Test Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D184 2018: Úspornější volba (+VIDEO)
Nedávno jsem měl v testu Mazdu CX-5 s benzínovým dvouapůllitrem. A byl jsem z něj nadšený. Jaká je tedy velká Mazda ve spojení s nejsilnějším naftovým motorem?
Výhoda testování vlastně identického auta, jaké jsem měl nedávno, je jasná – můžu se zaměřit jen na odlišnosti. V tomto případě je to barva a motor. Barvu nijak podrobněji rozebírat asi nebudu, ale u motoru bych se chvilku zdržel.
Mazdu CX-5 můžete mít s benzínovým dvoulitrem o výkonu 165 koní, pak s benzínovým dvouapůllitrem a výkonem 194 koní. To jsou benzínové možnosti. A naftové jsou oba s objemem 2,2 litru a jeden o výkonu 150 koní, druhý se 184 koňmi. A ten jsem měl právě v testu. Výkonem je nejblíže silnějšímu benzínu.
První z odlišností, na kterou narazíte už při pohledu do ceníku, je možnost kombinace naftového motoru a manuální převodovky. Ačkoli netuším, jak častá tahle volba v případě SUV může být, je příjemné, že tu je.
V případě automatu je ale poznat, že Mazda naftovému motoru připsala úlohu klidného přepravníku bez nějakého sportování. Oproti benzínu totiž nemá možnost řazení pádly pod volantem, ani sportovní režim převodovky. Automat nechává motor spíše v nižších otáčkách a tak na okresce pojedete na nějakých 1600 otáček. Pokud ale budete chtít, tak převodovka až překvapivě dobře reaguje na sešlápnutí plynu. Dokonce bych řekl, že tak rychle nereagují některé konkurenční převodovky ani na sportovní režim. Předjíždět se tedy dá bez problému.
A stále je tu možnost řazení klasicky voličem převodovky. To funguje výborně a ano, i s naftovým autem se dá opravdu hezky a zábavně svézt, když ho držíte v otáčkách. Pořád má 184 koní a 445 Nm, což je už slušná hodnota.
Takže s jakým motorem se mi jezdilo lépe? S benzínovým. To rovnou říkám, protože ačkoli má jen čtyři válce, tak ty jsou opravdu veliké a na projevu motoru je to znát. Ten je sametově klidný a hrozně rád se nechá vytáčet, až vás láká využívat pádla pod volantem, která u vznětového protivníka nemáte.
Na druhou stranu – připravte se na častější tankování. A to platí v obou případech, logicky ale u benzínového motoru více. Mazda totiž pro CX-5 připravila jen dvě velikosti nádrže, které se liší podle počtu poháněných náprav. V případě pohonu všech kol je pak nádrž 58 litrů a to mně osobně přijde málo. Nemusíte mít ani velkou spotřebu, stejně ale budete tankovat častěji, než by se vám nejspíš chtělo.
No a jsem u spotřeby! U nejsilnější benzinové Mazdy CX-5 s pohonem všech kol a automatem jsem měl průměrnou spotřebu 8,8 litrů na 100 kilometrů. S nejsilnější naftovou jsem měl okolo 6,5 litrů na 100 kilometrů. Rozdíl je tedy celkem znatelný. Do toho, kdy se ale nafta vyplatí, teď hodila Mazda trochu vidle, protože aktuálně nabízí pohon všech kol za cenu pohonu předních kol. Jinak by byl cenový rozdíl menší, protože naftová verze se jako předokolka nenabízí. Teď je ale přesných 70 tisíc. Pokud bych si já měl vybrat, tak zvolím benzínový motor. Jelo se mi s ním skvěle, spotřeba by šla určitě ještě snížit, je s ním i zábava a teď k němu navíc dostanu i slevu právě na pohon všech kol. Takže to by byla ta pravá kombinace pro mě.