Test Volvo V60 D4 2018: To pravé Volvo (+VIDEO)
Volvo V60 je střední velikost kombi od Volva. S naftovým motorem D4 s úpravou Polestar je hodně svižné auto, které vás ale rozhodně nesežere.
Volvo dělá luxusní sedany. A SUV všech velikostí. Pro mě je však to nejvíce typické Volvo s karoserií kombi. A Volvo V60 je opravdu pořádné kombi! Jistě, je tu ještě V90, ale ta už mi osobně přišla snad až moc dlouhá. A to poznáte zvláště při parkování. U V60 mi nepřišlo, že by nabízela méně místa, jen se mi s ní lépe manévrovalo. A vlastně i celkově jezdilo.
Tím rozhodně nechci říct, že V90 jezdí špatně. Jen V60 jezdí lépe. Tedy dle mého názoru. Jako ale u každého Volva zde platí, že si nekupujete jen kusy plechu (a dřeva a kůže), ale i jakousi duši. Auta s duší, a tím nemyslím tou v pneumatikách, už dnes jen tak neseženete. Na výběr máte německou šeď, která neurazí, ale ani nenadchne. Cestování pak berete jako součást života, která se nějak musí zvládnout.
Ve Volvu je to jiné. Zvláště, když vás obklopuje tak nádherný interiér, jaký jsem měl v testované V60 s výbavou Inscription. Tedy světlá kůže a dřevo. A opravdu – co vypadá jako dřevo, to je dřevo. Co vypadá jako kov, tak to je kov. Na první pohled vidíte, že jste utratili své peníze za něco hmatatelného a luxusního. Co však nevidíte, to je ten pocit, který cítíte při jízdě. Tohle auto vás prostě nutí cestovat. Alespoň já to tak měl.
Schválně jsem plánoval cesty. A dlouhé cesty. Někdy vlastně i úplně zbytečné. Protože sednout si do parádně pohodlné sedačky z bílé kůže, nechat se obklopit tou krásou a někam vyrazit bylo tak hrozně lákavé. Interiér vás uklidní, nemáte potřebu jakkoliv závodit. Máte potřebu cestovat. Ale klidně, v pohodě a bezpečí.
Což je věc, která k Volvu prostě patří. Bezpečí. Vezmu to jen stručně – Volvo V60 je opravdu hodně bezpečné auto. Jak co se týká konstrukce samotného auta, protože ne vždy vás ochrání elektronické asistenty, i když se snaží opravdu maximálně, tak právě různých pomocníků. Ti dokáží například pomoci s úhybným manévrem. Představte si situaci, kdy se potřebujete prudce vyhnout něčemu před vámi. Volvo vám s tím pomůže, pokud tedy vidí čáry na silnici. Neudělá manévr za vás, ale navede vás zásahy do řízení a brzd na tu správnou cestu.
K bezpečí přispívá i skvěle fungující systém Pilot Assist, který dokáže ušetřit nejen nervy při jízdě v koloně a monotónních přesunech na dálnici, ale hlavně pozornost na důležitější věci. Můžete se tak soustředit na to, co se děje kolem auta. O udržení přesně uprostřed jízdního pruhu a dodržení bezpečné vzdálenosti se postará auto. Vy na něj jen dohlížíte. A funguje to opravdu bezvadně, využíval jsem to téměř neustále.
No a moje oblíbená věc, kvůli které se hodně mých cest odehrávalo v noci – světla. Jako v případě nedávno testované XC60 se jedná o parádní záležitost. Jejich adaptivní funkce je perfektně rychlá a vůbec se nemusíte obávat, že budete někoho oslňovat. Jak ale ostatní auta ze silnice zmizí, noc před vámi promění v den opravdu úžasně silný svit dálkových světel.
Jak jsem psal již na začátku, nedostatkem prostoru trpět nebudete. Na zadních sedačkách je místa naprostý dostatek. To samé se dá říct i o předních, kde sedíte… no chtěl jsem napsat jako v bavlnce. Ale tak to není. Sedačky jsou celkově relativně tvrdé, což mě ze začátku trochu překvapilo. Po prvních stech najetých kilometrech jsem ale pochopil, proč to tak je. Nebolí z nich záda. Opravdu krásně vytvoří oporu páteři a vy tak ani po dlouhé cestě nebudete rozlámaní.
Ale proč si kupujete V60 a ne třeba S60? No jistě, kvůli kufru! Tak ten je tu opravdu ohromný. A hlavně dobře využitelný. Takže pokud chcete kombi jako kombi, tedy auto s pořádným kufrem a ne jen karoserií typu kombi, tak je V60 skvělá volba. Zadní sedačky se dají elektricky sklopit ovládáním v kufru a vznikne tak navíc téměř rovná plocha. Mimochodem zadní hlavové opěrky se složí samy. To můžete udělat dokonce i z místa řidiče přes multimediální systém, aby vám nepřekážely ve výhledu. Další drobek bezpečnosti.
A co při dlouhém cestování nesmí chybět? No samozřejmě motor! Volvo vždy naftové motory umělo. Ne, že by benzinové byly špatné. Ale naftové jsou prostě dobré. A tahle D4 to potvrzuje. V tomto případě ji pomáhala ještě softwarová optimalizace Polestar přímo od Volva. Ta přidala vlastně jen 10 koní, takže auto mělo kulatých 200, ale hlavně 40 Nm točivého momentu. Celkových 440 už bylo hezky znát.
S akcelerací nebyl problém, předjíždění bylo naprosto jisté a jízda na dálnici v levém pruhu naprostou samozřejmostí. Motor posádku nijak neruší, je krásně odhlučněný a slyšíte ho až opravdu ve vysokých otáčkách, kam se ale moc často nedostane. Líbila se mi logika automatické převodovky, která motor nenechává dusit na zbytečně nízkých otáčkách, což by mělo vliv i na pohodu na palubě, kterou by narušovaly vibrace. Motor si příjemně přede a řidič má kdykoliv k dispozici slušnou porci výkonu a točivého momentu.
Pokud by vás zajímala spotřeba, tak za dobu testu jsem se pohyboval okolo 6,5 litru na 100 km. Je to málo? Je to hodně? Pokud vezmu v potaz sílu a projev motoru, velikost auta a můj styl jízdy, kdy jsem jezdil buď ve městě, nebo celkem svižně mimo město, tak mi taková spotřeba přijde super. A jak vždy říkám – pokud se s autem sžijete, budete hned o litr níže.
V autě vhodném k dlouhému cestování nesmí chybět kvalitní audio. A to zde nechybělo. Ačkoli se nejednalo o vrcholnou aparaturu Bowers & Wilkins, která určitě hraje ještě o něco lépe. Ale to už bych snad ani nepotřeboval. Takže pokud budete řešit při koupi každou korunu, tedy v případě nejvyššího audia 90 tisíc korun, tak věřte, že ani se základní variantou neuděláte chybu.
Co říci závěrem? Volvo V60 si nepořídíte se špatným motorem. Máte k dispozici parádní benzínové motory, skvělé naftové a nově i hybridní. Ano, všechno to jsou čtyřválce. Pokud ale fungují tak, jak fungují, tak jim to nijak nevyčítám. Úprava Polestar udělá velký efekt, zvláště u motorizace D4, takže tu určitě zvažte. Koupí Volva V60 nezískáte jen auto na přepravu z bodu A do bodu B. Získáte kus Švédska. Uklidňující, kvalitní a pohodový.