den ve společnosti Subaru a neváhal jsem ani minutu, protože jsem věděl, že to bude zábava!

Vezmu to popořadě, jak probíhal i den. Cestu a kávu vynechám, ale dostanu se k tiskovce. Na té padlo plno zajímavých informací, ale já si dovolím vyjmout jen ty, které mě nejvíce zaujaly. A začnu tou pozitivní – v příštím roce k nám dorazí nový Outback. Což je pro mě osobně radostná zpráva, protože Outback je mé opravdu hodně oblíbené auto. 

Pokračovat ale budu trochu negativně. Subaru BRZ bude mít druhou generaci, ale my ji mít nebudeme. Vypadá to, že se nepočítá s tím, že by se prodávala u nás. A tak je nyní Final Edition aktuální generace. Subaru nakoupilo raději více aut, protože je jasné, že o ně bude zájem. Už v době, kdy se BRZ mohlo prodávat bez ohledu na emise, bylo unikátní. Ale nyní, kdy je vlastně zakázané, je podle mě ještě lákavější. Vždy to byl holt tak trochu rebel. A troufnu si tvrdit, že nebude moc klesat na ceně. Pokud jste tedy váhali, teď je ten správný čas na koupi!

Přemýšlíte, že si pořídíte Levorg? Tak doporučuji moc neváhat, protože ten už se také nástupce u nás nedočká. 

Obecně beru ale jako pozitivní, že to Subaru u nás nevzdává. Jsou automobilky, které to radši zabalí. Subaru přišlo s e-Boxery, tedy hybridními boxery, které fungují opravdu dobře a hlavně snižují emise. Ty jsou ale i tak pořád vysoké a na pokutách to vychází na veliké peníze. I tak to ale s Evropou nevzdává. Což je dobře, protože má hodně co nabídnout, což jsem zjišťoval v pozdější části dne. 

Jako první jsem vyzkoušel funkci systému EyeSight, u které rozhodně platí, že je lepší ji mít a nepotřebovat, než ji nemít a potřebovat. Mluvím o funkci nouzového brzdění. To v praxi moc zkoušet nechcete, rozjet se proti zdi není nic moc. A ani na této akci, kdy to bylo sice proti polystyrenové zdi s velkým obrázkem auta, to nebyl dvakrát příjemný pocit. 

Rozjel jsem se dle pokynů rychlostí nějakých 30 km/h a dal instinktům volno. Prostě na brzdu šlapat nebudu a budu věřit systému. A dopadlo to dobře. Sice dávno za okamžikem, kdy bych začal brzdit já, auto začalo nejdříve zvukově upozorňovat a později i samo brzdit. Hodně prudce, ale naprosto spolehlivě. Zkusil jsem to radši třikrát a pokaždé zastavilo. Sice jen pár centimetrů před překážkou, hlavní ale je, že před překážkou. To samé jsem zkoušel i u zpátečky a se stejným výsledkem. Super!

Další aktivita byla pro Subaru typická, tedy jízda v terénu. Tu jsem si dal v Outbacku, ale nejdříve v XV, abych vyzkoušel terén. A tím se dostávám k věci, se kterou se občas setkávám – majitelé XV někdy ani netuší, jak schopné mají auto. Ačkoli je Outback můj oblíbenec, terén jsem s větší jistotou projel v XV. Není to jen auto na cestu do obchodu a zpátky. Je to auto do terénu, které se nezalekne téměř ničeho. Dopřejte mu ho občas, budete se divit, co dokáže!

Ale k samotnému terénu – zapnutý režim X-Mode je základ. A to je vlastně asi vše. Pak už jen zbývá nedělat hlouposti. Prudký sjezd auto zvládá vlastně samo, asistent pro sjíždění kopců funguje skvěle, takže vy jen držíte volant a žasnete, jak se auto pomalu a jistě posouvá dolů. Při křížení náprav jsem se lépe cítil v XV, Outback má delší převisy a ty ho trochu omezují. Ne nějak moc, pořád jsem boule přejel naprosto v pohodě. Hluboký písek? Ani jsem si nevšiml, že tam nějaký byl. Náklon? Najel jsem co nejvýše, aby byl co největší a stejně mi pořád přišlo, že si auto ani nevšimlo, že se něco děje. Na prudkém stoupání nebyl hlavní problém samotné stoupání, ale spíše moje psychika, kdy jsem neviděl, kam jedu. 

Veškeré terénní nástrahy ale auta zvládla naprosto s přehledem a bylo vidět, že tohle bylo jen takové zahřívací kolo, že by zvládla ještě více. Já jsem za takové možnosti moc rád, protože sám se do nějakého drsného terénu nevydám. Když se něco stane, tak by mě musel zachraňovat vrtulník. Ale takhle na akci, kde vám vždy někdo případně pomůže, je to super možnost zjistit, jak vysoko jsou limity. 

O další části, tedy soutěži v tom, kdo déle s hybridním XV vydrží ve vzduchu na houpačce ani raději nebudu psát. Teorii jsem měl myslím skvělou, pomalu se posouvat a jakmile ucítím, že se zadní část zvedá, tak zastavit a zůstat co nejdéle ve vzduchu. No, plán to byl skvělý… 

K jízdě na okruhu se Subaru BRZ dodám snad jen to, že vy, co berete automat v tomto autě jako nějakou hloupost, si ho musíte vyzkoušet. Jistě, manuál je super, ale mít celou dobu obě ruce na volantu a soustředit se jen na jízdu je také parádní. Navíc automat funguje opravdu dobře a pokud jste větších rozměrů, může pro vás být řešením i v tom, že u manuálu máte řadicí páku na neideálním místě. To v případě automatu řešit nemusíte. 

Byl to super den. Vyzkoušel jsem si věci, které sám nevyzkouším. Protože buď nemám příležitosti, nebo odvahu. Tady bylo vše ze světa Subaru na jednom místě a jsem moc rád, že jsem tam byl. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.