Test BMW X5 M Competition 2020: 625 koní v SUV

Někteří lidé mají názor, že SUV nemají smysl. A co takové SUV, které má 625 koní? Rozhodně má smysl, když je tak povedené, jako BMW X5 M Competition!

Kombinace slov skvělé a SUV možná některé čtenáře odradila. A proto nebudu moc chodit okolo horké kaše, rovnou vám napíšu, proč si to myslím. BMW X5 je výborné auto. Vím, že v názvosloví BMW se nejedná o SUV, ale SAV, tedy Sports Activity Vehicle, s dovolením ale budu využívat označení SUV, které je pro mnoho lidí typičtější. Mnohá SUV mají problém, že se snaží působit velkým dojmem, ale uvnitř zjistíte, že si nemáte kam dát větší množství zavazadel a cestující vzadu naráží hlavou do stropu. To však není případ X5. BMW X5 je opravdu veliké auto. Jak zvenčí, tak zevnitř. 

Leckoho může překvapit, když zjistí, že je X5 dokonce i širší, než majestátní X7. Na délku je však již situace opačná. Takže je X5 velké auto. To je základ spokojenosti. Zároveň je to ale BMW. Co to znamená? Skvělé materiály, promyšlené detaily a takový ten typický pocit, že při návrhu různých funkcí mysleli na uživatele. Fantastický adaptivní tempomat je toho příkladem. Nejen, že vám v předstihu řekne, jaký bude rychlostní limit. Vy tento limit můžete převzít, nastavit si toleranci. A to dokonce ve dvou úrovních – do 60 km/h a nad tuto hodnotu. Geniální a úžasně návykové. 

Co jsem zatím psal, to platí pro každé BMW X5. I když má pod kapotou naftový motor, což může být i čtyřválec, nebo slabší benzínový, což je vždy minimálně šestiválec. A nebo i elektřinu v podobně plug-in hybridu, který jsem už měl možnost vyzkoušet, test najdete zde

Pak je tu ale M. A písmeno M můžete mít ve třech rovinách. V té lidovější, tedy M50i. Pak pod kapotou dostanete fantastický osmiválec s výkonem 530 koní. Následuje plnotučné M, tedy prostě X5 M. Pod kapotou zase přede šestiválec, tentokrát však nabídne 600 koní. Jistě, je dražší, ale je to holt to pravé M. No a to můžete ještě vyšperkovat o paket Competition, který přidá dalších 25 koní. A plno dalších věcí, proto také stojí 360 tisíc. 

A právě takovou verzi jsem měl na týden k dispozici. Nebudu lhát, když vám řeknu, že jsem se ze začátku trochu bál. A pak jsem si užil každou minutu. Při prvním startu jsem měl velká očekávání – zmáčkl jsem červené startovací tlačítko, což samo o sobě něco napovídá… a motor naskočil. Zvuk sice hezký, ale čekal jsem možná trochu víc. Až později jsem zjistil, že to byla daň za to, že se jedná o X5. Má totiž akustická skla a k vám se tak nedostává plné množství toho fantastického zvuku, který obšťastňuje všechny venku. 

Co mě však nenechalo na pochybách, že sedím v pravém M, to byly sedačky. Ano, BMW je umí skvěle. Vždy. Ale tyhle jsou ještě o úroveň výše. Co se mi líbí, tak si zachovávají slušnou porci komfortu. Skvěle podrží tělo, protože je můžete nastavit ve všech směrech, včetně bočnic. Svítící logo X5 M je již takový příjemný bonus. 

Komfortem ale trochu šetří podvozek. Nastavit ho můžete v několika úrovních, vždy je však celkem tvrdý. A já si vůbec nemyslím, že je to špatně. Koupili jste si auto, které má pod kapotou osmiválec s objemem 4,4 litru a 625 koňmi. Očekávat houpavou plavbu by bylo dost naivní. A pokud by snad byl podvozek tak nastavený, bylo by to občas dost nebezpečné. Pohodlí také určitě nepomáhají kola, která jsou vpředu 21 palcová a vzadu 22 palcová. Já měl na autě zimní pneumatiky, takže jsem na obou nápravách měl 21 palců. 

Jízda je kapitola sama pro sebe. Na volantu jsou k dispozici dvě tlačítka, která si můžete konfigurovat dle svých požadavků. Já měl na M1 sportovnější režim auta a na M2 ještě trochu více i s omezenou stabilizací. Plně vypnout jsem se ji neodvážil, ale ta možnost tu je. Tato dvě tlačítka jsou úžasně praktická, nemusíte pro nastavení jízdního režimu chodit někam do menu, máte stále ruce na volantu. Na druhou stranu… přepínat jízdní režim není vlastně ani potřeba. Vždy máte k dispozici 625 koní. Možná na ně o chvilku déle čekáte, ale ani tak vás základní komfortní režim nijak neomezuje třeba v předjetí. 

Pokud se však chystáte na nějakou rychlou projížďku na okresce, nebo třeba na okruh, tak si nastavíte přednastavený režim a jedete. Stačí zmáčknout (v případě omezení stabilizace dvakrát) a je to. A ano, píši okruh. Ve spojení s BMW X5. Protože když podvozek ztuhne, řízení také, brzy nastavíte na ostrý režim a převodovku také, můžete tam klidně vyrazit a budete drtit téměř vše, co potkáte. 

DNA BMW je jasné patrné v tom, že ačkoli máte pohon všech kol, stále se jedná primárně o zadokolku. To jsem poznal při předjíždění na okresce, kde se při neopatrném přidání plynu lehce sklouzla zadní část. Nutno však dodat, že silnice byla mokrá a auto mělo zimní pneumatiky. Navíc situaci pomáhala řešit stabilizace. V průjezdech zatáčkami vám to však hodně pomůže, i když sedíte tak vysoko nad zemí v tak obřím autě, tak se tato X5 řídí prostě skvěle. 

Ani nevím, jestli někoho zajímá spotřeba. Možná jen tak pro informaci. Když jsem s autem jezdil ze začátku, měl jsem průměrnou spotřebu 19,9 l/100 km. A to je předpokládám z toho důvodu, že palubní počítač více neukáže. Postupem času jsem se ale dostal na nějakých 15. Ne pořád totiž jezdíte tak, že využijete plný výkon. Tak vlastně jezdíte jen malou část času. Ta ale stojí za to!

X5 M Competition jsem využíval jako auto na každodenní ježdění. A bylo to naprosto super. Protože ačkoliv máte auto, které má maximální rychlost 290 km/h, má zároveň třeba asistent pro jízdu v koloně, který ji celou odřídí za vás. Stačí se jen koukat na silnici před vámi, což hlídá kamera. Pokud se nedíváte, auto na vás cinkne, vy namíříte pohled před sebe a auto se rozjede. 

Ve městě je to trochu macek a zde by se hodilo natáčení zadní nápravy, které verze M mít nemůže. Ale i tak to není žádný neřešitelný problém, jen si prostě musíte zvyknout na velikost auta. 

Na dálnici? Tam je to naprostá pohoda, to je asi každému jasné. Na okreskách také. 

Ve výsledku se tedy jedná o fantasticky univerzální auto. Jisté, má svojí cenu, která je v případě X5 M minimálně nějaké 3,3 milionu, ale rozhodně za své peníze něco dostanete. A dostanete toho hodně!

Připlatit si můžete ještě za laserová světla, která jsem měl k dispozici. Ta svítí samozřejmě skvěle a mají podle mě hezčí blinkry, než jen adaptivní LED světlomety, protože jsou přes celou šířků předních světel. Ale nejedná se o nezbytný příplatek. Co se týká audia, tam je na vás, jak nároční posluchači jste. Protože všichni si přijdou na své. Můžete zvolit základní audiosystém, připlatit za HiFi systém, za Harman Kardon a nebo za vrcholný Bowers & Wilkins. Já měl zlatou střední cestu, tedy Harman Kardon a byl jsem naprosto spokojený. 

Takže BMW X5 M Competition je vynikající auto. Nabídne kvality klasické X5, tedy výborné materiály, zpracování a prostornost. Přidává ale ještě úžasné množství výkonu. Pokud chcete to nejlepší, toto je ta pravá X5 pro vás. Pokud ale chcete jen skvělý osmiválec, M50i vám bude podle mě naprosto stačit.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.