Škoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo: To nejlepší
Čtyřválec pod kapotou, nejvyšší výbava a zářivě červený lak. Fabii to takhle opravdu sluší. Co na to ale peněženka?
Původní myšlenka článku byla ta, že nová fabia je malé dospělé auto. Jenže ona taková vlastně byla vždy. Takže to není žádná novinka. Sám jsem majitel Fabie první generace a předtím jsem několik dalších Fabií první generace měl. První pro mě byla trochu jako zjevení, což bylo dáno ale také hodně tím, že jsem do ní přesedl z Favorita. A z něj by skok vlastně do jakéhokoliv v té době současného auta byl zkrátka ohromný.
Když to teď vezmu z pohledu na svou Fabii první generace, tak má plno prvků, které v té době rozhodně nebyly samozřejmostí. Jasně, v základu jste toho moc nedostali. Snad každý si pamatuje výbavu Junior, která byla, abych tak řekl, cenově optimalizovaná až na kost. Nic navíc jste zkrátka neměli. Jenže když jste si připlatili, mohli jste mít třeba polo automatickou klimatizaci, xenony, všechna okna ovládaná elektricky a pod kapotou třeba jednadevítku s výkonem 96 kW.
Ani současné prvky s označením Simply clever nejsou tak úplnou novinkou. Už v první generaci měla Fabia třeba super kapsy na bocích sedaček, praktický držák parkovacího lístku na čelním skle, síť na drobnosti pod platem v kufru, nebo pro mne téměř dokonalou věc, tedy malou sluneční clonu u vnitřního zpětného zrcátka.
U té nové zase můžete mít třeba dvouzónovou klimatizaci, vyhřívaný volant a třeba i vyhřívané čelní sklo. To jsou výbavové prvky, které by ještě nedávno u malého auta nikdo nečekal. Nebo u základního modelu značky, kterým u Škody Fabia je. Simply clever prvků je tu nespočet, některé by ale zasloužily doladit – výstupky v držácích na nápoje pro snadné otevření lahve jsou geniální vynález, držáky samotné jsou ale tak špatně umístěné, že si při přístupu k nim dost kroutíte ruku.
Testované auto patřilo k vrcholu nabídky, tedy výbava Monte Carlo a 1.5 TSI pod kapotou. Fabií na našich silnicích vídáme opravdu hodně. A škodovek obecně ještě mnohem více. Takže pokud se chcete odlišit, není to úplně snadné. Tedy v případě, že jste se rozhodli pro auto od domácí automobilky. Tato Fabia však trochu vyčnívala, v této výbavě jich na silnicích až tolik neuvidíte. I když, když jsem se na to začal více soustředit, tak i po tomto vrcholu nejeden zákazník sáhne.
V testu jsem již novou Fabii měl, tenkrát s motorizací 1.0 TSI. Tentokrát se tedy hlavně zaměřím na silnější motor. Ten nabídne o 40 koní víc, než silnější litr. Také má o jeden válec navíc. To pro mě osobně bylo celkem veliké překvapení, když Škoda představila novou Fabii a bylo oznámeno, že jedna z motorizací bude čtyřválcová. Tento jeden válec navíc vás vyjde na 40 000 Kč. Je to tedy tak, že každý kůň vás vyjde na tisícovku. Samozřejmě slabší motorizaci můžete mít i s manuální převodovkou, pak je cenový rozdíl větší. Čtyřválcový motor ale vždy můžete mít jen s automatem.
4 válce jsou opravdu znát. Motor má moc příjemný projev, dost síly a spotřeba není nijak závratně vyšší. Při mém cestování jsem se dostal přesně o litr výše, než tomu bylo slabší motorizací. Trochu mi chyběla pádla pod volantem, což je taková zajímavá věc. Často se mi totiž stává, že v autě jsou a já bych je tam vůbec nepotřeboval, takže tam spíše překáží. V tomto případě bych je ale celkem ocenil, protože s touto Fabií se dalo i celkem svižně a zábavně svézt.
Ve zkoušeném autě šla dobře dohromady výbava s motorizací. Výbavu Monte Carlo můžete mít totiž i se slabším motorem, což může vyhovovat někomu, komu se tato výbava prostě líbí. Spojení s nejsilnějším motorem ale funguje opravdu dobře, volat skvěle padne do ruky, sedačky dobře podrží v zatáčkách, a tak by byla škoda si to nemoct naplno užít. Takové auto už stojí bezmála 600 000 Kč, je to na něm ale znát.
Jelikož tento článek tvořím se zlomenou rukou, tak ho místo psaní diktuji. A to mi úplně nejde. S dovolením ho tedy udělám takto kratší a odkážu vás na video, které najdete na začátku článku. To hlavní se však snad dočtete zde, případně v článku o předchozí Fabii.