Test BMW M235i xDrive Gran Coupé 2020: Vzhledově možná rozporuplné, jízdně skvělé
Nové BMW M235i v provedení Gran Coupé nabídne přes 300 koní, výborný zvuk a zajímavý vzhled. Vadí vůbec, že je to primárně předokolka?
Hned na začátek je dobré napsat, že nejsem ten typ člověka, který by BMW bez šestiválce a pohnu zadních kol neuznával. Vůbec ne. Podle mě jsou BMW o něčem jiném a v mnoha případech majitelé ani neocení poháněnou zadní nápravu. Co neocení, někdy je to pro pro majitele spíše na škodu, jelikož si například na mokré silnici nepřipadají tak jistí, jak by si přáli.
Asi je vám jasné, proč o tom píšu. Nové BMW řady 2 má poháněnou přední nápravu. V případě pohonu všech kol, tedy systéme xDrive, má primárně poháněnou přední nápravu a zadní pomáhá. Šestiválec pod kapotou nehledejte, v základu máte dokonce tříválec. A já si myslím, že to majitelům této řady bude víceméně asi úplně jedno.
BMW dvojkové řady můžete mít jako stylové Coupé, praktičtější Gran Coupé, méně praktické, ale o to více stylové Cabrio no a pak jako spíše praktická a rodinná provedení, tedy Active Tourer a Gran Tourer.
Já měl tu praktičtější z méně praktických variant, tedy Gran Coupé. To nabídne další pár dveří pro lepší nastupování na zadní sedadla, kde se nesedí vůbec špatně, je jen potřeba počítat s tím, že tvar karoserie si bere svou daň v prostoru nad hlavou. Pokud měříte do 175 centimetrů, budete v pohodě. V ostatních směrech je místa naprostý dostatek.
Zároveň jsem měl k dispozici tu nejsilnější motorizaci, tedy M235i. A já vím, že někdo prosazuje názor, že písmeno M nemá v názvu co dělat, pokud to není „pravé“ M, ale… tohle auto je tak rychlé a zábavné, že si podle mě M v názvu zaslouží. Co se ale týká motorizací, tak výběr není nijak extra široký a co se týká výkonů, obsahuje hluché místo. Základní motorizace 218i nabídne 140 koní a hned druhá benzínová je právě M235i, která jich má 306. Zvolit můžete i naftový motor, pak budete vybírat mezi 216d s 116 koňmi, 218d s 150 koňmi a 220d s 190 koňmi.
Jak sami vidíte, výkon silnější benzínové motorizace trochu vyčnívá. Pokud by vám porce koní byla povědomá, tak je to kvůli tomu, že takový výkon mají i nová Mini John Cooper Works s pohonem všech kol. A tím se pomalu dostávám k tomu, jaký tento motor je.
Skvělý. Opravdu, už jen to, že je i v nejostřejších Mini, je známka toho, že s ním bude legrace. Zrychlení z 0 na 100 nabídne za 4,8 sekundy a to už je hodnota z říše hodně sportovních aut. Co by byl ale jízdní zážitek bez zvukového doprovodu. Ten je příjemný, přiměřeně hlasitý, ale slyšitelný hlavně venku. Až je trochu škoda, že se dovnitř nedostane více informací od výfuků. Na druhou stranu je dobře, že se to BMW nesnažilo dohnat nějakou empétrojkou z reproduktorů.
V sedačce se sedí perfektně, což není nic, co by asi kohokoliv u BMW překvapilo. Možnost nastavení například sedáku a dokonce šířku opěradla. Takže máte zajištěnou skvělou oporu. Uznávám, při delší cestě mě trochu bolel zadek, protože jsou trochu tvrdší, ale to jsem při svižné projížďce opravdu ocenil. Pozice za volantem je ukázková, pokud chcete hlídat rychlost a otáčky, máte k dispozici perfektní head-up displej.
Volant se drží jako by ho vytvořili pro moje ruce. Ačkoli na první pohled vypadá možná až moc silný, drží se opravdu dobře. Svůj podíl na tom má i kvalitní kůže. Pádla pod volantem možná někdo ocení, já spíše spoléhal na automat, který funguje téměř bezchybně. Proč téměř? Ona to není tak úplně chyba, ale pokud si nastavíte sportovní režim převodovky, tak mi přišlo, že až „přehrává“ kopanec při řazení. Opravdu to bylo dost výrazné a po chvíli i trochu nepříjemné. Mé optimální nastavení pro rychlou a zábavnou jízdu tedy byl sportovní režim auta a převodovka v D. Na sportovní režim i tak drží vyšší otáčky, ale nekope tolik, jako když je v S.
Díky samosvoru Torsen na přední nápravě skvěle zatáčí, když je potřeba, přidá výkon na zadní kola a ze zatáčky doslova vystřelíte. Trochu jsem se bál tahání za volant, přeci jen přes 300 koní je už hodně, ale v BMW si i s tímto poradili a tak řidičský zážitek nic neruší.
Zatím to jsou ale všechno věci, které jsem tak nějak tušil. Že bude motor skvělý bylo tak nějak jasné, že se bude dobře sedět za volantem jsem také tak nějak tušil. Trochu otázka byla, zda se nebudu prát s volantem, ale ta se zodpověděla hned při první rychlejší zatáčce. Co jsem ale netušil, tak to je spotřeba. Jezdil jsem tak, jak si toto auto zaslouží, tedy zábavně. Nějaké koloně jsem se ale také nevyhnul, stejně jako jízdě po dálnici. A té bylo celkem dost. Máme tu tedy 306 koní, pohon všech kol, hmotnost 1645 kilogramů, absolutně neúspornou jízdu… co myslíte? Deset litrů? Dvanáct? S tím jsem počítal já. Výsledek ale byl… chvíle napětí… 8,5 l/100 km. Paráda!
Verze M235i má stejně jako 220d zvětšenou palivovou nádrž. Nečekejte ale žádných 70 litrů, toto je pořád řada 2, takže i se zvětšením je 50 litrů. Bez něj 42. Vzhledem ke spotřebě to ale i tak dává slušný dojezd.
Ačkoli je názor na vzhled čistě individuální, napíšu vám svůj pohled na věc. Tedy na auto. To se mi líbí z profilu, zvláště na velkých kolech. Zadní část mám také rád, je to typický styl pro nová BMW a mně se vážně líbí. U přední části jsem ale trochu rozpolcený. Z některých úhlů se mi líbí, z některých méně. Auto mi při pohledu zepředu přijde trochu neforemné, což zezadu není, jelikož díky zadním světlům vypadá širší. Pokud je ale auto v barvě, jako jsem měl já, je krásné z každého úhlu, protože ta barva je prostě super.
Patřím mezi lidi, kteří si jízdu v noci užívají. A s každým autem vyrazím na noční projížďku, minimálně z důvodu, abych natočil, jak světla svítí. Tentokrát to ale bylo trochu jinak, musel jsem jet celkem daleko a v noci se vracel zpátky, takže jsem adaptivní světla využil v praxi. V autě jsem navíc jel s tátou, který ve svém autě žádné takové vymoženosti nemá, tak jsem byl zvědavý, co na to bude říkat. První šok byl, jak skvěle svítí. Protože svítí opravdu silně. No a další, jak se vyhýbají. Moderní světla nemají většinou problém se samotným vyhýbáním, ale s prvotní reakcí, než se začnou vyhýbat. To tady neplatí, reakce jsou bleskové. Táta byl nadšený z toho, kolik přepínání mezi potkávacími a dálkovými to ušetří. A že i když jede v protisměru auto, je stále vidět na krajnici, zda se neblíží nějaké čtyřnohé potěšení z pole.
BMW M235i je nejvýkonnější a nejdražší varianta řady 2 Gran Coupé. V základu stojí 1 244 100 Kč. To není úplně málo. Ale za ty peníze opravdu něco dostanete. Styl, rychlost, sílu, kvalitu, prémiovost. Pokud vám ale zas tolik o tu rychlost nejde, ale tohle auto se vám opravdu líbí, tak můžete sáhnout klidně po základu, tedy 218i. Budete mít vlastně poloviční šestiválec a auto vás vyjde na 691 600 Kč. A to je podle mě hodně lákavá cenovka za tak stylové auto.