Test Škoda Scala 1.0 TSI 2019: Dělá vše dobře (+VIDEO)

Škoda Scala určuje nový směr značky. Je plná moderních technologií a někdy to je možná až přehnané. Celkově vzato je ale Scala opravdu hodně povedené auto.

Scalu jsem měl na test zrovna v době hokejového mistrovství. Musím tedy uznat, že na Scala – lala – lalá jsem byl už trochu alergický. To ale není vina auta, jen chytlavé reklamy. Takže vlastně asi body pro Škodu.

No ale od začátku – Scalu jsem si půjčil od Přerost a Švorc auto, abych vám ji mohl představit co nejdříve. Pro začátek jsem zvolil motorizaci 1.0 TSI. A proč píšu pro začátek? Protože v dohledné době bude na Roadblogu i 1.5 TSI a následně snad i naftová varianta 1.6 TDI.

V aktuální nabídce nejslabší benzínový tříválcový motor, tedy 1.0 TSI o výkonu 85 kW, získáte vždy ve spojení s manuálem. U čtyřválcové jednapětky o výkonu 110 kW zase dostanete vždy DSG. Alespoň u naftové motorizace si můžete vybrat. Toto jsou ale informace z doby, kdy píšu tento text, další varianty nejen, že nevylučuji, ale vlastně i očekávám.

Jak tedy jezdí základní tříválcový litr? Naprosto dostatečně! Hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h jsou pod 10 vteřin, žádný rušivý zvuk motoru se do interiéru nedostává, alespoň tedy při nižších otáčkách. Při vyšších je trochu slyšet, musím se ale přiznat, že mi vůbec nevadí. Je takový příjemně řízný. A jak je na tom se spotřebou? Pokud jsem jel v pohodě a klidu, dostal jsem se na 4,8 l/100 km. Dlouhodobý průměr jsem pak měl 5,5 l/100 km, ten ale obsahoval jak rychlou jízdu na dálnici, tak postávání v kolonách. Je potřeba navíc zohlednit to, že jsem měl opravdu čerstvě zajeté auto.

Podle mě tato základní motorizace vystačí asi každému majiteli Scaly. Tedy pokud nebude chtít automat. Pak už nezbývá, než zvolit silnější jednapětku. Co pro mě bylo celkem překvapení, tak to je vliv tlačítka měnícího jízdní režimy. To můžete mít za příplatek a já ho naprosto doporučuji. Přepnutí na Sport opravdu znatelně zlepšilo reakce na plyn a celkově vylepšilo jízdní dojem ze Scaly. Vzhledem k tomu, že je tento přepínač za příplatek asi dva tisíce, tak ho rozhodně doporučuji!

Jsem opravdu hodně zvědavý na test Scaly se silnějím motorem. Litr nebyl špatný. Vlastně byl i dost dobrý a naprosto mi stačil i na dálnici. A tak se těším, jaká bude jízda se 110 kW. Ten logicky nabídne větší jistotu při předjíždění, jiný zvuk díky dalšímu válci a kdo ví, možná díky odpojování poloviny válců i lepší spotřebu. No jsem vážně už moc zvědavý!

Jízda pro mě osobně byla největším překvapením. Nemyslím tím co se týká motoru, ale co se týká pohodlí. Podvozek mi přijde jako naprosto ideální na naše silnice. Bylo jedno po jak hrozné cestě jedu a jakou rychlostí, podvozek nerovnosti opravdu parádně filtroval. A to i na sedmnáctipalcových kolech, která dostanete u výbavy Style v základu. Navíc v autě bylo příjemné ticho. A to i při stažených okýnkách! To je známka dobré aerodynamiky – i při 80 km/h bylo možné mít stažená okýnka a vypnutou klimatizaci. A uvnitř nebyl žádný velký hluk. Mimochodem všechna okna se dají stáhnout jedním větším zmáčknutím tlačítka a zadní zajíždějí úplně do dveří.

Vždy mám z auta nějaký první dojem. Takový ten pocit, když ujedu pár kilometrů a říkám si, jak na mě působí. A Scala na mě působila pohodlně, tiše a prostě příjemně.

A pojďme na vzhled – ten vezmu jen stručně – přední část je ne nepodobná Fabii, svítící denní svícení na vrchu světel však Scalu jednoznačně prozradí. Mimochodem toto řešení žádná jiná škodovka nemá. Na tom samém místě jsou i LED blinkry. Zadní část může mít okno pátých dveří protažené až ke světlům, což nabízel i Rapid Spaceback, nyní je na něm však nápis Š K O D A. A za mě to mohu rozhodně doporučit, vypadá to vážně dobře. Zadní světla jsou pro Scalu typická (a tedy i pro nový Kamiq) a LED dynamické blinkry se mi vážně moc líbí. Narazil jsem jen na drobný nedostatek, který se týká nápisu Škoda na pátých dveřích – při sušení auta mikrovláknovým ručníkem se tam dost zadrhává.

Provedení interiéru si můžete vybrat z celkem slušného výběru možností. Co mě osobně hodně překvapilo, tak to byl vnitřní prostor. Když jsem si sedl sám za sebe se svými 184 centimetry, měl jsem před nohama plno místa, nad hlavou také a pro ramena také. Scala tak trochu klame tělem. Z vnějšího pohledu nevypadá tak prostorně, jaká ve skutečnosti je. A to je rozhodně dobře. To samé se dá říci o kufru, místo na zadních sedačkách není na úkor zavazadelníku, ten je stále naprosto dostatečný a nabízí 467 litrů.

Řidič může mít před sebou i digitální budíky, které já osobně považuji spíše za zbytečnost. Ale pokud je někdo chce, může je mít. Navigace je za příplatek, což mi vůbec nevadilo, protože u té díky velkému displeji přijdete o kolečko na ovládání hlasitosti a to by mi chybělo. Já kolečko měl a navigaci ne. Nebo vlastně ano – Scala umožňuje nejen bezdrátové dobíjení telefonu, ale i bezdrátový přenos Apple CarPlay! To se zatím často nevidí a je to opravdu super. Žádné kabely a třeba Waze máte přímo na velkém displeji v autě.

No a když jsem u kabelů. Tak se dostávám k nedostatku. Škoda u Scaly podle mě trochu předběhla dobu. Všude v autě jsou totiž jen USB-C porty. Třeba Audi to řeší tak, že USB-C nabízí také, ale k tomu ještě klasické USB. Scala ne. Ono to u jednoho telefonu, který umožňuje bezdrátové nabíjení, nevadí. Ten máte kam dát. Co ale ostatní telefony dalších pasažérů? A nebo jako v mém případě – co dělat, když potřebuji nabít kamery? Jistě, pokud Scalu budete vlastnit, nejspíš si pořídíte různé kabely a redukce. Já bych se ale spíše přimlouval alespoň za jedno klasické USB.

Jinak tedy v interiéru bude každý jako doma. A nemyslím každý majitel jiné Škody, nemyslím ani každý majitel auta z koncernu VW, ale prostě každý. Protože Scala nic neschovává, vše najdete tam, kde to očekáváte. Líbí se mi řešení, kdy jsou výdechy ventilace pod displejem infotainmentu. Ten by tedy mohl být ještě trochu výš, ale chápu, že designéři nechtěli trčící tablet, jak to občas u jiných značek bývá.

Ve výbavě Style, kterou jsem měl k dispozici já, získáte Bi-LED světla. Ta mají navíc i adaptivní funkci, takže se umí přizpůsobit například jízdě za špatného počasí, nebo více svítit do zatáček i při vysoké rychlosti. No a můžu říct, že svítí skvěle. Opravdu, jas je opravdu parádní, rozprostření světla na silnici ideální. Tedy naprosto bez výhrad. Jen mi trochu chybělo automatické spínání dálkových, to bych si asi dokázal představit. Mimochodem – všechna světla na autě jsou LED. Kromě mlhovek – a to je za mě jedině dobře, protože nažloutlé světlo žárovek je do mlhy lepší, než bílé ledkové.

U audia je to tak, že v základní výbavě dostanete 4 reproduktory, ve výbavě Style už 8 reproduktorů a můžete si i připlatit za Sound System. Ten jsem neměl, měl jsem jen klasických 8 reproduktorů a musím říct, že si nejsem jistý, jestli je Sound System potřeba, protože i tak audio hrálo opravdu dobře.

Pak tu máme klasicky chytrá řešení – škrabka ve víčku nádrže, deštník ve dveřích řidiče, gumové velké hrdlo pro plnění kapaliny do ostřikovačů, lišty podél čelního skla pro odvod vody, která pak nestéká po bočním okénku…

Cena Scaly začíná na 394 900 Kč za výbavu Ambition, což je základní výbava. Pokud ale připlatíte za Style, která vyjde na 449 900 Kč, už vlastně nemusíte za nic dalšího připlácet. Co ve výbavě Ambition chybí, dostanete ve Style. Plus dost věcí navíc.

Se Scalou se mi jezdilo opravdu dobře. Jízda byla pohodlná, tichá a taková pohodová. Motoru hodně pomáhal režim Sport a nepřišlo mi, že bych nutně potřeboval silnější. Scala je plná chytrých řešení, jen některá trochu předběhla dobu, tím myslím USB-C porty. Až na tento detail je ale podle mě Scala opravdu hodně povedeným a hlavně prostorným autem.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.