Test Toyota RAV4 2.0 Valvematic 2019: Když nechcete hybrid (+VIDEO)

Když se řekne Toyota, představím si hybrid. Prostě už je to pro mě takové synonymum. Ale tahle RAV4 byla jiná. Byla benzínová. A nebyla vůbec špatná!

Není to tak dávno, co jsem měl půjčenou Toyotu RAV4 předchozí generace. Pamatuju si, jak mě překvapilo, jak je to veliké auto. Člověk má nějak zafixováno, že velké auto je tu Land Cruiser. Ale pak jsem si stoupl vedle RAV4 a ta velikost na mě udělala dojem. V případě této nové generace je to ten samý příběh, jen už jsem na to byl více připravený a tak mě to tak nepřekvapilo. 

Naštěstí je to tak, jak to má být, takže prostor uvnitř odpovídá vnějším rozměrům. Kufr je opravdu velký a místa na zadních sedačkách je na rozdávání. Když jsem si se svými 184 centimetry sedl sám za sebe, tak jsem měl ve všech směrech plno místa. Navíc se i vzadu vážně pohodlně sedí, sedačky jsem měl vyhřívané i zde a k dispozici dvě USB. 

Přední místa zaslouží také pochvalu. Sedačky jsou spíše z měkčího kraje, ale to mi k charakteru auta dobře pasuje. Sedí se příjemně vysoko a sedák by sice mohl být delší, i tak se jedná ale o pohodlné cestování. Skvěle funguje odvětrávání, nebo tedy spíše chlazení, sedaček. To jsem ve vedrech, kdy jsem měl auto půjčené, opravdu využil a bylo to super. Někoho může potěšit i to, že v přední části jsou další tři USB, takže jich je v autě dohromady pět. Pro každého z posádky jedno. 

Chvíli jsem si zvykal na kuželovité ovladače klimatizace. Jsou opravdu velké a výrazné. Mají ale jasnou výhodu – najdete je vždy naprosto intuitivně. Na ty jsem si zvykl, co mi však vadilo trochu více, to byla grafika systému na hlavním středovém displeji. Že se jedná o vystupující tablet by mi ani nevadilo, ale uměl bych si představit hezčí a modernější grafiku. Tato je taková pro Toyotu typická, ale tohle je nová generace moderního auta. A tomu by mělo odpovídat i zobrazení. 

Jak jsem psal na začátku, Toyotu RAV4 jsem již půjčenou měl. Předchozí generace a s hybridním pohonem. Tuhle novou poháněl čistě benzínový dvoulitr. Tak mě zajímala spotřeba, protože s hybridní jsem měl průměr 6,8 l/100 km. A kolik jsem měl tady? Přesně 6,8 l/100 km. Ano, naprosto stejnou. Nutno ale dodat, že v současné generaci je již nová generace hybridního pohonu, který je silnější a nejspíš bude mít i jiné hodnoty spotřeby. 

O pohon všech kol se zde stará klasické řešení, kdy se zadní náprava připojuje k té přední. To je rozdíl proti hybridní verzi, která má u zadní nápravy další elektromotor, který ji pohání. Netroufnu si říct, jaké řešení je lepší. Každopádně je každé jiné. Můžete mít i pohon jen předních kol, ale kdo mě zná, tak ví, že zastávám názor, že pokud auto vypadá, že je do terénu, tak by mělo mít pohon všech kol. A RAV4 tak vypadá. Světlá výška 19 centimetrů není malá a věřím, že v lehčím terénu něco dokáže. 

Podle papírových hodnot má tento benzínový motor 173 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11 sekund. S manuálem je zrychlení o vteřinu rychlejší. S pohonem předních kol je pak také lepší. Až mě tedy překvapilo, že když jsem zrychlení měřil já, naměřil jsem 9,3 sekundy. Ano, bylo to z nuly na tachometrových sto, stejně je to ale velký rozdíl. To hybridní verze zrychlí s pohonem všech kol za 8,1 sekundy a to je slušný rozdíl. Také má 222 koní. 

Jízdní projev je opravdu příjemný, CVT převodovka funguje tak, jak má. Většinu času jsem jezdil na režim Normal, pokud jsem dal Sport, tak se reakce zostřily, ale to jsem od RAV4 ani nějak nechtěl. Na předjetí, nebo napojení na dálnici bylo vždy výkonu dost. Je možnost i řazení pádly pod volantem. To funguje až překvapivě rychle, ale ani to mi k charakteru auta nešlo. Já se prostě v klidu a pohodě přesouval. 

Ke klidu a pohodě pomáhala i kola a podvozek. Tyto dvě věci se totiž krásně doplňují. Podvozek je až trošku překvapivě tužší, ale i díky vyššímu profilu pneumatik nebyl nepohodlný. Věděl jsem tak, co se pod autem děje, měl jsem v něj jistotu v zatáčkách, ale zároveň to byla pořád naprosto pohodlná jízda. 

K pohodě na palubě pomáhal i audiosystém, který sice nebyl příplatkový, i tak hrál ale nadstandardně. Trošku plošší zvuk mu člověk i odpustí, vždyť je to ten základ. LED světla svítí silně, automatické přepínání dálkových světel funguje spolehlivě. Jen mě trochu překvapilo, že jsou blinkry žárovkové. Přední i zadní. Na funkci to logicky nemá vliv, ale diody vypadají prostě lépe. Na druhou stranu, že jsou žárovky použité v mlhových světlech rozhodně chválím, do mlhy je nažloutlé světlo vhodnější. 

Dříve platilo, že kdo chtěl tahat přívěs, po hybridu nesáhl, protože toho tolik neutáhl. Teď se ale karta obrátila. Pokud chcete RAV4 s automatem, tak benzínová motorizace utáhne 1500 kg těžký brzděný přívěs a hybridní verze 1650 kg. Pokud však zvolíte manuál, utáhne rovné dvě tuny, bez ohledu na to, zda má poháněnou jen přední, nebo obě nápravy. 

Možná si tedy říkáte, kdo si pořídí tuto benzínovou verzi, když je k dispozici i silnější a hybridní? Která navíc není o moc dražší, vždyť tato RAV4 vychází na 1 049 900 a hybrid ve stejné výbavě na 1 109 900 Kč. A jen pro pořádek, základní cena Toyoty RAV4 je 719 900 Kč. Podle mě tuto verzi zvolí člověk, který nemá ještě důvěru v hybridní systém. A nebo v odlišný systém pohonu všech kol. Prostě chce takovou tu benzínovou klasiku, ve kterou bude mít důvěru. 

Pokud bych měl mluvit za sebe, vzal bych hybrid. Protože nabízí více výkonu, teoreticky i lepší spotřebu a nestojí o moc víc. Na spotřebu bych byl vážně zvědavý, takže doufám, že se mi podaří vyzkoušet i tuto variantu, abych mohl porovnat s čistě benzínovou verzí. Pokud vaše srdce směřuje k naftě, tak to zde máte smůlu, naftový motor v nabídce nenajdete. Na druhou stranu, pokud hybrid bude mít opravdu udávanou spotřebu okolo 4,5 l/100 km, tak na co diesel?

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.