Dacia Duster Journey Hybrid 140: Slušivý kabát a nové motorizace

Nový vzhled, nové motorizace, nové vlastně úplně vše. Takový je Duster, který budí pozornost snad všude, kde se ukáže.

Nemusíte mít supersport za miliony, aby se s vámi lidé začínali jen tak bavit a ptát se na auto. I když ono je to spíše tak, že pokud máte supersport za miliony, tak se lidé bojí vás oslovit. Pokud ale máte nový Duster, tak ostych opadá a otázky se hrnou. Ta hlavní zní – jaký je?

Jedním slovem super. U Dusteru jsem vždy říkal, že si naprosto dokážu představit, že si ho někdo pořídí, protože má svou cílovou skupinu. U nové generace si umím představit, že si ho pořídím já.

Na test jsem měl verzi s novinkou pod kapotou, ale ne novinkou v rámci koncernu Renault/Dacia, tedy hybrid v podání atmosférické jednašestky a elektromotoru. Tuto jednotku potkáme i v Cliu, Arkaně a Capturu. Světe div se, v Duster mi přijde, že funguje ještě lépe. Nejspíš za to může další vývoj, ale nic moc jsem nečekal a byl jsem příjemně překvapen.

Hybrid je také jediná možnost automatu. A ne, nemůžete ho mít s pohonem všech kol. Já vím, člověk by rád automat a čtyřkolku, to však u Dusteru nikdy nešlo a nic se na tom nemění. Výkon 140 koní na auto naprosto stačí, ve městě můžete mít hravě spotřebu pod pět litrů na sto a automat reaguje celkem svižně. Což je dobře, v jiných modelech ze stáje se stejným pohonem jste si mohli pomoct sportovním režimem, ten byste v Dusteru však hledali marně.

Motor je i tichý, dokonce i ve vyšších rychlostech. V těch mu tedy pravda trochu „pomáhá“ aerodynamický hluk, který je od nějakých 120 km/h celkem dost znatelný, takže motor zkrátka neslyšíte. Jeho další výhodou může být pro někoho spolehlivost – slyšel jsem názor, že atmosférická čtyřválcová jednašestka a elektromotor jsou dvě naprosto spolehlivé věci. Zkušenosti však nemám.

Podařilo se mi nový Duster postavil vedle starší generace. A najednou bylo vidět, jak rychle zestárla. Přitom se mi líbila a přišla mi celkem moderní. Teď vedle ní stojí nástupce a vzhled je výrazně dále. Ačkoliv je rozměrově vlastně stejný, opticky se snaží zvětšit. Přední světla jsou široká, zadní zase v rozích. Když jsme u světel, tak tam zamrzí, že s modernizací nepřišly ledky i do dálkových, tam jsou stále žárovky. Nesvítí špatně, jen dost žlutě. Dost jim pomáhají LED potkávací, které se při dálkových nadzvednou.

Detail, který se mi moc líbil, je výhled na kapotu z pozice za volantem. Cítíte se jak řidič nějakého drsného offroadu. Hlavně je to ale fajn pro přehled. Co se interiéru týče, tak zde také nezůstal kámen na kameni. Plasty jsou stále tedy tvrdé, ale hezké a co se testovaného auta týče, tak bez pazvuků. Digitální displej před řidičem je přehledný a ukazuje to důležité, hlavní displej má skvělé rozlišení (škoda, že kamery kolem auta ho mají naopak hrozné), ovládání funkcí zůstává mechanickými tlačítky a najdeme tu i bezdrátové nabíjení a bezdrátové Apple CarPlay.

Sedačky jsou měkké, potěší však, že ve výbavě Journey jsou dobře prodyšné. Proč to píšu – pokud zvolíte dobrodružnější Extreme, tak jsou sedačky sice omyvatelné, ale dost neprodyšné. Zase ale získáte modulární střešní lišty, které Journey nemá. A třeba, což je velká škoda, měkké opěrky pro lokty ve dveřích jsou určené taky jen pro extrémní výbavu… je to zkrátka něco za něco.

Zatím samá pozitiva, viďte? Tedy skoro. Až na hluk a žárovky. A tak to vlastně i zůstane. Hluk při vyšších rychlostech je znatelný, i když ne dramatický. Ve 140 km/h už ale šeptem mluvit nebudete. Žárovky v dálkových světlech zamrzí, s LED by byl světelný výkon lepší. Pro mě osobně bylo hlavní mínus ovládání automatických dálkových světel – automatika je zapnutá s automatickým rozsvěcením světel. A nejde nějak pohotově vypnout a zároveň není extra přesná. Takže nastávají situace, kdy vidíte, že někoho oslňujete, ale nemůžete rychle dálková světla zhasnout. Na to musíte otočit kroužkem na páčce světel, vypnout automatiku světel a pak máte dálkové ve svých rukou. Což jsem tak raději dělal.

Cena za hybrid je vyšší, to tak zkrátka je. Zároveň ale nabídne automat a příznivou spotřebu, já za celou dobu testu měl nějakých 6 litrů na sto. Cena ve výbavě Journey a Extreme (stojí vždy stejně) je 622 900 Kč. A jedná se o nejdražší možnost v nabídce. Na druhém konci je základní výbava Essential s motorizací na LPG nazývanou ECO-G 100 za 429 900 Kč. Pokud vás zajímá cena čtyřkolky, protože je to Duster a ten má mít pohon všech kol, tak ta začíná na 569 900 Kč. S pohonem všech kol se váže nový tříválcový motor TCe 130, který můžete mít i jen jako předokolku.

Zdroj foto: Tomáš Devera

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.