Test Renault Zoe R110 2019: Roztomilý elektromobil (+VIDEO)
Renault má na poli elektromobilů své želízko v ohni v podobě modelu Zoe. Jak si poradí v rostoucí konkurenci, která nikdy nespí?
Renault Zoe není v našich končinách úplně známý model. V Evropě je tomu ale jinak, jedná se totiž o jeden z nejprodávanějších elektromobilů! U nás se ale začal prodávat až teď a já se mu tedy podíval na zoubek.
Vzhled zvláště testovaného kousku ve fialové barvě se snad nedá označit jinak, než jako roztomilý. Ale v takové té typické světle modré vypadá stále stejně přátelsky. Možná to není auto, ze kterého čiší síla na všechny strany, hned na první pohled je ale jasné, že se s ním bude dobře parkovat.
A nejen parkovat! Poloměr zatáčení je úplně parádní, takže určení do města je naprosto jasné. Já měl ale půjčenou silnější verzi, která nabízí slušných 110 koní. Řeknete si, že to není moc… ale tohle je elektrických 110 koní, což znamená, že je spolu s točivým momentem máte k dispozici téměř kdykoliv. A to je hodně znát.
Ve městě budete na semaforech patřit bez problému k nejrychlejším. Právě díky svému vzhledu si Zoe často najde nějaké soupeře, ačkoli soupeřit nechce. Ale často se mi stávalo, že i když jsem byl sám na semaforu v pravém pruhu, auto, které přijelo po mně, přejelo do levého pruhu. Evidentně s myšlenkou, že bych ho v rozjezdu brzdil. Jaké bylo ale jeho překvapení, když jsem v tichu mizel v dáli. A to nebylo nějaké závodění. Prostě jen plynulý rozjezd.
Svižnou jízdu ve městě jsem očekával, mimo město už to bylo spíše překvapením. Na dálnici Zoe není úplně ideální kandidát, to musím uznat. Maximální rychlosti 140 km/h dosáhne sice až překvapivě snadno a rychle, ale dojezd pak klesá nepříjemnou rychlostí. To je ale vlastnost všech elektromobilů – při dálniční jízdě se nedá moc rekuperovat a aerodynamický odpor je vysoký.
To na okreskách je situace jiná. Na výjezdu z vesnice zase budete patřit k těm rychlejším. Potřebujete někoho předjet? Žádný problém! Nemusíte čekat na podřazení, prostě šlápnete na plyn a jedete vpřed.
Prostorově také nezklame, kufr je až překvapivě velký, což je zásluhou baterií pod podlahou. Díky tomu máte také vysoký posez jako v nějakém SUV. Na zadní místa si dospělý člověk sedne, už se bude ale koleny dotýkat sedačky před sebou. Přední místa nabízejí prostoru dost, ale mají celkem krátké sedáky a žádné boční vedení. Chyběly mi také loketní opěrky.
V interiéru poznáte, že se tu trochu šetřilo a že se nejedná o úplně nejmladší model. Plasty jsou tvrdé, displej navigace malý, podpora Apple CarPlay žádná. Nic z toho mi ale nějak nevadilo. Že jsou plasty tvrdé, možná překvapí, na druhou stranu nikde nic nevrže a nedrnčí. Což je dobře, protože to by bylo opravdu hodně slyšet v tak tichém autě. Co je právě o to víc slyšet, to je zvuk blinkrů, který mi úplně nesedl a nejde nijak změnit. Audio ale hraje až překvapivě dobře, tak ten zvuk můžete jednoduše přehlušit.
Světla jsou halogenová, což mě trochu překvapilo, měl jsem za to, že LED je úspornější zdroj světla. On tedy je, ale také je patřičně dražší, takže v Zoe jste odkázáni na halogeny. Ty ale naštěstí nesvítí vůbec špatně.
Důležitou otázkou u elektroauta je dojezd. Já nevyužíval ECO režim, který možná něco ušetří, ale tak výrazně otupí projev motoru, že jsem ho prostě radši nezapínal a jízdu si užíval. Při plném nabití jsem v plusových teplotách měl dojezd přes 300 kilometrů. Jak teplota klesla k minus 6, byl dojezd nějakých 240 kilometrů. Což mi ale stále přijde jako sympatická hodnota.
Nevýhoda je, že Zoe neumožňuje rychlé dobíjení. Jste odkázáni na pomalejší, kdy plné dobití trvá papírově 2 hodiny a 40 minut. Píši papírově, protože taková situace asi nikdy nenastane. Nikdy nepřijedete s úplně vybitým autem. A já třeba ani nenabíjel do 100 %, protože od nějakých 85 % už to trvá neúměrně dlouho.
Základem je nabíjet kdykoliv, když parkujete. Když to budete dodržovat, soužití s elektroautem bude úplně pohodové. Já si jel třeba něco koupit do obchodu, kde jsem si dal i kafe. Parkoval jsem tam nějakých 40 minut. To jsem využil k tomu, že jsem zaparkoval na vyhrazeném místě pro dobíjení a auto nechal na nabíječce. Po nákupu a občerstvení jsem měl o 30 % více energie. A to je super. Protože auto by tam stejně jen stálo, takhle byl ten čas krásně využitý.
Podle mě tedy není úplně nezbytné mít nabíječku doma. Pokud beru zaměření auta hlavně do města a dojezd 300 kilometrů při normálních teplotách, tak si umím představit, že auto dám nabít jednou za čas, když jedu na nějaký větší nákup. A pak třeba když pojedu někam do centra, kde mimochodem můžete zaparkovat v rezidentních zónách zdarma, využiji nabíjecí stanici, jejichž počet postupně roste. Díky tomu jsem v Praze na Náměstí Míru nemusel hledat parkovací místo – našel jsem vyhrazené pro dobíjení. Takže jsem nejen pohodlně zaparkoval, ale i dobil.
Pokud by Renault Zoe stál 400 tisíc, mám pocit, že ho budeme vídat často. Ona technologie ale něco stojí. Takže i když se pokusíte opravdu ušetřit na všem možném, stále musíte využít baterie a elektromotor. A v tomto případě i celkem velké baterie. Díky tomu je tak stále základní cena přes 800 tisíc korun. Což Zoe posouvá do role spíše výjimečného auta na našich silnicích. Ale je to škoda, jezdilo se mi s ním opravdu moc hezky.