Rozleštění zašlých světel zvládnete snadno sami a jízda v noci bude zase radost

Možná jste neprošli technickou kontrolou, možná chcete v noci dobře vidět. Já byl ten druhý případ a tak jsem se pustil do leštění světel. 

V první řadě je dobré říct, že je tu vždy možnost pořídit světla nová, případně je nechat renovovat u odborníků. Pokud koupíte nová, připravte si však pořádnou sumu peněz, zvláště, pokud budete chtít originální a ne nějaké pochybné kvality. U profesionální renovace je cena příjemnější, i tak to na pár tisíc vyjde. 

Dobře svítící světla jsou důležitá, to je asi každému jasné. A nejen kvůli tomu, že pokud svítí už opravdu špatně, neprojdete technickou kontrolou. Metry svítivosti jsou v noci to, co vás dělí od srážky například s divokým prasetem, které díky slabým světlům neuvidíte včas. A také auto s vyleštěnými světly mnohem lépe vypadá. 

Renovace světel se dá rozdělit na několik částí. Tou první, jednoduchou, levnou a bez potřeby sundavat světla z auta, je leštění. Další je pak vyčištění krycího plastu zevnitř, na to je potřeba světlo rozebrat. A pak je ještě jedna, nejnáročnější, která se týká pochromovaných částí. Tedy v případě xenonů parabol za výbojkou, v případě halogenů celého reflektoru. Ty je možné s maximální opatrností vyčistit, ale riziko, že se spíše zničí, je dost velké. Také je možné je znovu pochromovat, což ale v domácích podmínkách neuděláte. Není problém na toto sehnat specializované firmy a světla pak budete mít doslova jako nové. 

Já se nepouštěl do větších akcí, leštil jsem světla na dvou autech, jedna xenonová, jedna halogenová. V prvním případě jsem je vyndal z auta, což ale paradoxně bylo spíše horší, než kdybych je tam nechal, jelikož je při leštění problém s jejich uchycením. Pokud je necháváte na autě, je důležité myslet na ochranu jejich okolí. Obě světla byla plastová, pokud máte ještě skleněná světla, renovace je náročnější. 

Na leštění existují specializované sady. Jednu z nich jsem použil, obsahem balení té mé byly brusné papíry o dvou zrnitostech, speciální nástavec na leštění do ruky a další do vrtačky, leštící pasta a ochranný nátěr. 

Princip takové akce je jednoduchý – odstranit poškozenou vrstvu plastu. Proto začátek akce vypadá trochu děsivě, protože se začíná hrubým brusným papírem. Brousil jsem pod vodou, takže jsem na světlo a papír stříkal vodu z rozprašovače. Po tomto broušení je světlo celé matné a vy si možná řeknete, že je nejvyšší čas jít koupit nové. Ale nebojte!

V další fázi jsem přešel na jemnější brusný papír. Tím jsem tentokrát dělal vertikální tahy, předchozím to byly horizontální tahy. A světlo bylo stále matné, ale krásně hladké. Toto leštění je potřeba dělat důkladně, povrch musí být opravdu hladký a mléčné zabarvení světla stejné po celé ploše. 

Pak přišel čas na leštící pastu a nástavec do vrtačky. A z mléčného a neprůhledného plastu bylo nádherně průhledné světlo. Toto leštění je potřeba udělat také důkladně, stejně jako každý krok. Po vrtačce přišlo na řadu ruční doleštění. Pohled na úplně průzračné světlo byl opravdu hodně uspokojivý. Aby to tak ale vydrželo, je potřeba poslední fáze. Ochrana. 

Broušením se odstranila ochranná vrstva krycího plastu. Pokud by se teď nenanesla ochrana, tak slunce udělá své a za chvíli bude světlo v podobném stavu. Tomu právě předchází poslední prostředek, který v mém případě byla průzračná a lepivá kapalina, která se dodanou houbičkou nanesla na světlo a nechala se 24 hodin schnout. Pak je tato vrstva neviditelná a světlo chráněno. Musím uznat, že věřím, že vydrží, jelikož mi jen dostat ji z prstů trvalo asi týden. 

U xenonových světel jsem ještě vyměnil výbojky za nové a rozdíl je opravdu znatelný. Jak vzhledový, kdy světla a auto celkově vypadají lépe, tak samozřejmě v noci. Ne však tolik, jako u halogenových světel, jelikož u xenonů by bylo třeba ještě pochromování. U halogenů jsem se nestačil divit. Ani jsem neměnil žárovky a jas je naprosto parádní. A i zde platí, že auto lépe vypadá. 

Vyleštění světel se vyplatí. Já kupoval značkovou sadu na více poškozená světla, která mě vyšla na 1500 korun. Již jsem rozleštil světla na třech autech a stále je všeho dost na další auta. Takže si ji můžete pořídit třeba s kamarády a podělit se o náklady. Důležitá je následná ochrana, takže pokud se rozhodnete pořídit brusné papíry a ušetřit za kompletní sadu, nezapomeňte na nějakou ochrannou vrstvu. Někteří na světla dávají čirou ochrannou fólii, ta má i výhodu ochrany před kamínky. Ale já raději zvolil řešení nejblíže tomu originálnímu. 

Zdroj úvodní fotografie: Pixabay

Světlo před leštěním. Foto: Tomáš Devera
Je důležité ochránit okolí. Foto: Tomáš Devera
Výsledek stojí za to. Foto: Tomáš Devera

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.