Dacia Spring: Dostupnější cesta k elektromobilu

Dacia se vždy snaží zaujmout cenou. V případě elektromobilu nemůže být nijak extrémně nízká, i tak se podařilo nabídnout nejlevnější elektromobil na trhu. 

Spring je opravdu drobné auto. Není to poznat, pokud ho vidíte bez srovnání s ostatními auty, ale je to tak. Také nabídne místo jen pro čtyři cestující, což je po usednutí dovnitř naprosto jasné. Ačkoli je auto vysoké, a to jak v prostoru nad hlavou, tak co se týká světlé výšky, která je 15 centimetrů, je úzké. 

Pokud má člověk širší ramena, nebo celkově silnější postavu, může se lehce opírat o B sloupek. To rozhodně nebyl můj případ, v autě se mi sedělo moc příjemně. Líbí se mi, že se nesedí tak trochu nepřirozeně, jako v Zoe. Posez je vyšší, sedačky měkké a výhled z auta slušný. 

Uvnitř je znát tlak na nižší cenu. Měkčené plasty zde nehledejte, stejně jako tempomat a ovládání rádia pod volantem. To je škoda, protože hlasitost si sice nastavíte jednoduše tlačítky nad displejem infotainmentu, ale pokud využíváte Apple CarPlay a chcete změnit stanici rádia, čeká vás zdlouhavý proces, kdy musíte vyskočit do nabídky systému, pak dát rádio, pak změnit stanici a hurá zase zpátky. 

Pozitivní na tom však je, že v autě naprosto spolehlivě funguje Apple CarPlay. A prý i Android Auto, to jsem neměl možnost vyzkoušet. USB port je nahoře u displeje, je tak potřeba delší kabel, aby bylo možné telefon položit. S odkládacími prostory to není úplně slavné. Není jich málo, to ne, ale pokud si někam chcete odložit kávu, máte jednoduše smůlu. Což u auta primárně určeného do města trochu zamrzí. 

Zatím to znělo vlastně trochu negativně. Ale tak to vůbec nebylo myšleno. Spring je totiž povedené auto! Šetření je sice vidět, ale neobtěžuje. Materiály jsou sice levnější, ale dobře poskládané. Plechy působí tenkým dojmem, ale na karoserii najdete jen rovné a stejné spáry. Auto navíc ve vyšší výbavě, kterou jsem zkoušel, vypadá díky oranžovým doplňkům hezky svěže. 

Na výběr není moc barev, ale všechny se k autu hodí – bílá, stříbrná, modrá a časem bude i červená. Je pravda, že oranžové doplňky nemusí být starší generaci úplně po chuti, vždy je ale možnost pořídit nižší výbavu. Ta ale nemůže mít rychlonabíjení, což je škoda. 

Dostávám se k samotnému elektromobilu jako takovému. Tam jsou důležité tři věci. Dojezd, nabíjení a cena. Tak začnu dojezdem, ten se bez omezování dostane na 200 kilometrů. Pokud budete jezdit nižšími rychlostmi ve městě, kde bude auto více rekuperovat, můžete se dostat přes 300. Nabíjení je v případě rychlonabíjení otázkou chvilky, ačkoli je v na dnešní poměry celkem pomalé, jen 30 kW, tak vzhledem k velikosti baterie 27,4 kWh to naprosto stačí a za hodinku máte s přehledem nabito. 

Bez rychlonabíjení vůc nabídne AC nabíjení až 6,6 kW a pak možnost z klasické zásuvky na 230 V a to je pak 2,3 kW. Stále však platí, že díky velikosti, tedy malosti baterie, to nejsou žádné dlouhé časy. 

No a teď ta cena. Spring je nejlevnější cesta k novému elektromobilu, základní cena je 454 900 Kč. I ve vyšší výbavě se dostane pod půl milionu. Náklady na provoz minimální, v servisu jednou za rok vyměníte pylový filtr. Prostoru dostatek pro čtyři dospělé a k tomu 290 litrů v kufru. Toto auto si nebudou kupovat lidé, kteří mají Dacii, Spring přivede ke značce novou klientelu. Takovou, která menší elektromobil využije. Dojezd navíc není nijak nízký, velkému množství lidí bude stačit nabíjet jednou za týden. 

Foto: Tomáš Devera

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.