Test Subaru Forester e-BOXER 2020 (+VIDEO)
Nové Subaru Forester přijíždí s novým motorem e-BOXER. Ten je zároveň také jedinou volbou, takže otázka zní: je to dobrá volba?
Motor e-BOXER je hybridní motor, který kombinuje dvoulitrový boxer o výkonu 150 koní a malý elektromotor s výkonem necelých 17 koní, ale zase s točivým momentem 66 Nm, což je dost, vzhledem k tomu, že spalovací motor nabízí 188 Nm. Dalo by se říct, že je tento motor z nouze ctnost. Vypořádat s emisemi se musí všichni a elektrifikace se nevyhne asi nikomu. V Subaru na to šli jednoduše – vzali ověřený motor, přidali elektromotor, baterie a je tu hybrid. No ale on i výborně funguje! Není to jen nějaká nouzová možnost, aby se na našem trhu auta stále mohla prodávat, ale opravdu funkční systém, který reálně šetří palivo.
Když už jsem to nakousl, tak jdeme na to. Měl jsem na test předchozí generaci Foresteru. Pod kapotou benzínový dvoulitrový boxer o výkonu 150 koní, takže naprostá klasika. Průměrnou spotřebu jsem měl 8,8 litru na sto. A to mi vůbec nepřišlo špatné na takovou „krabici“ se stálým pohonem všech kol a automatickou převodovkou. S novým Foresterem s e-BOXERem pod kapotou jsem měl průměr 7,2 litru. A to jsem se nijak nesnažil. Paráda.
Hybrid pod kapotou vlastně ani nijak nepoznáte, Forester občas jede chvíli na elektřinu, ale to je tak jediný rozdíl. Prostě jen jezdíte a tankujete. A máte o něco menší kufr. Respektive ten je velký stejně a dost, v základním uspořádání nabídne 509 litrů, jen pod podlahou už moc místa není. Na rezervu tedy můžete zapomenout, což u auta takového typu trochu zamrzí.
Nejen motorem je ale nový Forester jiný. I vzhled se změnil, přední část je modernější, zároveň je to ale pořád typický Forester, takže zdravení od ostatních subaristů je zaručeno. Z boku vypadá vlastně stejně, ale zadní část je úplně nová a celkem výrazná. Sám jsem si na zadní světla chvíli zvykal, co jsem ale potkával lidi, tak se jim v naprosté většině tento design líbil.
Novinkou je také využití nové podvozkové platformy, díky tomu nabídne víc prostoru a vyšší bezpečnost, protože je využito více vysokopevnostní oceli. Systém EyeSight je samozřejmostí. Forester je hodně bezpečné auto, v Euro NCAP získal za ochranu dospělé posádky 97 procent a za ochranu dětí 91 procent, což byl nejlepší výsledek v kategorii.
Prostor na palubě se dá vyjádřit čísly, třeba že vzadu před koleny máte o tři centimetry více. Ale hlavní je ten pocit na palubě. A ten je skvělý. Měl jsem štěstí na auto s hnědou kůží v interiéru a ten vypadal až luxusně. Opravdu, je až neuvěřitelné, kam se Subaru v interirérech dostalo. A to nemám rád hnědou barvu. Ať sedíte vpředu, či vzadu, všude máte plno prostoru. Hlavně do stran, to je to, co na člověka působí příjemně. Střešní okno ještě dostalo dovnitř víc světla, ale jedná se o prvek výbavy, který můžete asi klidně oželet a zvolit nějakou nižší.
Přístrojová deska, volant, infotainment… to je vlastně staré známé. Tyto části nějakou větší modernizaci nedostaly. Zmizela klasická ruční brzda, místo ní je tu elektronická parkovací brzda. Ta přináší výhodu, že nabídne i autohold, takže nemusíte stále stát na brzdě.
Neviditelnou novinkou je kamera, která snímá obličej. Má dvě funkce, jednu praktickou, druhou bezpečnostní. Díky rozlišení obličeje pozná, kdo do auta nastupuje a upraví podle jeho profilu nastavení sedačky, rádia, klimatizace, zrcátek a možná ještě něčeho dalšího. Zkoušel jsem to a funguje to výborně, dokonce i když jsem měl na hlavě kameru a na očích sluneční brýle. Druhou funkcí je sledování pozornosti řidiče, pokud tedy koukáte jinam, než kam máte, tedy na cestu před sebou, systém vás upozorní. Obě funkce lze samozřejmě vypnout, takže je na vás, jestli je budete využívat.
Také je ve výbavě eCall, což je praktický pomocník, pokud se stane nějaká nehoda. Dokáže totiž automaticky zavolat pomoc.
Jízdně je nový Forester autem, se kterým budete cestovat v naprostém klidu a pohodě. Protože sedíte vysoko a máte skvělý přehled o situaci okolo. Tomu pomáhá i výborný výhled z auta. Motor neláká k nějakému sportování, ale když potřebujete předjet, můžete snadno palcem zmáčknout tlačítko S a hned jsou reakce pohotovější. Na tento režim motor drží opravdu výrazně vyšší otáčky.
Jedná se o auto, které zvládne projíždět náročným terénem, což znamená, že ho ani naše okresky nerozhodí. Když přejedete velkou díru, tak to sice slyšíte, ale máte jistotu, že se autu nic nestalo, protože je konstruované na drsné podmínky. Dálniční rychlosti mu také nedělají problém, ale nad 130 km/h už celkem výrazně roste hlučnost, při dlouhých přesunech tedy zůstanete na rozumných a úsporných 120 km/h.
Forester není žádné jednoúčelové auto jen do terénu. To nebyl ani v předchozí generaci, ale nově má ještě další argument, proč se hodí třeba i do města – spotřebu. Ta je opravdu výrazně nižší. Takže koupí Forestera získáte auto, které nabídne ve městě skvělý výhled a rozumnou spotřebu, mimo město pohodlí a rozumnou spotřebu a v terénu téměř neomezené schopnosti. Hodně schopností v jednom autě. A za kolik to všechno? V základu za rovných 900 000 Kč. Pokud budete chtít maximální výbavu, tak ta je za 1 130 000 Kč.
Možná máte problém s tím, že se do tak klasického auta, jakým Forester rozhodně je, dostává elektřina. Berte to ale tak, že buď je tu Forester s hybridem, který funguje opravdu výborně, nebo by tu taky nemusel být Forester vůbec. A možná ani Subaru. Takže buďme rádi za e-BOXER!