Audi SQ5 Sportback: Rychlost s vůní nafty
Moderní SUV rozumné velikosti s šestiválcovým naftovým motorem zní jako dobrá kombinace. A opravdu tomu tak je, Audi SQ5 Sportback je výborné auto.
Je až neuvěřitelné, kam se svět motorů posunul. Můžete mít malinký tříválec s ohromným výkonem, plug-in hybrid, který vás čistě na elektřinu odveze do práce a zpátky a kamkoliv dál můžete využít spalovací motor. Elektromobily, kdy palivo vůbec nepotřebujete a jezdíte jen na elektřinu… no a pak je tu naftový šestiválec, který je naprosto skvělý snad ve všech ohledech.
Možná si řeknete, že naftový motor nemá ve sportovním autě co dělat. A já nemohu nesouhlasit. Ale tohle je SUV, z principu to nijak extra sportovní auto nebude. Podle mě k SUV pořádný naftový motor patří. A že tento je pořádný! Nabídne nejen 341 koní, ale hlavně 700 Nm točivého momentu. To je porce, kterou už rozhodně poznáte. Nechci se pouštět na tenký led, ale hned po SQ5 Sportback jsem měl půjčenou majestátní SQ8. S benzínovým osmiválcem… a víte co? On ten rozdíl nebyl tak zásadní. Jistě, zvuk a výkon ve vyšších otáčkách je u SQ8 dechberoucí. Člověk se ale běžně pohybuje spíše v nižším spektru otáček, kde vládne nafta. Točivý moment je hodně cítit. A vaše peněženka pozná i desetilitrový rozdíl ve spotřebě.
Takže ve stručnosti – tento motor v SQ5 Sportback je prostě skvělý. Spojený s klasickým pohonem všech kol Quattro, se spotřebou okolo osmi litrů i když jezdíte… jak to jen napsat… jako majitel SQ5. Mám tu však jedno ale. A zde si zase nemohu odpustit srovnání s SQ8 – zvuk. Asi každý si řekne, že naftový šestiválec bude mít méně sportovní zvuk než benzínový osmiválec. Tak to samozřejmě je, kdyby do hry nevstoupily reproduktory. Ty paradoxně uměle dodávají naftě sportovnější (a nepřirozený) zvuk. Je to až trošku k pousmání. Stejně jako fešné a falešné koncovky výfuků. Jsou čtyři, což vypadá sportovně. Škoda, že ani jedna není pravá. Ani ty vpravo. Navíc jsou zaslepené hned po pár centimetrech. Když budete v zimě stát na semaforech, pára půjde naprosto z jiného místa, než by člověk čekal.
Toto jsou však asi jediné nedostatky, které jsem na autě našel. SQ5 Sportback je totiž úžasně komplexní balíček dobrých vlastností. Pojďte si je projít se mnou.
Velikost – nejedná se o obří koráb, se kterým je parkování za trest. Zároveň ale nabídne dost velký kufr a dokonce i místo na zadních sedačkách, kam si i člověk se 184 centimetry pohodlně sedne. Zvenčí to tak nevypadá, ale uvnitř je hodně místa.
Motor – o tom jsem už psal dost, tak ještě ve větší stručnosti – je vynikající. Kultivovaný, úsporný a s dostatkem výkonu a snad až nadbytkem točivého momentu.
Quattro – klasický a legendární pohon všech kol, který pomůže nejen ve sněhu, ale i na výjezdu ze zatáček, kdy je potřeba točivý moment přenést tam, kam patří.
Vzhled – v testované barvě trochu šedá myš, která je ale nesmírně elegantní. Vlastně ze všech stran. Q5 nepatřila vždy mezi nejkrásnější auta od Audi. Teď, a zvláště v provedení SQ5 Sportback, je situace jiná.
Prémiovost – to je věc, kterou Audi zvládá zkrátka skvěle. Stačí zabouchnout dveře, otočit kolečkem, zmáčknout tlačítko… vše má přesně takový zvuk a odezvu, jakou mít má. Ano, zaplatíte si za to, ale cítíte to.
Už na začátku jsem psal, že se nejedná o sportovní auto. To je asi jasné na první pohled. Ale je to rychlé auto. Hodně rychlé. A nenašel jsem prostředí, kam by se nehodilo. Na okreskách nechá všechny za sebou díky výkonu a zároveň se díky rozumné velikosti nemusíte bát vyhýbání na úzkých silnicích. Ve městě jízdu také zvládá. Upřímně řečeno ale které auto je tak vhodné do města, že vás tam jízda bude bavit? A pak jsou tu dálnice. To je doména tohoto auta. Nabídne naprostý komfort, ticho a pohodu. Můžete upalovat opravdu hodně svižně a díky stále rozumné spotřebě se to nepodepíše na vašem dojezdu. Abych nezapomněl, tak je to pořád Q, takže nabídne možnost i výletů mimo cesty. Díky quattru i hodně mimo cesty. Taková A6 bude na dálnici o něco vhodnější, ale zkuste ji vzít na polňačku. Možná takovou A6 allroad, ale o tom zase někdy příště…
Originálním prvkem je možnost výběru vzhledu zadních světel. U OLED zadních světlometů existují tři možnosti světelného podpisu, takže můžete své auto trošku ozvláštnit. Asi si všimne málokdo, ale líbí se mi ta možnost. Světla jsou obecně silnou stránkou Audi. Ať už světelná show, kterou předvedou, když auto zamknete a odemknete, tak jejich výkon, což je to hlavní. Přední Matrix LED fungují naprosto fantasticky. Po dlouhé době se mi stalo to, že jsem si ve městě říkal – no, svítí sice hezky, ale nevypadá to na nějaký zázrak. Pak jsem někoho pouštěl, blikl dálkovými a začal jsem tušit… vyjel jsem mimo město, automatika aktivovala dálková světla a já nestačil žasnout. Takhle mají svítit světla! Navíc vyhýbání funguje výborně, což je u takto silných světel nutnost. Nemyslete si ale, že za vás vyřeší vše – pokud například přijíždí auto ze strany, je vypnutí dálkových na vás.
Cena Audi SQ5 Sportback začíná na částce lehce přes 2 miliony. Je to málo? Je to hodně? Je to Audi! A navíc univerzální Audi s fantastickým motorem. Jasně, není to „to nejvíc“, ale to si pak musíte náležitě připlatit. Co se ale týká motoru, tak v tomto ohledu bych více nepotřeboval.