Test Peugeot 3008 HYBRID4 2020: Vlk v rouše beránčím
Peugeot 3008 HYBRID4 nabídne 300 koní, dojezd 60 kilometrů čistě na elektřinu a jako jediná 3008 i pohon všech kol. To vše ale něco stojí.
Možná vám titulek přijde přehnaný. Já si ale myslím, že je naproto trefný. Vždyť se jedná o Peugeot 3008. A to není na první pohled rychlé auto. Pohodlné a praktické? Jistě! Ale silné? To by řekl málokdo. Jenže tohle je HYBRID4. Čtyřka na konci znamená pohon všech kol. A k tomu jako bonus 300 koní.
Proč píšu, že jako bonus? Protože pokud máte verzi s označením HYBRID, což je ale také plug-in, dostanete 225 koní a pohon jen přední nápravy. Aby však mohla být poháněná i zadní náprava, verze se 4 na konci přidává další elektromotor. A ten přináší i další porci výkonu.
Díky pohonu všech kol a 300 koním máte téměř zaručeno, že při rozjezdu u semaforu budete první. A já se musím přiznat, že mě to bavilo. Možná to zní dětinsky, celkem jsem si užíval situace, kdy jsem stál první na semaforech v pravém pruhu, za mnou nikdo, ale ten, kdo přijel, si stejně stoupl vedle mě, protože si myslel, že 3008 nebude rychlá. A já se pak rozjel. Nezávodil jsem, prostě jsem se jen svižně rozjel. A jen jsem daleko ve zpětném zrcátku viděl to druhé auto. Podobná situace nastala například na výjezdu z vesnice, kdy se na mě někdo i při 55 km/h lepil. Tak jsem za obcí zrychlil. A zase jsem jen viděl mizející auto ve zpětném zrcátku.
Zrychlení na sto tento rodinný Peugeot nabídne za 5,9 sekundy a to je opravdu slušná hodnota. Tak to byla část o pocitech, pojďme na samotné auto.
Jedná se o plug-in hybrid, který se nabíjí opravdu rychle. Plného nabití dosáhnete po dvou hodinách, čistě elektrický dojezd máte nějakých 60 kilometrů. Můžete zvolit čistě elektrický režim, který se ale přepne do hybridního, pokud jsou vybité baterie, případně vyžadujete vyšší výkon. I na čistě elektrický režim ale můžete naprosto bez omezení jezdit a pokud se denně vejdete do 60 kilometrů, můžete vlastně neustále jezdit jen na elektřinu.
Peugeot 3008 je rodinné auto v optimální velikosti. Vejde se do něj pohodlně pět dospělých, i v této plug-in hybridní verzi má dostatečně velký zavazadelník (395 litrů, po sklopení opěradel 1357) a není to nijak přehnaně velké auto, se kterým se ve městě bude těžko manévrovat.
Dokážu si jasně představit, jak toto auto bude sloužit v roli rodinného přepravníku dětí do škol. Ráno se odpojí od nabíječky, děti se rozvezou do škol a školek a rodič pak vyrazí do práce. Pokud bude chtít zaparkovat v modré zóně, tak může, má přece EL značku. Po práci zase to samé kolečko v opačném směru a hurá nabíjet.
Tato úloha však zatím není taková, aby bylo potřeba 300 koní. Upřímně řečeno si u 3008 neumím moc představit takové využití, kde by se takový výkon více využil. Jistě, máte skvělou rezervu při zrychlování, takže třeba předjíždění je opravdu hračka a otázka okamžiku. Ale pořád… 300 koní. Pokud bych nepotřeboval pohon všech kol, spokojil bych se slabší variantou, tedy s 225 koňmi.
Může se ale stát, že vás výkon zláká k rychlejšímu svezení na okresce. A nejen výkon, ale třeba i sedačky, které jsou celkem pevné a mají výrazné boční vedení, alespoň tedy ve výbavě GT, ve které se jako jediné dá tento nejsilnější hybrid pořídit. Že by Peugeot chtěl naznačit, že se můžete rychle svézt v zatáčkách? Překvapivě ano! Ona totiž 3008 má vždy dobrý podvozek, který zvládne rychlejší jízdu. Zde máte navíc hmotnost v podobě baterií, ale na druhou stranu zase lepší rozložení hmotnosti a výkon, který hmotnost kompenzuje. Pokud auto neobujete do nějakých eko pneumatik, ale dopřejete mu nějaké sportovnější, budete se vážně bavit i v zatáčkách!
Takže tu máme Peugeot 3008 který poslouží jako rodinné auto, umí zabavit při rychlejší jízdě, na dálnici obsadí levý pruh, na semaforech to natře téměř komukoliv a při denních jízdách na kratší vzdálenosti dokáže jezdit téměř zadarmo. Otázka tedy zní – co za to?
A jak to tak bývá, není to úplně málo. Tuto nejvýkonnější variantu pořídíte od 1 200 000 Kč. Když se spokojíte s pohonem přední nápravy a 225 koňmi, jste na 1 005 000 Kč. Pokud máte využití pro plug-in hybrid, hodí se vám pohon všech kol, který jiná 3008 mít nemůže, chcete až nadbytek výkonu a tak trochu „sleepera“, jste na správné adrese. Navíc pokud by snad někdy byla možnost i nějaké dotace, tak je situace zase o dost jiná.
Nejde úplně porovnat, kdy se tento hybrid vyplatí. Protože takto výkonná verze v jiném, než tomto provedení, není. Nejsilnější benzínová motorizace ve výbavě GT stojí 825 tisíc a nabídne „jen“ 180 koní. U naftové je to ještě méně, ta má koní 130 a vyjde na 815 tisíc. Porovnávat tedy jen náklady na provoz nedává smysl. I tak vás ale určitě zajímají – pokud jezdíte kratší vzdálenosti a máte nabito, jezdíte za 0 l/100 km. Naprosto bez problému. Pokud si cestu trochu užijete, jste na nějakých 2 litrech. A v případě, že je baterie na nule a vy tak auto využíváte jako klasický hybrid, spotřeba se dostane k 6,5 litrům, což je ale pořád podle mě super hodnota.
Peugeot 3008 mám rád. Dobře se totiž řídí, nabídne kvalitní materiály, dost prostoru, pohodlí, podvozek, který je rychlejší, než auto. Super světla a kvalitní audiosystém i pokud si nepřiplatíte za lepší Focal. Tento hybrid nebude pro každého. Ale ze své zkušenosti vám mohu prozradit, že i s motorem 1,2 PureTech 130 se jedná o super auto. Nemá takovou rezervu výkonu, neumí jezdit čistě na elektřinu a nemá pohon všech kol. Ale pořídíte ho už od 562 tisíc. Nutno však podotknout, že v mnohem nižší výbavě. Důležité je, že tu ta možnost je. U Peugeotu 3008 si tak každý najde to svoje.