Test Mini Cooper SD ALL4 Countryman 2021: Žádný drobek, ale naprostý univerzál
Velký kufru, hodně místa uvnitř, pohodlný podvozek a úsporný naftový motor pod kapotou. To nezní jako Mini, ale je to Mini. Je to Countryman!
I Mini může být největší auto na parkovišti. O tom jsem se sám přesvědčil. A nebylo to tím, že bych zaparkoval na dětském parkovišti mezi tříkolkami. Countryman totiž není žádný drobek. Na fotkách to není tolik znát a vlastně i při osobním setkání, ale když zaparkujete vedle auta „běžné“ velikosti, uvědomíte si to.
Natož pak zaparkovat vedle původního Mini. Člověk by řekl, že bude snad poloviční. Tak to samozřejmě není, Countryman je 115 centimetrů delší. Což je ale také pořádné číslo. Nebudu se však zabývat tím, jak kdysi bylo Mini malé autíčko a nyní vyrostlo. To je prostě vývoj a tohle není úplně typický zástupce této značky.
Nevím, jak pro vás, ale pro mě je prostě to typické Mini malé a třídveřové. Ideálně Cooper S. Ten nabídne plno zábavy a rozumnou spotřebu. Ale takové auto by byla volba srdce. A jako další do rodiny, proč by ne, pokud si to člověk může dovolit, auto pro zábavu se hodí. V takové situaci však není každý. A tak co když chcete ducha Mini, ale zároveň praktické auto? Ano, je tu Countryman!
I ten můžete mít s benzínovým motorem a pořádným výkonem, po nedávném posílení nabídne v provedení ALL4, tedy s pohonem všech kol, 306 koní jako verze John Cooper Works. Tato verze ani jinak, než jako čtyřkolka, být nemůže. Ostatní ano, na výběr máte klasiku, tedy od základního One, právě po vrcholný John Cooper Works. Takže výbav a výkonů je na výběr plno. A pokud by se někomu zachtělo plug-in hybrid, je v nabídce také.
Vzhledově je to jasné Mini. Příslušnost ke značce je naprosto jasná. Přední světla jsou vždy LED a zadní nabídnou již typickou anglickou vlajku. Když tento prvek přišel, říkal jsem si, že to vypadá hezky, ale časem se to okouká. Dovolím si mluvit sám za sebe, ale neokoukalo a pořád se mi to líbí.
Ani interiér nevybočuje. Pokud si nevšimnete velikosti, vlastně nepoznáte, že sedíte v tomto provedení. Budíky jsou nyní řešené displejem, který je stejný, jako v elektrickém Cooperu SE. Tedy ne úplně stejný, stav nabití akumulátoru by vám zde byl k ničemu. Head-up displej je zde řešený pomocí destičky, což není úplně ideální. Není totiž tak vysoko, jak by mohl být, kdyby se promítal na čelní sklo. Přistihl jsem se, že spíš koukám na budíky, než na tento displej, jelikož jsou skoro stejně vysoko. Dobře, o trochu níže, ale není to takový rozdíl.
Volant má silný věnec, což nemusí každému vyhovovat. Mně to však vyhovuje maximálně, stejně jako parádní sedačky. Již klasickým sympatickým prvkem je ovládání některých funkcí pomocí kovových páček. Tak se i startuje. Pokud chcete změnit barvu ambientního osvětlení, tak i to se řeší takovou páčkou. Tentokrát ale u stropního světla, takže si připadáte, jako když máte za chvíli vzlétnout s letadlem.
190 naftových koní je tak akorát. Takový výkon stačí pro svižnou jízdu i s naloženým autem a zároveň má motor i nízkou spotřebu. Pohon všech kol si nějakou tu kapku paliva vezme, dle údajů Mini je to 0,6 litru na 100 kilometrů, ale i tak bych si ho pořídil. Toto auto totiž vypadá, že se může vydat mimo silnice, takže se k němu pohon všech kol hodí, aby se tam opravdu mohlo vydat.
Projev motoru je hezky odhlučněný a automatická převodovka odvádí skvělou práci. Řadí rychle a jemně. Jen na sportovní režim by mohla držet vyšší otáčky, ale chápu, že se snaží opřít o točivý moment, který je 400 newtonmetrů od 1750 otáček. Naštěstí jsou k dispozici pádla, takže pokud máte pocit, jako já, že by vyšší otáčky byly vhodnější, můžete to snadno zařídit. Na běžné ježdění je ale převodovka ideální.
Co je pro pohodu na cestách důležité, tak to je pohodlí. A to je tu skvělé. Podvozek vás neobtěžuje ranami, nebo hlučností. Jen si tak spokojeně plujete krajinou, případně po dálnici, a nic vás neruší. Ani hluk, odhlučnění je moc povedené, ani při dálničních rychlostech dovnitř neproniká žádná nepříjemná hlučnost. Prostě ideální parťák na dlouhé cesty. Jelikož na nádrž můžete ujet klidně přes 800 kilometrů, nebude vás při přesunech rušit zastavování na tankování. Udávaná spotřeba je 5 litrů na sto, reálná je tak o litr vyšší.
Ano, Countryman není to typické malé Mini. A být jím nemá. Je to univerzální auto, které nabídne prostor, pohodlí, schopnosti v lehčím terénu a hlavně styl. Pro někoho je právě to důležité, mít auto se stylem, které nezapadne v davu. Zpracování je prémiové a tomu samozřejmě odpovídá i cenovka. Základní Countryman s označením One vás vyjde na 666 900 Kč. Pokud však raději nechcete auto s cenovkou, která obsahuje číslici 666, můžete sáhnout po mnoha dalších výbavách a motorizacích.
Testované Mini Cooper SD 4ALL Countryman vyjde na 975 tisíc. Je to hodně, je to málo? Na to si musí každý odpovědět za sebe. Rozhodně ale za své peníze dostanete pořádný kus Mini.