Subaru BRZ Final Edition: Smutný test veselého auta
V tématicky černé přijelo toto BRZ ke mně do garáže na klasický týdenní test. A já se na něj nesmírně těšil!
Zároveň jsem ale byl trochu smutný. U mě bylo BRZ vždy znamením radosti a zábavnosti. Měl jsem zapůjčený každý modelový rok a vždy to bylo hodně těžké vracení. Stále jsem však věděl, že teď ho sice vrátím, ale zase si nějaké půjčím. To teď neplatí. Jakmile jsem toto černé BRZ vrátil, věděl jsem, že už si další nepůjčím. Proto také název edice Final Edition. Jedná se o 43 kusů, kterými se s námi tento model loučí.
Jelikož je to omezená edice, tak je o něco dražší. Na druhou stranu ale přináší i prvky výbavy, takže to není tak, že utratíte více peněz jen za to, že máte „limitku“, ale máte i o něco lepší auto. Konkrétně o fantastické tlumiče Sachs a parádní brzdy Brembo. Zní vám tato kombinace povědomě? Jistě, mohli jste se s ní setkat u edice Spec.S. A tam tahle kombinace brzd a tlumičů fungovala fantasticky. Je to tady také tak? To si pište!
Někdo by mohl mít pocit, že když se dají jiné tlumiče, tak automaticky nějaké tužší, tvrdší a méně pohodlné. Takové ty, které zajistí naprosto jistou stopu na dokonalém asfaltu na okruhu, na běžné silnici to s nimi však bude za trest. A přesně tak to tady není. Tlumiče Sachs jsou exkluzivně nastavené pro BRZ a zajistí nejen komfort, ale hlavně naprostou jistotu v zatáčkách i na nerovném povrchu. Kola drží jako přilepená. Tedy pokud chcete. Pokud nechcete, stačí podřadit, přidat plyn a hned jede zadek napřed.
Brzdy sice nejsou karbon-keramické a to snad ani nikdo nečeká. Jsou ale skvělé a to je hlavní. Výborně se dávkují a téměř nevadnou. Na tom má zásluhu i to, že BRZ není nijak těžké auto a hlavně nemá přehnaně moc výkonu. To je věc, kterou někdo bere jako nevýhodu. Já naopak. Sice se na rovince v krátkém čase nerozjedete na 200 km/h, zároveň ale pak také nemusíte z té dvoustovky brzdit a doufat, že to vyjde.
Pro mě není zábava o rychlosti. Pro mě je zábava o pocitech z auta. Pokud mám auto, které má poháněnou zadní nápravu, dvoulitrový motor boxer, který je uložený proklatě nízko a skvělé řízení, řazení a podvozek, tak by mi stačilo snad i méně, než 200 koní, které nabízí BRZ. Aby ale přišla ta pravá zábava, je potřeba motor vytáčet. To vám napoví i graf, který si můžete zobrazit na displeji a na kterém jasně vidíte, že bez otáček to nepůjde. Takové zjištění nikomu vadit určitě nebude.
Já si na začátku otáčky opravdu hodně užíval. A celkově chování auta a tu jistotu v zatáčkách. Pocit, kdy vám výkon netahá za volant, je zkrátka super. Spotřeba pak byla nějakých 10 litrů na sto. To mi přišlo hodně málo vzhledem k tomu, jak jsem jezdil. Po týdnu ježdění spotřeba ještě klesla a ustálila se na hodnotě lehce přes 8 litrů. To je úplná paráda. A že je požadováno minimálně 98 oktanů je v pořádku, rádi tomu motoru dopřejete něco pořádného, protože vám toho za odměnu hodně nabídne.
Jediné změny nejsou jen brzdy a podvozek. Ale také barvy – tedy tato černá a pak ještě krásně tmavě modrá. Ta koresponduje s prvky interiéru, tedy s modrou alcantarou na sedačkách, modrou kůží na výplních a s modrým prošíváním. K tomu všemu ještě sedmnáctipalcová černá kola, která u černého laku trochu zanikají, u modrého je situace o poznání lepší.
Na začátku jsem psal, že je Final Edition o něco dražší. S manuálem stojí rovný milion. S automatem o dalších 40 tisíc víc. Já automat neměl možnost vyzkoušet a podle toho, co jsem slyšel od novinářů, kteří tu možnost měli, mě to celkem mrzí. Prý se jedná o super volbu a snad každý, kdo se s BRZ s automatem svezl, byl překvapený, jak skvěle to funguje.
Není však potřeba kupovat Final Edition – ta standardní s označením SPORT vyjde na 890 000 Kč. Když už se ale rozloučit, tak pořádně. A asi to tak dost lidí udělá, Subaru totiž dovezlo/doveze 43 kusů BRZ v této edici. Což je mnohem více, než třeba Německo.
Pokud jste tedy přemýšleli, zda máte Subaru BRZ koupit, rozmyslete se rychle. A kupujte. Final Edition mohu naprosto doporučit, protože ta dělá ze skvělého auta úplně dokonalé auto.