CNG nebo hybrid?
Když jsem měl na test ojetou Hondu Insight, tak jsem popřemýšlel, co by pro mě bylo lepší. Jestli hybrid, nebo spíše nějaké alternativní palivo. Proti dieselům nic nemám, ale u ojetého dieselu je více možností poruch a tak se náklady na kilometr nepříjemně zvyšují.
S Insightem se mi nejezdilo špatně. Ale výhoda pohonu byla spíše v plynulosti rozjezdu, spotřeba mě nijak neuchvátila. Zátah elektromotoru od nejnižších otáček je příjemný a to je pro mě ten hlavní přínos. Však u sportovních hybridů, či aut čistě na elektrický pohon, je to ta hlavní výhoda.
Ze svého pohledu bych bral jako hlavní náklady na provoz, tedy jak na palivo, tak na servis. A tam mi hybrid nepřišel jako žádná spása.
A jak to tedy celkově je a jaký je trend? Mám tu super možnost, že to můžu zjistit přímo od zdroje, tedy od AAA Auto, největšího autobazaru u nás. A tam musí mít slušný přehled o trendech v ojetinách. Dle informací od AAA Auto se hybridních aut prodává minimum. Mezi alternativními palivami je stále na nejvyšší příčce LPG, ale nově se na něj dotahuje CNG, které za poslední rok zažilo doslova boom. Z mého pohledu je to jasné, CNG beru jako modernější palivo, než LPG, a navíc si rovnou na CNG můžete koupit auto vyrobené přímo automobilkou.
Servisní náklady jsou proti hybridu nižší, nemusíte řešit baterie, ale zároveň téměř stejné, jako u benzinového auta. Jen musíte častěji na výměnu oleje, což je relativně malá položka. Tu navíc kompenzuje spotřeba CNG a jeho cena, kdy se náklady na kilometr dostanou i pod 1 Kč.
No a v neposlední řadě je tu výběr aut. Vybrat si ojetý hybrid dle je hodně těžké, protože je jich u nás prostě málo. Ale ojeté auto na CNG? To už je veselejší situace, hlavně díky firemním flotilám, které jich nakoupily hodně a po čase je prodávají. Najde se ale i dost soukromníků, kteří kupují Octavie G-TEC, či Golfy TGI. Těch ale pořád v bazarech není žádné závratné množství, jelikož s auty pořád ještě jezdí a prodávat je teprve budou. Vzniká tak trochu problém, že taková auta, zvláště se slušným nájezdem a dobrou servisní historií, se v bazaru vůbec neohřejí a hned se prodají. Situace se ale bude zlepšovat, vozů na CNG se prodává hodně a tedy i ojetých bude přibývat.
Rád si v budoucnu půjčím na nějaký další roadtrip auto na CNG. Nejlépe ojeté, ať vidím, jak se chová s najetými kilometry a jestli je jízda stále tak výhodná, jako s novým autem.