Test Opel Astra 1.4 TURBO CVT 2020: Dospělé auto pro dospělé lidi

Nový Opel Astra vypadá dobře a funguje dobře. Jaká je ale kombinace benzínového tříválce o objemu 1.4 litru a CVT převodovky?

Titulek článku neberte doslova. I mladí si samozřejmě novou Astru mohou klidně koupit. Mně osobně ale přijde jako ideální pro lidi, kteří ocení její pohodovou náturu. 

Vzhled Opelu Astra je úžasně nadčasový. Snad i proto ho poslední facelift vlastně nijak neměnil. Pokud si Astru pořídíte v klasické šedé, sice se trochu ztratí v davu, ale i za pár let bude vypadat moderně a elegantně. Pokud se ale trochu odvážete a zvolíte třeba tak parádní červenou, jako jsem měl k dispozici já, vždy když auto uvidíte, budete nadšení, jak dobře vypadá. Já bych tedy určitě byl. Červená ji vážně sluší, ve spojení s černými koly vypadá moc dobře. 

I reakce okolí byly velice pozitivní, lidi celkem často zaujal černý designový prvek na C sloupku, tedy za zadními dveřmi. Já si ho upřímně ani nevšiml, ale když už jsem o něm věděl, tak se mi také líbil. 

Při koupi můžete řešit, zda zvolíte hatchback, nebo kombi (v názvosloví Opelu Sports Tourer). Já bych měl jasno, velký kufr nepotřebuji a tak by mi naprosto vyhovovala tato varianta, kterou jsem týden jezdil. Pro kombi by mohlo rozhodnout to, pokud by v něm bylo více místa pro hlavy cestujících vzadu. Ne snad, že bych cestoval vzadu, nemám ale rád naštvané řeči ze zadní řady, že si cestující na nerovnostech ničí účes. V horších případech i lebku. Jenže to tu neplatí, až mě překvapilo, kolik místa nad hlavou jsem měl. A nejen nad hlavou. 

Když jsem si sedl sám za sebe se svými 184 centimetry, měl jsem před nohy až královsky místa, nad hlavou také a navíc se sedělo opravdu pohodlně. I zde byla typická slabina, tedy málo nakloněný sedák, takže jsem měl velkou část nohou ve vzduchu, ale to už je taková klasika. Opěradlo je moc pohodlné, ale jen pro sedící na stranách, prostřední místo si takový luxus dovolit nemůže. Příjemnou věcí je možnost sklopit všechna opěradla jednotlivě. 

Možná je pro vás rozhodující velikost kufru. Jistě, jak by také ne, nikdo nechce i na krátkou dovolenou řešit střešní box, aby měl kam dát věci. To u Astry nehrozí, kufr nabízí slušných a dobře využitelných 370 litrů a po sklopení opěradel dokonce 1210. Tam už se vám pár tašek vejde. A pokud potřebujete víc, máte tu možnost kombi, pak získáte 540 a 1630 litrů. 

U této nové Astry jsem se nejvíce těšil na motor a převodovku. Nebo spíše jsem byl zvědavý, jak to vše bude fungovat. Motor je totiž tříválcový o objemu 1,4 litru s výkonem 145 koní a převodovka CVT, o které jsem slyšel, že je prý úplně skvělá. To ve vás probudí očekávání. Musím uznat, že je vážně dobrá. Virtuální převodové stupně, kterých je sedm, řadí tak přirozeně, že by nejednomu řidiči nemuselo vůbec dojít, že se jedná o CVT. 

Motor, nebo tedy spíše převodovka, chvíli váhají při požadavku pružného zrychlení. Ale jakmile se do zrychlování pustí, nestačíte se divit, jak rychle naskakují čísla na tachometru. S autem jsem jezdil ve všech podmínkách, jak na okreskách, kde jsem předjížděl, tak na dálnici, kde jsem také předjížděl. A rozhodně bych nepotřeboval více výkonu, pro auto tohoto typu mi 145 koní přijde naprosto dostatečných. Dokonce jsem i chvíli přemýšlel, jestli by nestačila slabší jednadvojka se 130 koňmi. Ta ale nenabídne automat. Pokud by vás zajímala spotřeba, tak naprosto bez snahy o nějakou ekonomickou jízdu jsem měl průměr 6 litrů na sto. Paráda, ne?

Po nastartování má motor příjemný zvuk, který nejspíš souvisí s velkým objemem na válec. Při jízdě o něm však nevíte, stejně jako o ničem jiném. 

Astra je totiž perfektně tichá snad při jakékoliv rychlosti. Minimálně při jakékoliv legální. Při padesáti kilometrech v hodině neslyšíte nic, při devadesáti také ne. Při dálničních 130 až 140 už je trochu slyšet aerodynamický hluk, ale pořád v naprosto skvělé míře. Na nerovnostech je slyšet trochu hluk od kol. Ten je spíše slyšet, než citít, ale to bude dáno i tím, že nic jiného v kabině neslyšíte. 

Takže původně jsem myslel, že motor bude to, co mě na Astře bude nejvíc bavit. Ale nebylo to tak. Motor je výborný a skvěle se mi s ním jezdilo, nadšený jsem byl ale ze sedaček a celkového pohodlí. V druhé (a zároveň nejvyšší) výbavě Elegance získáte ergonomické sedadlo řidiče AGR a to je naprosto přesně takové sedadlo, které bych si přál mít i doma. Je možné ho nastavit hodně nízko, vysoko, sedák můžete prodloužit, nastavit jeho sklon. A hlavně je příjemně pevné. Pokud v autě vyhledáváte spíše měkká křesla, do kterých zapadnete, tohle nebude pro vás. Troufnu si ale tvrdit, že po pár set kilometrech budete radši vystupovat z těchto sedaček. Já to tak měl. Dokonce mi přišlo, že z auta vystupuju v lepším stavu, než jsem do něj nasedal. 

Toto pohodlí můžete za 15 tisíc dopřát i spolujezdci a podle mě vám bude vážně vděčný. Podvozek je na druhou stranu spíše poddajnější, což v kombinaci se sedačkami působí opravdu příjemně. Neláká vás sice k nějakému divočení na okresce, ale tohle je Astra. Vy se v ní chcete bezpečně a pohodlně přepravit. A v tom vám poslouží naprosto skvěle. 

Milé překvapení pro mě bylo to, že jsem do Astry nasedl a hned jsem věděl, kde co nastavit. A to jsem s novým Opelem s tímto systémem ještě nejel. Vše bylo krásně intuitivní a rychlé. Jak nastavení infotainmentu, tak zobrazení digitální části budíků. Někdy se mi stává, že nastavení hledám tak dlouho, až to raději vzdám a nechám tam to, co tam někdo nastavil. Tady jsem si ale hned po nasednutí nastavil co chci vidět a byl jsem úplně spokojený. 

A to všechno souvisí dohromady. Sedíte pohodlně v tichém autě, které má dost výkonu, výbornou převodovku, super spotřebu, vše se dobře ovládá a rychle reaguje. Tak to přesně má být. K tomu vám do uší hraje celkem kvalitní audiosouprava. Tu ale můžete mít i lepší Bose, kterou já jsem neměl. I základ ale nezklame. No a pokud vyrazíte někam v noci, tak se budete vyloženě kochat tím, jak dobře svítí světla. 

Já měl štěstí na Matrix LED světlomety, které jsou za příplatek. Ale ten se podle mě naprosto vyplatí. Protože svítí nejen silně a přesně tam, kam mají, tedy na silnici a ne na veverky do korun stromů, ale zároveň se dokáží rychle a přesně vyhýbat ostatním autům. Ale pokud toho v noci moc nenajezdíte, můžete za ně ušetřit 34 tisíc, ve výbavě Elegance získáte LED světla v základu. Jen nebudou tak chytrá. 

Takže jaký je můj názor na nový Opel Astra? Nadčasově hezké auto s fantastickými sedačkami, pohodlným podvozkem, super fungujícími LED Matrix světly a možná až překvapivě dobře fungující kombinací motoru a převodovky. Se skvělou spotřebou jako bonusem. Pokud bych však Astru kupoval, možná bych zvažoval, zda potřebuji automat a 145 koní. Pokud totiž ne, můj pohled by sklouzával o řádek výše na motorizaci 1,2 TURBO s výkonem 130 koní, manuálem a o 80 tisíc nižší cenovkou. Ale je pravda, že život s automatem je příjemný a k pohodě na cestách také přispívá. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.