Test BMW i3 2020: Nestárnoucí legenda
Elektromobil se specifickým designem, který si nikdo nesplete, to je BMW i3. Ve městě se sice cítí jako doma, ale ani v levém pruhu na dálnici se neztratí.
Když se řekne elektromobil, představím si BMW i3. Je to pro mě to typické elektrické auto, které na silnici vídám už opravdu dlouho. Až mě překvapilo, jak dlouho to je – BMW i3 je mezi námi od roku 2013! Vzhledem k tomu, že vývoj trvá nějaké čtyři roky, je třeba uznat, že písmeno i zde skvěle reprezentuje slovo, které znamená. Inovace. V době, kdy tento model přišel, byl jako zjevení. Nyní, po pár lehkých faceliftech, je to stále moderní auto.
Modernizací prošly hlavně baterie, protože co u elektromobilu potřebujete více, než dojezd. Ten je v současné generaci až 260 kilometrů. Což je udávaná hodnota. A víte, jak to bývá… tak zde je to přesně naopak, reálný dojezd jsem já osobně měl i větší. Ne snad, že bych s autem najel třeba 280 kilometrů, ale dle ujeté vzdálenosti a té zbývající to tak vycházelo. Takový dobrodruh, abych dojel do nuly, rozhodně nejsem. A to asi nikdo. Proto je super, když je dojezd vyšší. Je totiž nutné odečíst nějaké kilometry jako rezervu.
Zvenčí vypadá i3 prostě trochu jinak. To je mně osobně hodně sympatické. Je vidět, že si v BMW řekli, že přece auto nemusí vypadat jako klasické auto. Protože elektromobil může klidně vypadat jinak, není potřeba řešit chlazení, motor se dá umístit jinam… a tak vznikla i3. Takové vajíčko na velkých kolech. Já měl devatenáctky a to je ten nejmenší rozměr. Kola jsou sice velká, ale v rámci úsporné jízdy nejsou nejširší, ta menší mají rozměr 155/70 R19 a větší 175/55 R20 vpředu a 195/50 R20 vzadu. Což mi přijde praktické, i se slabší variantou i3 jsem měl občas při plné akceleraci drobný problém s adhezí zadních poháněných kol.
Ale k pohonu až později, teď pojďme dovnitř. Auto je pětidveřové, pokud však hledáte zadní kliky, budete neúspěšní. Ty jsou totiž schované a objeví se až po otevření předních dveří. Otevírají se totiž v opačném směru. Je to stylové, výborně se dozadu nastupuje a zároveň je to i nepraktické, pokud někoho vyzvedáváte a chcete, aby si rychle naskočil dozadu. Na to, jak i3 vypadá na první pohled malá, tak je vzadu místa pro dva cestující naprostý dostatek. Třetí cestující tam být ani nemůže, takže si nikdo z posádky nebude stěžovat na málo prostoru.
Kufry jsou zde dva. A asi tušíte, že jeden je vzadu, druhý vpředu. Ten zadní nabídne 260 až 1100 litrů a ten přední místo na povinnou výbavu a nabíjecí kabely. Nepodařilo se mi nikde najít jeho přesný rozměr, takže ho mohu jen takto popsat. 260 litrů zadního kufru ale není vůbec málo, takže s sebou můžete vozit i nějaký ten větší nákup naprosto bez problému.
Když jsem poprvé nasedl na místo řidiče, byl jsem překvapený z toho, kolik je palubní desky mezi mnou a čelním sklem. Volant je navíc dost vysunutý k řidiči, takže je to na první sednutí zvláštní pocit. Každou minutou jsem si ale více a více zvykal a ačkoli nemohu říct, že jsem si připadal jako v obyčejném autě, rozhodně jsem si nepřipadal špatně. Vlastně možná naopak. Člověk sedí vlastně uprostřed auta, všude okolo plno prostoru, dobrý výhled, příjemné materiály… které jsou mimochodem dost netradiční. Od ibišku ve výplních dveří, přes PET lahve v sedačkách po eukalyptové dřevo na palubní desce. Zajímavá informace mi přišla ta, že je možné 95 % vozu recyklovat.
Na výběr jsou dvě varianty. Slabší se 170 koňmi a 250 Nm a silnější 3s se 184 koňmi a 270 Nm. Já měl k dispozici tu slabší, levnější a úspornější. Auto má dost výkonu i pro slušné přidávání na dálnici, předjíždění na okreskách není rozhodně žádný problém. Jak to již u elektromobilů bývá, tak ve městě na semaforech budete při startu první, zrychlení z 0 na 60 je za 3,8 s. Pokud tedy nenarazíte na limity adheze úzkých pneumatik. Doporučil bych nepořizovat nějaké eko, ale raději sportovní. Protože pořád máte zadokolku, která má 170 koní.
To zní skoro sportovně, taková i3 ale není. Ani se sportovním paketem, který jsem měl k dispozici. Při konfiguraci bych ho klidně vynechal, oželel sportovní podvozek a užíval si ještě více pohodlí. To bylo na dobré úrovni i tak, ale kdyby bylo ještě větší, vůbec bych se nezlobil.
Spotřeba nepatří k nejnižším, jakou jsem u elektromobilů měl. Svůj podíl na tom však má i mé cestování po dálnici, které nebylo takovým tím elektromobilistickým tempem, kdy jedete 95 km/h mezi kamiony. Já jezdil jako s klasickým autem, takže 140 km/h na tempomat a to má samozřejmě svůj vliv. Pokud budete jezdit ve městě a okolí, budete mít spotřebu mnohem nižší. Já měl 17,4 kWh/100 km.
Dobíjení je rychlé, pokud někdy budete nuceni použít rychlodobíjení. Pak se na 80 % kapacity dostanete za 45 minut. Snad každý majitel ale bude nabíjet doma, kde to z wallboxu trvá tři hodiny. A to je krásný čas na to, že získáte reálný dojezd 260 kilometrů. Pokud budete nuceni nabíjet z klasické zásuvky na 230 voltů, počkáte si 15 hodin. I to je ale celkem slušná hodnota.
Nevím, zda to bylo uspořádáním interiéru, kdy je před řidičem dlouhá přístrojová deska v ní reproduktor, další po stranách a člověk je vlastně uprostřed, ale audio Harman Kardon hrálo opravdu výborně. Svůj podíl na tom mělo i to, že je auto v nižších rychlostech úplně tiché. Od nějakých 90 kilometrů v hodině aerodynamický hluk roste, ani při 140 to však není žádná obtěžující úroveň.
K adaptivním světlům bych také neměl výhrady, pokud by však dálková světla svítila níže. Možná to bylo jen seřízením, ale mezi potkávacími a dálkovými světly byla viditelná tmavá část. Vyhýbání však fungovalo bezchybně a rychlost reakce na ostatní auta byla výborná.
Na BMW i3 je poznat, že se dělá již nějakou dobu. A to nemyslím ve zlém. Stále se jedná o neokoukaný automobil a třeba řešení páček z dob starších BMW mi přijde skvělé. Myslím tím to, že blinkry nemají aretaci a automatika stěračů se zapíná tlačítkem. Vy tak kdykoliv můžete jednou setřít a nevypnete automatiku. Auto je naprosto odladěné, vychytané a skvěle funkční. A je to stále BMW, i když vypadá jinak. To, že sedíte v autě prémiové značky prostě poznáte.
Ne však na ceně, ta není nijak přehnaná. Slabší verzi pořídíte za 1 049 100 Kč. Ne, není to levné auto. Ale to žádný elektromobil. Ta technika stále něco stojí. V i3 ale funguje naprosto bezchybně.