Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 147 kW 2021: Nový motor mu parádně sedne

Volkswagen Tiguan prošel faceliftem. Ačkoli ho automobilka označuje slovem „nový“, není až tak úplně nový. Vzhledově se nezměnil moc, má ale výborný nový motor!

Na první pohled poznáte, že se koukáte na nový Tiguan snadno. Přední světla jsou podobná těm u nového Golfu, na zádi najdeme označení modelu pod logem automobilky a zadní světla mají novou grafiku. A umí vás moc hezky přivítat a rozloučit se. 

Světla nevypadají jen jinak, ale jsou to nově IG.LIGHT. Ta zadní zase tak chytrá nejsou, ale přední ano. Umí výborně vykrývat ostatní účastníky silničního provozu, takže vy dobře vidíte, ale ostatní také. Dokáží selektivně zeslabit svůj jas když zaznamenají dopravní značku, takže ta vás pak neoslňuje. Při nižší rychlosti svítí více do stran, což se hodí pro lepší přehled ve městě. Pokud aktivujete offroad režim, rozsvítí se maximálně do stran, ať přesně víte, kam jedete. Na dálnici zase zesílí svůj jas. Ale co je u světel hlavní – skvěle svítí. A dálková světla se rozsvítí již nad 30 km/h, což je velmi příjemná změna proti předchůdci, kde to bylo 60 km/h. 

Tiguan není na Roadblogu žádným nováčkem – již jsem ho měl (zde najdete test), tenkrát s motorizací 2.0 TDI o výkonu 140 kW. Nyní je pod kapotou také 2.0 TDI, ale s výkonem 147 kW. Řeknete si, že je to rozdíl jen 7 kW. Ale omyl, tohle je úplně nový motor. Nový a skvělý. 

Přiznám se, že jsem nebyl velkým příznivcem původního dvoulitru. A to nejen v Tiguanu, ale kdekoliv se objevil. Jeho projev mi přišel nemastný neslaný, spotřeba nijak zázračná a já si říkal, že asi klidně stačí slabší verze se 110 kW. To už teď neplatí. Od nafotového motoru vyžaduji pár základních věcí – dobrou spotřebu a silný točivý moment. Pokud má navíc i kultivovaný chod, je to příjemný bonus. 

Všechny tři body tento motor splňuje. Spotřebu jsem měl za dobu svého ježdění okolo 6 litrů na sto. Pro porovnání – s předchůdcem to bylo 7, spíše 8 litrů. Zrychlení z 0 na 100 km/h jsem změřil 7,1 sekundy, což je hodně slušná hodnota. Zatlačit do sedačky umí parádně a k tomu má ve vyšších otáčkách příjemný zvuk a v nižších o něm skoro nevíte. Pokud ovšem nejsou moc nízké. 

Převodovka totiž ráda při padesáti zařadí pětku. A to je moc. Motoru se to dvakrát nelíbí a dává vám to znát svým projevem, Jak zvukovým, tak lehkými vibracemi. Zde je podle mě ještě prostor pro zlepšení, protože zrovna padesátka je celkem často využívaná rychlost. 

Když po převodovce ale chcete podřadit, nemusíte ani přepínat na sportovní režim, nebo to brát do svých rukou, ale stačí jen více sešlápnout plyn a auto vyletí vpřed. Opravdu, díky pohonu všech kol je přenos točivého momentu na silnici hodně znatelný. 

Takže motor a světla si zaslouží pochvalu. Převodovka má malé mínus, ale plus dostává za rychlost reakcí. Co je tu dál? Nového už tolik věcí ne. 

Tempomat se dokáže přizpůsobit rychlostním limitům. Což zní prakticky, v reálu to ale nejspíš nikdo moc využívat nebude. Limity totiž přebírá automaticky a přesně. Pokud však chcete přesně a s rezervou dodržovat rychlostní limity, dobře vám poslouží. Zároveň umí brzdit do zatáček a křižovatek. Tuto funkci jsem nechal aktivovanou, systém nezpomaluje zbytečně moc a člověku to usnadňuje život. 

Usnadnění života přichází i na dálnicích a v kolonách, kde stačí aktivovat Travel Assist a jen mít ruku na volantu, auto se o zbytek postará. K absolutní pohodě bych si ještě připlatil za sedadla ergoActive. Ta jsem ve výbavě neměl, ale jelikož z jiných modelů vím, jak jsou povedená, v Tiguanu bych si je přál. 

A pak také adaptivní podvozek DCC. V základu je totiž podvozek celkem tvrdý. A k autu typu Tiguan mi nějaká tvrdost a sportovnost nejde. Já s takový autem chci pohodlně jezdit s rodinou na výlety a ne pálit pneumatiky na okreskách. Pokud by byl základní podvozek komfortnější, určitě bych se nezlobil. Na druhou stranu je pravda, že testované auto mělo devatenáctipalcová kola, která pohodlí také nepřidají. Pro absolutní pohodu ale doporučuji připlatit za adaptivní podvozek. 

V interiéru na vás moc změn nečeká. Třeba head-up displej je starý známý promítaný na destičku, nejedná se o promítaný na čelní sklo, jako má třeba Golf. Nový je panel ovládání klimatizace, který již nenabídne otočné ovladače, ale plošku, po které jezdíte prstem a tím nastavujete teplotu. Nebo můžete ťuknout na barevný symbol a tím upravit teplotu o půl stupně. Někdo může namítat, že kolečko bylo kolečko, ale ruku na srdce – jak často v autě měníte teplotu?

Co se týká cen, je zde celkem široké rozmezí. Nový Tiguan můžete mít za 705 900 Kč ve výbavě pojmenované Tiguan a s motorem 1,5 TSI EVO se 150 koňmi. 

Nebo jako testované auto – výbava Elegance, silnější naftový motor, pohon všech kol a automat (jinak to nejde). Pak vás vyjde na 1 186 900 Kč. Pokud by to na vás bylo moc, můžete ušetřit přesně sto tisíc, když zvolíte slabší dvoulitr. Ten je totiž také nový a také skvělý. Nabídne sice menší výkon, ale ještě lepší spotřebu. Rozdíl ve výkonu není tak znatelný, jak vypadá na papíře, pokud tedy nejezdíte s plně naloženým autem. 

Abych nezapomněl, tak došlo ke změně ještě na poli audia. Nově se o prémiový zvuk stará aparatura Harman/Kardon a ne Dynaudio, jako dříve. Ačkoli nemám přesné srování, auta od sebe dělí celkem dlouhá doba, tak v tomto směru podle mě došlo ke zlepšení. Dynaudio nebylo vůbec špatné, ale Harnam/Kardon je ještě lepší. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.