Test Lexus ES 300h 2019: Ve znamení luxusu (+VIDEO)

Lexus ES dorazil i na náš trh! Ale to, že je tu nyní poprvé, rozhodně neznamená, že je to nějaký nový model. Naopak. Jedná se již o sedmou a tedy náležitě odladěnou generaci.

On je vlastně model ES vlastně tím nejstarším v historii Lexusu. U nás nově doplňuje řadu mezi sportovnějším sedanem IS a vrcholným LS. Podle mě má blíže spíše k modelu LS, jak co se týká velikosti, tak hlavně pohodlí. Tak pojďme na to!

K dispozici jsem měl provedení F Sport Top. Tato sportovněji střižená verze má jinou přední masku, která nevypadá tak mohutně jako u ostatních verzí. Dále jiná kola a adaptivní podvozek. Ten funguje opravdu parádně, pokud člověk zvolí sportovní režim, tak náležitě přitvrdí. Ale pořád ne tak, aby byl nepohodlný. K duši auta se mi však hodí jeho základní komfortnější naladění. Měl jsem možnost krátce jet i verzí Luxury a to je podle mě ten Lexus, jak si ho představuji. Naprosto pohodlný!

Co má verze F Sport také jiné, to jsou sedačky. A musím říct, že sedačky, tedy ty přední, jsem si chtěl vzít domů. Dlouho, ale opravdu dlouho se mi v nějakém autě nesedělo tak dobře. Mají parádní tvar, oporu zad, délku sedáku, sklon sedáku… no prostě nemají chybu.

U zadních není situace o moc horší, ačkoli logicky postrádají boční vedení. Jen mi u nich chyběla věc, kterou nabízí luxusnější verze – elektrické polohování sedaček. Díky tomu se tak dozadu usadí i celkem vysoký člověk, protože s prostorem před koleny problém není, trošku horší je to nad hlavou.

Pokud ale máte možnost zadní sedačku mírně sklopit, k tomu si elektricky zatáhnout sluneční clony a třeba i odsunout sedačku před vámi, budete si připadat jako v limuzíně. Což je ale v pořádku, protože v ní jste! Ačkoli to tvar karoserie úspěšně maskuje, ES je opravdu hodně velké auto. Poznáte to hlavně při parkování, téměř pět metrů délky už vyžaduje trochu větší parkovací místa. Na druhou stranu – ES není nijak extra široké. To má logicky výhodu a nevýhodu – i na úzkých okreskách budete v pohodě předjíždět a vyhýbat se, na druhou stranu se vzadu tři dospělí úplně pohodlně neposadí. Ale kdo by v ES jezdil v pěti…

Už jsem zmínil přední sedačky. A že bych si je nejraději vzal domů. A když už bych v nich doma pohodlně seděl, rád bych je doplnil o aparaturu Mark Levinson, která ve verzi F Sport Top byla. Protože takhle kvalitní audiosystém jsem v autě ještě neslyšel. Tedy slyšel. V modelu IS. To je věc, kterou musíte zažít. Nebo vlastně raději ne, nic vám pak už nebude připadat dostatečně dobré. To, s jakou samozřejmostí reproduktory hrají naprosto perfektně jakýkoli žánr na jakoukoli hlasitost, je prostě dechberoucí. A ekvalizér? Nastavený na samé nuly. Přesně podle toho se pozná kvalitní audio. Hraje skvěle i bez nastavování.

Z názvu nejspíš tušíte, že je pod kapotou hybrid. Upřímně, pokud bych si někdy kupoval hybridní auto, bude to Toyota. Nebo Lexus. Protože ta léta praxe musí být znát. A jsou. V modelu ES je nejnovější systém hybridního pohonu. Celkový výkon je 218 koní a měl jsem to štěstí, že jsem ho mohl porovnat s předchozí generací. Ta nová se posunula opravdu o velký krok. Rychlost reakce na sešlápnutí plynu je výborná i na klasický jízdní režim, na Sport S+ je to pak vyložená radost. Nově také umí jet čistě na elektřinu až do rychlosti 125 km/h!

Celkově mi přišlo, že jsem většinu času jezdil na elektřinu. Ani na sportovní režim neběží stále spalovací motor, ale bleskurychle se připojuje, jakmile je potřeba. Jedná se o dvouapůllitrový benzín, který má ve vyšších otáčkách celkem příjemný zvuk. A ano, jak to tak u hybridů bývá, převodovka je eCVT. Pokud šlápnete na plyn, otáčky vyskočí a auto zrychluje. Já už jsem na tento projev zvyklý, někomu však může vadit.

Říkáte si, že by to pod kapotou takové limuzíny chtělo benzínový šestiválec? Tak to máte smůlu. Na našem trhu je 300h jediná motorizace. Ale možná vás to přestane trochu mrzet, když vám řeknu spotřebu. Tu jsem totiž za celou dobu měl 5,1 l/100 km. A to včetně natáčení a focení. Podívejte se na video, uvidíte, že jsem auto nijak nešetřil. Ono je to ale i tak, že když jedete ostřeji, více dobíjíte baterii a pak delší vzdálenost ujedete čistě na elektřinu.

Tento klasický systém hybridního pohonu se mi prostě líbí. Člověk nemusí řešit dobíjení. Stačí prostě jezdi a jednou za čas dotankovat. To je tedy, pravda, trochu častěji, protože nádrž nepatří k největším. Pořád ale dotankujete i s koupí kávy za pět minut. Nemusíte dvě hodiny dobíjet.

Hodnocení světel nevynechám, ale musím upozornit na jednu věc – tato Top výbava má v základu opravdu hezká světla, která mají diodové blinkry a adaptivní funkci dálkových světel. A taková světla jsem já neměl. Půjčené auto byla totiž takzvaná nultá série a měl jsem nižší verzi světel bez adaptivní funkce a s žárovkovými blinkry. Světelný výkon však nebyl nijak špatný, líbilo se mi, že dálková světla svítí do dálky na silnici a ne do výšky na stromy, jak se občas stává. Automatika přepínání dálkových světel fungovala spolehlivě, jen ty žárovky v blinkrech vypadaly trochu lacině.

V interiéru se mi líbilo čistě mechanické řešení vlastně všech ovladačů. Mechanické a stylové. Všechna tlačítka mají perfektní odpor a celkově interiér vypadá… jinak. A to se mi líbí. Není to jeden velký upatlaný dotykový displej, přes který si bez návodu ani nezapnete výhřev sedaček. Ne, prostě jen dřevo, kov a kůže. Někomu může vadit touchpad na zadávání dat do systému, jelikož displej není dotykový – já si na ovládání zvykl téměř hned a hlavně – cíle do navigace jsem zadával hlasovými povely, což je podle mě budoucnost. Nemusíte ani na vteřinu spustit oči ze silnice a jen diktujete. Paráda.

Když už někam pohodlně cestujete a máte tak kvalitní audio, rozhodně nechcete, aby klid na palubě něco rušilo. A to se vám u ES rozhodně nestane. Hluk v kabině je při 50 km/h v podstatě nulový, protože navíc jedete na elektřinu. Ale ani spalovací motor není pořádně slyšet. Při 90 km/h? To samé. A při 130 km/h? Tam už spalovací motor musí pomáhat, ale stále se cestuje v naprostém tichu a pohodě.

No a dobrá zpráva na konec. Cena. Kolik myslíte, že může takové auto stát? Jen připomenu, že v interiéru je jen prvotřídní kůže, dřevo a hliník. Motor má výkon 218 koní a spotřebu 5 litrů. Vzadu si téměř dáte nohu přes nohu. Podvozek a sedačky jsou tak komfortní, že nebudete chtít vystoupit. Takže cena? V rámci aktuální nabídky pod milion. Konkrétně tedy baťovských 999 000 Kč (1 210 000 Kč s DPH). A za takovou cenu dostanete krásné a vybavené auto. Chcete luxus? Tak výbava Luxury vyjde v této nabídce na 1 299 000 Kč (1 572 000 Kč s DPH). Sportovnější F Sport Plus na 1 099 000 Kč (1 330 000 Kč s DPH). Já měl k dispozici tu nejvyšší F Sport Top, které se tyto slevy netýkají. A tak vyšla na 1 760 000 Kč s DPH. Pokud ale nebudete potřebovat veškeré prvky výbavy, vystačíte si s nějakou z akčních nabídek. Osobně doporučuji Luxury. Je luxusní, komfortní a s audiosystémem Mark Levinson.

Z Lexusu ES 300h jsem byl nadšený. Líbil se mi projev motoru, spotřeba, pohodlí sedaček a podvozku. A bavilo mě se občas svižně projet na Sport S+ režim, který mají jen F Sport verze. Ale klidně bych si vybral nesportovní verzi. Protože Lexus je pro mě hlavně pohodlí.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.