Test Lexus UX 250h 2019: Sice menší, ale pořád Lexus (+VIDEO)
Za vstupní model do světa Lexusu zatím platil model CT. Nově však přichází UX, což je moderní crossover. A podle mě je to dobrý krok, který může přitáhnout nové zákazníky.
Někde jsem slyšel, že je Lexus UX navržený pro ženy. Mně to vůbec nepřišlo. Třeba takový model NX mi pro ženy přišel ještě více určený, protože má v interiéru například ukryté příruční zrcátko, pokud se potřebujete nalíčit. To jsem v UX nenašel. Nebo bylo opravdu hodně schované.
Vlastně mi UX přijde jako normální a dospělé auto s výborným hybridním pohonem. Ten je sázkou na jistotu, Lexus má opravdu bohaté zkušenosti. Musím uznat, že se s každou generací zlepšuje. Ta nejnovější, která je i v modelu UX, nabízí opravdu příjemnou odezvu na plyn, dostatek výkonu, super spotřebu a možnost jet čistě na elektřinu i při vyšších rychlostech. Běžně jsem tak jezdil 90 km/h na okresce jen elektricky.
Vzhledově je na první pohled jasné, že se jedná o Lexus. Přední maska je nezaměnitelná. Líbí se mi design světel, které mají ve vyšší výbavě tři oddělené čočky a LED blinkr. Vypadá to moderně a zajímavě. No a pak je tu zadní část. Ta už tak typická není. Zadní světla jsou totiž propojená tenkou linkou, která však v noci svítí. Nejedná se tak o levnější řešení, kdy se využije jen odrazka. Tady je opravdu světelný zdroj. A mně osobně se to vážně líbí.
Velikostně se nejedná o žádného obra, možná i proto mě překvapilo množství prostoru na zadní sedačce. Nejen na délku a výšku, ale i co se týká šířky. Sedáky by mohly být trošku delší a více nakloněné, i tak ale můžu říct, že sezení vzadu bylo příjemné.
Prvotní pohled do kufru možná někoho může vystrašit. Diplomaticky řečeno – nepatří mezi největší. Jenže je důležité si uvědomit, co v kufru a jak často převážíte. Pokud auto využíváte na každodenní ježdění, v kufru se většinu času nachází povinná výbava, nějaká taška a možná nákup. A to se naprosto v klidu vejde. V mé verzi UX, která měla poháněnou jen přední nápravu, bylo ale dost místa i pod podlahou kufru. Vlastně jsem za celý týden neměl potřebu využít prostor nad touto podlahou.
Takže ano. Kufr je malý. Ale… potřebujete opravdu velký kufr? Nebudete vozit většinu času jen vzduch?
Uvnitř na vás dýchne Lexus v tom nejlepším smyslu. Všudypřítomná kvalita, luxus, pohodlí, preciznost… už jen takové detaily, jako třeba naprosto tiché zavírání okýnek s pomalým dojezdem, které jsou navíc dvojitá a tak zvyšují akustickou pohodu na palubě. A pak třeba kůže a její prošívání. Prostě… Lexus. A to je dobře! Jistě, byla možnost vytvořit auto o pár tisícovek levnější a na něčem ušetřit. Ale… opravdu by to chtěli lidé, kteří si kupují auto od luxusní značky? Ne. Oni chtějí právě tohle. Pravý Lexus v menším balení.
Ve výbavě nechybělo špičkové audio Mark Levinson. Zde je možná trochu ke škodě modelu UX, že jsem celkem nedávno měl na test model ES s audiosystémem té samé značky. A tak mohu porovnávat. Pokud bych toto srovnání neměl, řeknu, že zvuk je perfektní. Jelikož srovnání mám, musím napsat, že zvuk je skvělý, ale může být ještě o trochu lepší. Nevím, jestli je to dáno velikostí auta, ale dle mých uší audio Mark Levinson například v modelu ES hraje ještě lépe. Pokud však toto srování mít nebudete, budete nadšeni.
Světla nejen dobře vypadají, ale nabízí i automatická dálková světla a jejich adaptivní funkci. Ta funguje spolehlivě, ostatní auta vykrývá sice větším výřezem ve světle, na druhou stranu tak máte alespoň jistotu, že nikoho neoslníte.
A teď samotná jízda – ta je pohodlná a podvozek až překvapivě odolává naklánění v zatáčkách. Na to, jak se vzorně chová na rozbitých silnicích, je jeho pevnost při nějaké rychlejší jízdě v zatáčkách až překvapující. Ale rozhodně příjemně.
Nejedná se sice o žádné sportovní auto, rychlé ale dokáže být. Spojení benzínového dvoulitru a elektromotoru dává výkon 178 koní a hlavně skvělý záběr, kdy hodne pomáhá elektromotor. Zrychlení z 0 na 100 km/h je 8,5 sekundy a to není málo. Pružné zrychlení je také velice příjemné, zde je znát nová generace pohonu. Reakce jsou opravdu svižné, zvláště na sportovní režim.
Věc, kterou mám na hybridech rád, je ta pohoda, když člověk přijede do kolony. Jistě, stále je to ztráta času, ale ne tolik paliva. Protože naprostou většinu kolon projedete čistě na elektřinu. To samé se dá říct i o vesnicích. A i díky tomu je spotřeba tak příznivá. Ptáte se jak příznivá? No, udávaná je 4,1–4,3 l/100 km. Té jsem nedosáhl. Ale měl jsem rovných 5 litrů na sto. A to je podle mě hodně slušná spotřeba.
K dispozici můžete mít i verzi s pohonem všech kol, což je věc, kterou bych já osobně u tohoto auta asi ani nepotřeboval. Pochybuji, že bych se s ním vydával někdy do terénu, kde by nestačil pohon jen předních kol.
Pokud budete nad Lexusem UX přemýšlet, rozhodně se podívejte po akčních nabídkách. V době, kdy jsem měl auto půjčené, běžela akce First Edition a člověk mohl opravdu hodně ušetřit. V aktuální nabídce stojí základní model s benzínovým motorem 799 tisíc a s tímto hybridním 849 tisíc. Není to málo. Ale je to Lexus. Lexus se vším všudy.