Budiž teplo

Znáte to – sednete do auta a nastává dilema. Nechat si bundu a za nějakou dobu řešit, jak ji sundat? Tohle někdy řešit vůbec nemusíte. 

Přišel mi dotaz, zda by bylo možné do testů aut říkat i informace o topení. Což není úplně snadné, protože někdy auta testuji v létě a to toho moc nezjistím. Říkal jsem si, že by to možná stálo za krátký článek. 

Obecně to lze totiž celkem jasně popsat. Pokud si pořídíte auto s naftovým motorem, na teplo si chvíli počkáte. Benzínové se ohřeje dříve, hybridní topí skoro hned a elektrické topí okamžitě. Ale jak to tak bývá, není to tak jednoduché. 

Třeba má letitá Fabia je sice naftová, ale má elektrický výhřev, takže než se zahřeje chladící kapalina, topí elektřinou. Trošku, ale pomůže to. To však ani v dnešní době není samozřejmostí, a tak si někdy na teplý vzduch opravdu dlouho počkáte. 

Na vyhřátí vozu má vliv i jeho velikost. Někoho by napadlo, že veliká auta typu Trafic se budou vytápět dlouho, protože jsou velká. Ano i ne. Jsou sice velká, ale počítá se s tím, takže mají i vzadu výdechy a jakmile auto začne topit, je to rychlé. Navíc často mají zesílené topení. To třeba v o třídu menších „dodávkových“ osobácích typu Berlingo to může být paradoxně horší. A to i s benzínovým motorem. Když už začne topit, tak jde teplo hlavně dopředu a cestující vzadu mrznou. 

O cestující vzadu často jde hlavně. Protože to bývají děti. A dát dítě do vyhřátého auta je zkrátka ideální. K tomu můžete využít buď nezávislé topení, které funguje tak, že si auto jednoduše na dálku vyhřejete. A tím i odmrazíte, což je další super praktická věc. A nebo elektromobil. Snad každý umožňuje pomocí aplikace vyhřátí na dálku. I v teplotách hluboko pod bodem mrazu přijdete k vyhřátému a odmrazenému autu. Dítko usadíte dozadu, sundáte si bundu a jedete. Já vím, elektromobilita není pro každého. Ale třeba i tohle může stát při sepisování plusů a mínusů na té pozitivní straně. 

Klasický hybrid sice nenabídne topení předem, ale alespoň topí rychle. Takže pokud chvilku vydržíte v chladu, bundu si můžete sundat při nastupování a může vás hřát pocit, že na teplo nebudete čekat přehnaně dlouho. To u plug-in hybridů je situace téměř jako u elektromobilů – vyhřát ho na dálku není problém. Jen to vyžaduje dostatečný stav baterie, obvykle minimálně 10 procent.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.