Test Honda Civic 1.6 i-DTEC 2018: Úsporně a s radostí! (+VIDEO)

Honda Civic se nabízí se třemi motory. Já měl možnost vyzkoušet naftovou verzi. Jak úsporná dokáže být? A umí být i zábavná?

Že je nový Civic opticky výrazný je asi neoddiskutovatelný fakt. Jeho vzhled dělí lidi na tři tábory – jedni ho milují, jedni ho nemají rádi a někteří jsou rozpolcení v tom, že se jim líbí přední část a nelíbí ta zadní. Já osobně patřím do první skupiny. Ačkoli musím přiznat, že zadní část této pětidveřové verze je opravdu hodně nezvyklá. Ale já mám rád výrazná auta. Tohle je trochu kosmické.

Pokud zvolíte výbavu Sport, nebo Sport Plus, zadní část vypadá ještě zajímavěji – dostane totiž dvě centrální koncovky výfuku. Na ty však u naftové verze můžete zapomenout, tu v těchto výbavách nepořídíte. Takové výfuky jsou výsadou nejsilnější benzinové jednapětky.

LED podpis denního svícení je již takový typický pro Hondy a Civic poznáte na první pohled. Světla nejsou řešena čočkou, ale soustavou světel, což vypadá opravdu moc zajímavě. A výborně to funguje, potkávací světla svítí opravdu silně. Dálková zas nějak přehnaně silná nejsou, svítí však optimálně vysoko a mezi potkávacími a dálkovými nevzniká žádná mezera.

Tvar zadní části naznačuje, že přístup do kufru bude parádní. A také je. Díky pětidveřové karoserii (můžete mít i sedan) se vám po otevření víka naskytne opravdu celý kufr jako na dlani. A rozhodně nepůsobí nějak malým dojmem, na přepravu zavazadel pro celou posádku je dle mého naprosto dostatečný. Pod podlahou je ještě další prostor a povinná výbava je chytře ukrytá v bočních kapsách.

Pro pasažéry vzadu je přichystáno dost místa pro nohy, když jsem seděl sám za sebou se svými 184 centimetry, tak jsem se vešel naprosto s přehledem. Jediné místo, kde jsem narážel na limity (a strop), byla výška. Svažující se střecha si vybírá svou daň v tom, že pokud chce sedět vyšší člověk vzadu, musí se trošku přizpůsobit a posunout na sedačce níže. Pak už ale nesedí tak vzpřímeně. Na kratší vzdálenosti je to však s klidem použitelné a pokud budou vzadu jezdit převážně děti, tak vůbec není co řešit.

Na předních místech už je situace na výšku naprosto v pořádku, i se střešním oknem je ve všech směrech dostatek prostoru. Co je fantastická vlastnost jakéhokoliv Civicu, takže naftového nevyjímaje, je poloha řidiče a všeho okolo. Sedí se nízko, volant se dá nastavit do ideální polohy a hlavně řadicí páka je tak blízko volantu, jak to jen jde. Při rychlém řazení je to skvělá vlastnost, vzdálenost od volantu k páce je opravdu minimální.

Výborně promyšlená je loketní opěrka, která se dá různě nastavovat a přizpůsobovat. A obsahuje i jedno USB. Další zásuvky jsou skryty a tím se dostávám k další parádě v podání Hondy – pod přihrádkou s indukčním dobíjením, kam se mimochodem vejde i opravdu veliký telefon, je další velká přihrádka. Dávat do ní telefon nedoporučuji, protože je téměř jistota, že ho tam zapomenete. Ale u této přihrádky je další USB zdířka, dále HDMI a klasická zásuvka. A právě pokud sem zapojíte kabel k telefonu, můžete ho tam skrýt a držákem ho přivést do horní přihrádky. Nikde tedy nepřekáží a nemáte interiér plný kabelů. Uznávám, že najít tuto přihrádku a tohle USB mi trvalo asi dva dny, ale pak jsem z něj byl nadšený.

Ale dost bylo USB a nabíjení telefonu. Pojďme na jízdu! Naftová motorizace nabízí 120 koní, což je o 6 méně, než základní benzínová verze. Zároveň je o 40 tisíc dražší. To by tedy měla kompenzovat spotřebou. A to se jí opravdu daří! Už jen udávaná kombinovaná, která je 3,5 l/100 km napovídá, že tohle auto nebude jezdit za deset. A rozhodně nejezdí. Dokud jsem nenarazil na jízdu v kolonách, měl jsem spotřebu 4,7 l/100 km. A to byla jízda převážně po městě. Jak jsem najížděl další pomalé kilometry v ucpané Praze, dostala se lehce přes 5 litrů. To je ale stále parádní spotřeba! Navíc na to, že jsem jezdil na nových zimních pneumatikách a bylo okolo 20 stupňů.

Troufnu si tvrdit, že pokud se člověk s autem sžije, bude mít letní pneumatiky a nebude jezdit v tak špatném provozu, jako já, spotřeba pod 5 litrů bude naprosto standardní.

OK, tak to máme malou spotřebu. Je však daní za levnou jízdu líný motor s nudným projevem? Vůbec ne! Ze začátku jsem se k motoru choval tak, jak jsem u dieselu zvyklý – jezdil jsem na nižší otáčky a využíval vyšší stupně. Postupem času jsem ale začal zjišťovat, že otáčky motoru nevadí. Nebo spíše naopak. Ony mu vyhovují. A tak se občas stalo, že jsem z šestky přeřadil na trojku a užíval si otáčky. A to je pro mě u naftového motoru opravdu hodně nezvyklé!

Stále je ale pravda, že motor nabízí 120 koní a to prostě není moc. Pokud pojedete na šestku 80 km/h a budete chtít zrychlit, je před vámi volba – hodně pozvolná akcelerace bez přeřazení, nebo podřazení klidně na trojku a svižné zrychlení? Je to zkrátka naftový motor, u kterého má cenu řadit a využitelné spektrum otáček je až překvapivě velké.

Na nějakou sportovní jízdu jsou tu spíše benzínové motory a zvláště fantastický 1.5 VTEC TURBO, což je opravdu parádní motor, který nabízí snad vše, co si můžete přát. Ale člověk se chce někdy svézt i s testovanou jednašestkou. A může. Rychle a zábavně. K dispozici je sportovní režim tlumičů, u kterého jsem upřímně nepoznal moc velkou změnu. Ale ta nebyla ani potřeba, podvozek je jednoduše parádní i v základním nastavení.

Pohodlný, zároveň skvěle jistý v zatáčkách, kde neuskakuje ani na velkých nerovnostech. Přidejte k tomu přesné řízení, parádní řazení pákou, která je asi tak pět centimetrů od volantu a nádherně po ruce, skvěle dávkovatelné brzdy a motor, který má smysl vytáčet. A vyjde vám, že i s naftovou motorizací můžete jezdit zábavně. Pokud budete chtít. Také nemusíte, můžete jezdit i pohodlně na velké vzdálenosti a naprosto úsporně.

Světla jsem už zmínil, ta svítí výborně, takže ještě mé klasické hodnocení audia – je parádní. Reproduktory byly kam jsem se podíval, však také tahle výbava má 11 reproduktorů. Jejich práce byla výborná, basy byly krásně prokreslené a nikde nic nedrnčelo ani na vysokou hlasitost.

Slova závěrem? Honda Civic je výborné auto. Troufnu si tvrdit, že s žádným motorem člověk neudělá chybu. Naftová 1.6 i-DTEC nabízí opravdu úspornou jízdu a stále i nějaké zážitky za volantem. Jistě, výkon není ohromující, ale jeho podání je výborné.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.