Audi A4 allroad quattro 50 TDI: Kde udělali Němci chybu? Nikde.

Zvýšené pohodlné kombi se stálým pohonem všech kol a úžasným naftovým šestiválcem. Ano, i takové auto lze v dnešní době koupit. A je skvělé!

Jsou kategorie aut, které jsou vám prostě tak nějak sympatičtější. Někdo je na obří pick-upy, někdo zase nedá dopustit na sporťáky. No a někdo, jako třeba já, má rád zvýšené kombíky s pohonem všech kol. Taková cestovní endura mezi auty. Auto, se kterým můžete naprosto pohodlně procestovat celou Evropu, zároveň se s ním ale dostanete tam, kam se běžný kombík zdaleka ani nepodívá. Je to zkrátka univerzální auto. A ano, moc dobře vím, že se o univerzálních věcech říká, že jsou často univerzálně špatné. Že ani jednu vlastnost nemají dobrou. To je vlastně i můj názor. Naprosto se ale nevztahuje na tuto kategorii aut. Audi A4 Allroad je naprosto přesnou ukázkou toho, jak by to mělo vypadat. 

Na tomto autě se mi líbí to, že nekřičí do světa „hej, já můžu do terénu!“. Ne, je to prostě kombi od Audi. V černé barvě navíc velmi elegantní a velice snadno sjednávající si respekt v levém dálničním pruhu. Jasně, čisté vydrží asi tak patnáct minut po umytí, ale ta chvíle je parádní. S naftovým šestiválcem pod kapotou je to trochu takový sleeper. Nejednou se mi stalo, že se na semaforech někdo automaticky postavil vedle, protože ten černý kombík přeci nepojede nějak rychle. A on jel. Je to dětinské? Naprosto. Bude vás to bavit? To si pište!

Audi A4 na první pohled není nejmodernější model značky. Otázkou však je, jak velká je to nevýhoda. Protože pokud uděláte nadčasový vzhled, není potřeba něco zásadně měnit. Jistě, po přesednutí z A8 si uvědomíte, že zde patříte níže v potravním řetězci, i tak je ale na vše radost koukat a sahat. To je pro Audi typické, jen taková odezva otočných ovladačů klimatizace je naprosto precizní a vy poznáte každou korunu, kterou jste za auto zaplatili. 

V interiéru na vás nečeká soustava displejů, přes které se nastavuje i klimatizace a další věci. Věřím, že je zde zástup novinářů, kteří by nadšeně napsali, že toto je skvělé řešení, že není nad tlačítka a kolečka a dotykové displeje by měli zakázat. Já jsem člověk z moderní doby a interiéry plné displejů v moderních Audi považuji za ty nejkrásnější. A funkční. Audi to zkrátka umí, nastavovat klimatizaci přes dotykový displej je hračka. Ten tu ale není, jsou tu kolečka a tlačítka. A víte co? Ono mi to k tomu autu naprosto sedí. Tohle je praktické auto, které se nebojí bahna a kamení. Sem soustava displejů a parfémů pro voňavější vzduch zkrátka nejde. 

Pod kapotou čeká šestiválcová naftová oáza, která nabídne 286 koní a 620 newtonmetrů. Nemohu si zde ale odpustit jeden nedostatek – motor je to skvělý, jen ta hlučnost je na můj vkus až moc velká. Zvláště za studena na volnoběh je vám naprosto jasno, že pod kapotou klepe diesel. Co se ale týká jízdy a spotřeby, to je radost. Výkonu a hlavně točivého momentu máte na rozdávání a spotřeba se prostě přes 10 litrů nepodívá. Můžete naprosto s přehledem letět daleko po dálnici, stejně jako vyjet po děsivé polňačce k chatě. Quattro je zde typické, jak jsme u Audi zvyklí. A to se nehodí jen v terénu, ale při výjezdu ze zatáček. Je až návykové, jak se autu chce na výjezdu zrychlovat. Až možná na chvíli zapomenete, že sedíte v praktickém rodinném voze. 

Prostor a pohodlí jistě nebude jako u větší A6, v rámci svého nižšího postavení vám ale A4 nabídne naprosté maximum. Tísnit se uvnitř rozhodně nebudete a na nepohodlí si taky nebude asi nikdo stěžovat. U A4 Allroad jsem neměl pocit, že si toto auto koupí člověk, který prostě jen nemá na A6 Allroad. Tohle je plnohodnotné auto, které dává smysl tak, jak je. A cena? Základ za necelých 1,4 milionu. S tímto parádním motorem za 1,5. Plus nějaké příplatky, to je jasné. 

Doporučuji si připlatit za Matrix LED světlomety. Ne snad, že by světla bez této funkce svítila špatně, to vůbec ne. Svítí skvěle, jen automatika nepatří mezi nejrychlejší. Ale prostě proto, protože Audi Matrix LED umí skvěle. Stejně jako head-up displej, který by také za nějakou tu korunu navíc stál. Možná ještě tažné zařízení, tahat 2,1 tuny se může hodit. A to je vlastně asi tak vše. Velké auto, skvělý motor a pohodlí máte v základu. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.