Niceboy Pilot Q8: Hodně chytrá černá škříňka! (+VIDEO)

Ne, nepustil jsem se do testování elektroniky. Tu sice rád používám, ale rozhodně na ni nejsem žádný odborník. Protože je ale Roadblog o cestování a věcech s tím spojených, pár zkušeností s autokamerou Niceboy Pilot Q8 se tu určitě neztratí.

Ačkoli má tato autokamera různé chytré a podpůrné funkce, to hlavní, proč si ji pořizujeme, je kvalita nahrávání. To je to hlavní a tak tím rovnou začnu. Bylo pro mě důležité, aby nahrávala tak, že bych klidně ostatní funkce vypnul a měl ji jen jako klasickou kameru. Maximální kvalita nahrávání je v rozlišení Super FullHD, tedy 2304×1296 bodů. V této kvalitě zvládá 30 FPS. Já osobně honbu za co nejvíce FPS nesdílím, pokud znáte má videa, tak víte, že natáčím na 30 FPS, protože mi to více vyhovuje. Ale uznávám, že pokud by bylo 60 FPS, šance, že kamerce něco unikne, by byla ještě menší.

Ale ono unikne… primární funkcí autokamery je, aby zachytila, co se děje před autem (případně za autem pokud si ji pořídíte jako zadní kameru). A to Niceboy Pilot Q8 rozhodně zachytí, díky úhlu 170° se do záběru vejde vše důležité a kvalita videa naprosto dostačuje k tomu, aby se daly rozpoznat i RZ. A to dokonce i aut jedoucích v protisměru. Tady rozhodně platí, že jedna ukázka je lepší, než tisíc slov, takže doporučuji mé video, kde jsou jak denní záběry, tak večerní a noční. Kvalita není na to, aby se jí člověk po večerech kochal, jak je vše dokonale ostré. Není. Protože tohle je kamera, kterou jednoduše zacvaknete do držáku za čelní sklo a absolutně se o ni nestaráte. Monitoruje jízdu a dělá to podle mě výborně. Zvláště noční záběry mi udělaly opravdu radost.

Já osobně ji ani nezacvakávám. Parkuji v garáži a tak mohu mít kamerku za čelním sklem stále. A tady platí to, co říkám třeba u automatických světel – mám rád, když věci fungují samy a nemusím se o ně starat, protože to je jen další možnost, jak to zapomenout. Mám rád spolehlivá automatická světla, která se sama zapnou při rozsvícení potkávacích. Protože se o to nemusím starat. U kamery to platí dvojnásob. Svoji jsem nastavil tak, že se po odpojení napájení po 10 vteřinách vypne. Při zapnutí mi hlasem oznámí (česky), že začíná nahrávat a tak ji nemusím ani vidět a má vypnutý displej. A je to. Vše se děje automaticky – nasednu do auta, nahrává, zamknu auto, po chvíli se vypne elektřina a přestane nahrávat. Není tu žádná část, na kterou bych mohl zapomenout.

Kamera samozřejmě obsahuje G-senzor, což je praktická věc v případě, že se něco stane – kamera sama pozná míru přetížení a aktuální video zamkne, aby se nepřepsalo. Normálně totiž natáčí do smyčky, já jsem nastavil po pěti minutách, kdy po zaplnění karty začne mazat staré záznamy. Mimochodem může mít kapacitu až 128 GB, což při průměrných 100 MB na 1 minutu vystačí na dlouho bez přemazávání.

Co se mi však úplně nepodařilo zjistit, je ruční “zamknutí” souboru. Provádí se to zapínacím tlačítkem, myslel jsem ale, že se uzamkne celý soubor, zatím to však vypadá, že se vytvoří nový v oddělené složce. Což by nebyl problém, ale většinou to tlačítko zmáčknete až po tom, co se něco stane. A tu část pak ve videu nemáte. Větší paměťová karta toto ale řeší.

No a jdeme na chytré funkce! Už jsem nakousl, že mluví česky. Co ale vše říká? Oznámí začátek a konec nahrávání a nalezení GPS. To je to, co uslyšíte nejčastěji. A zbytek záleží na tom, jaké funkce zapnete. Já mám aktivované upozornění na radary a semaforové kamery. A funguje to zatím opravdu bezvadně. Zapnutí této funkce bylo trošku krkolomné, ale nakonec se podařilo. Může se ale stát, jako mně na začátku, že jsem si myslel, že je vše zapnuté a kamera nic neříkala. Nebylo to holt zapnuté. Databáze radarů vypadá aktuálně, všechny mi kamera zatím hlásila spolehlivě. Vždy řekne, že je před vámi úsekové měření, a jaká rychlost se měří. Dvakrát za rok by navíc měl vyjít update na stránkách Niceboy.

Pokud budete mít zapnutý displej, který je mimochodem opravdu dost velký, uvidíte i průměrnou rychlost, jakou jedete. Což je super, máte tak dobrý přehled. Já mám kameru nastavenou tak, že toto nevidím, ale zapnutý hlas, který mě upozorňuje. Pokud by vás hlas štval, dá se vypnout a nechat zapnutý displej a o žádné informace nepřijdete.

A jak kamera ví o průměrné rychlosti a kde vlastně jsem? Samozřejmě díky GPS, která má přijímač v držáku na skle. Dokáže do videa i ukládat vaši rychlost a v počítači se přes dodávaný program můžete podívat na svou cestu. Držák samotný je celkem dobře udělaný, má kloub, na kterém můžete doladit polohu kamerky. Nasazování a sundavání je celkem snadné, jen při sundavání narážím na to, že odjišťovací pojistka je na straně u okna, takže hůře přístupná a já si tak rozhodím polohu kamery. Vyřešil jsem to tím, že se při napojení kamery na 10 vteřin zapne displej a já doladím záběr. Jak jsem ale psal, kameru převážně nesundavám. Líbí se mi, že do držáku je navedeno napájení a tak stačí kameru opravdu jen zacvaknout a je to.

A pojďme na ty chytré funkce. V kameře se jmenují ADAS a jsou to vlastně asistenční systémy jako v moderních autech. Tedy hlídání jízdy v pruhu, upozornění na bezpečnou vzdálenost, upozornění, když se auto před vámi rozjede. Také varování před kolizí a upozornění na nízkou hladinu osvětlení. Jelikož mám vypnutý displej, tyto funkce se mi hlásí zase českým hlasem.

Hlídání jízdy v pruhu funguje snad až překvapivě dobře. Trochu jsem se bál toho, že bude hlásit opuštění jízdního pruhu i při předjíždění, co jsem ale vypozoroval, tak pokud se přejíždí přerušovaná čára, kamera nic nehlásí. Jakmile ale přejedete plnou, tak to schytáte.

Upozornění na bezpečnou vzdálenost funguje vlastně dobře, rozhodně mě naučilo udržovat větší vzdálenost. Potíž byla v tom, že občas zahlásí i abych dodržoval bezpečnou vzdálenost i když za žádným autem nejedu.

Pokud se před vámi někdo rozjede, tak to kamerka hlásí spolehlivě a vám se tak nestane, že se zapomenete třeba při hledání oblíbené stanice na semaforech. Před kolizí mě kamera ještě nevarovala a to jsem rád.

Osobně jsem si však tato upozornění vypnul. Proč? Kvůli hlášení bezpečné vzdálenosti, které na mě bylo až moc časté a někdy i bez důvodu. Tady narážím na to, že nejde jednotlivé funkce zapínat zvlášť. Kdyby to šlo, tak bych toto hlášení vypnul a zbytek nechal zapnutý, neměl jsem s tím problém. To však nejde. Možná je to ale jen otázkou aktualizace firmware. A jelikož je Niceboy česká značka, tak by mohli slyšet naše přání a umožnit vypínání jinak, než celého systému ADAS.

Každopádné mé shrnutí autokamery Niceboy Pilot Q8 – jezdím s ní. Protože dělá přesně to, co má, a dělá to výborně. Kvalita videa je podle mě super, v noci mě hodně překvapila. Hlídání radarů a focení jízdy na červenou funguje spolehlivě. GPS najde téměř okamžitě a hlavně – nemusím se o ni vůbec starat. Jen kdyby bylo možné vypínat jednotlivé asistenční systémy, pak už by podle mě neměla chybu. Snad jen nižší cena by se hodila.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.