Test Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW 2018: Omlazená hvězda (+VIDEO)

Oblíbená Škoda Fabia prošla drobnou modernizací. Opticky se moc nezměnila, ve výbavě se ale událo pár podstatnějších změn.

Poznat novou Fabii mi ze začátku dělalo trochu problém. Pokud bych viděl starší a novou vedle sebe, tak mám jasno, když jsem ji ale viděl samotnou, trochu jsem váhal. Modernizace přinesla nový tvar přední masky, která je větší. Více si ale všimnete nového „zalomení“ chromovaného rámečku u světel. To je pro mě hlavní poznávací znamení.

Ovšem pokud nemá rozsvícená světla. Protože jakmile se nová Bi-LED světla rozzáří, je jasné, že tohle je nejnovější Fabia. Žádná jiná generace totiž LED světla neměla, poslední generace, která měla alespoň xenony, byla ta první. Od té doby museli majitelé na lepší osvětlení vozovky zapomenout, případně tvořit různé nelegální úpravy a do světel, určených pro žárovky, umisťovat xenonové výbojky. Což prostě není dobrý nápad. Ke světlům se dostanu však později.

Z bočního pohledu bych rozdíl nepoznal, pokud by ovšem nestála na nových 18 palcových kolech. Ty může mít jen verze hatchback a upřímně si nejsem stoprocentně jistý jejich pohodlností. Ale věřím, že si Škoda dala záležet a nebude to žádná hrůza. Každopádně je to poprvé, kdy může mít Fabia legálně takto velká kola!

No a zadní část prozradí svou generaci asi nejrychleji podle odrazek na spodní části nárazníku. Ty tam musejí být, protože ve světlech nejsou. Zadní světla mohou být LED a podle mě vypadají vážně dost dobře. Samozřejmě v noci, přes den moc změnu nepoznáte.

V interiéru se změnila grafika přístrojů, která je moderní a přesně zapadá do současného stylu Škody. Také dekory na palubní desce jsou nové, v testovaném autě byl jeden opravdu moc hezký, který bych si klidně do svého auta vybral. Vše působí pevně, ačkoli využití tvrdých plastů je opravdu ve velké míře, nic nevrže a slícování je parádní.

Modernizovaná Fabia má v nabídce již jen benzinové motory. Všechny jsou tříválcové. A vlastně jsou jen tři – základní bez turba s výkonem 55 kW, silnější s turbem a 70 kW a nejsilnější, který nabídne 81 kW. A ten navíc můžete mít i s automatickou převodovkou. Právě nejsilnější motor s manuálem jsem měl v testu.

A rovnou můžu říct, že výkonu je naprostý dostatek a že je to tříválec mě opravdu neobtěžovalo. Jezdil jsem celkem dlouho s předchozí generací Fabie s motorem 1.2 TSI a čeho jsem si u nové hned všiml, byl zvuk. Je jiný. Je to dáno počtem válců. Ale je jiný a horší? Podle mě ne. Možná je to menšinový názor, ale já mám zvuk nového tříválcového TSI rád. Je takový dobře řízný, dalo by se říci až sportovní. V nízkých otáčkách není slyšet vůbec a ve vyšších je to příjemný zvuk. Myslím si ale, že zvuk se bude pár procentům lidí líbit, pár procentům nelíbit a naprosté většině to bude úplně jedno.

Motor se sbírá od nízkých otáček opravdu statečně, ve vyšších ze sebe vydává to maximum. Na české předpisy vám stačí první tři převodové stupně, ty další tři už jsou na snížení spotřeby. Převodovka je mimochodem šestistupňová a řazení je perfektně přesné. Pokud však zvolíte slabší variantu, dostanete jen pětikvalt.

Pokud jsem se chtěl na okresce projet, protože k tomu motor opravdu až vybízí, ačkoli by to člověk od Fabie úplně nečekal, tak jsem využíval jen dvojku a trojku. Zrychlení bylo opravdu příjemné, zvuk také a spotřeba zůstala rozumná. Jak jsem ale najel na dálnici, zapnul jsem adaptivní tempomat, zařadil šestku a naprosto v pohodě jel jakkoliv daleko.

A to je parádní disciplína Fabie – ticho a pohodlí. Na okresce se můžete rychleji projet, ačkoli to není žádné RS a nemá sportovní ambice. Možná o to víc mě to překvapilo, jaká to vlastně byla zábava. Ale na delších cestách je to opravdu pohodlné a tiché auto. Do nějakých 110 km/h je v autě naprosté ticho, ve vyšších rychlostech hluku trochu přibývá, stále se ale drží na skvělé úrovni.

K pohodlí přispívají určitě i kola, která byla na testovaném autě šestnáctipalcová. To je podle mě velikost tak akorát pro auto typu Fabie. Podvozek tak přejíždí nerovnosti jako nic a zároveň se nemusíte bát každého obrubníku a parkovat raději metr od něj.

Sedačky jsou ale zároveň celkem pevné, boční vedení je spíše pro silnější postavy, což já nejsem, tak jsem ho nevyužil. Tahle kombinace mi přijde jako nejlepší – pohodlný podvozek a pevné sedačky, ze kterých na delších cestách nebolí záda.

U Fabie se mi vždy líbila ta univerzálnost, nová generace na tom samozřejmě nic nezmění. Je to pohodlné auto, do kterého se vejdou čtyři pasažéři (nouzově i pět) a zavazadla. Pokud zvolíte karoserii kombi, tak přepravní kapacita ještě podstatně naroste. Auto je to hbité a dá se s ním jet hezky svižně a zábavně, zároveň ale zvládne ujet pohodlně 1000 kilometrů na dovolenou. Pokud máte omezený rozpočet a hledáte jediné auto do rodiny, které zastane více rolí, je Fabia určitě horký kandidát.

Může se zdát, že Fabia podražila. Na první pohled to tak může vypadat, ale ona také dostala už do základní výbavy pár prvků navíc. Třeba klimatizaci, nebo přední elektricky ovládaná okna. No a pokud budete sledovat akční nabídky, jako třeba právě teď u Přerost a Švorc auto, tak můžete výbavu Active pořídit za 217 tisíc koru. A to je podle mě parádní cena na auto, které je prostorově dostatečné, bezpečné, pohodlné a už i relativně vybavené. Například pro potomka to vůbec nemusí být špatná volba. Motor je sice základní 1.0 MPI s 55 kW, podle mého ale pro Fabii naprosto stačí.

Nebo můžete lovit v druhém konci nabídky, tam se nachází výbavy Style a Monte Carlo. Já měl na test právě výbavu Style, která již v základu obsahuje asi vše, co bych od auta potřeboval. A její cena začíná na 345 tisících se slabším TSI. Adaptivní tempomat, který je za příplatek, je sice příjemný doplněk, který funguje skvěle, klidně bych ho ale oželel. Výborné je, že v těchto výbavách dostanete výše zmiňovaná Bi-LED světla, protože…

Protože svítí skvěle. Opravdu. Nejdříve jsem se obával, že je Škoda do Fabia dala jen z důvodu, aby byla „in“, když všichni okolo mají LED, dají také LED. Ale už jen to, že mají automatické nastavení výšky a ostřikovače, napovídá, že se jedná o výkonnější provedení LED světel. A schválně se podívejte do videa, jak dobře svítí. Funkce přisvěcování do zatáček je nově řešena samostatnou parabolou v hlavním světle a svítí také LED. Je to lepší, než využití mlhových světel, která využívají klasické žárovky. Což je ale dobře, protože v mlze oceníte více žluté světlo, takže za mě výborná kombinace.

Audio hraje moc dobře, ve výbavě Style už je ŠKODA Surround se 6 reproduktory a opravdu si není na co stěžovat. Rádio Swing, které dostanete bez příplatku, má celkem velký displej 6,5 palce a hlavně podporuje napojení mobilního telefonu. Což bylo super, protože nově Apple umožňuje přes CarPlay zobrazovat i navigace třetích stran. Takže třeba Waze. Díky tomu se vestavěná navigace stává lehce zbytečnou a vůbec mi nechyběla.

Co říci závěrem? Škoda Fabia vždy platila za univerzální auto a hodně často v rodině zaujala místo jediného auta. U první generace šlo o větší kompromisy na zadních místech. Nyní už se i dospělý člověk do zadní řady posadí, kufr je dostatečně velký i u kratší verze a pohodlí nabízí až nečekané. Navíc do výbavy přibyly i prvky výbavy, které jdou s dobou a Fabii posouvají zase o kus dál.

Nové motory jsou možná pouze tříválcové benzíny, ruku na srdce, takové motory se ale pro auto typu Fabia přesně hodí. Fungují dobře a pokud jim budete věnovat dostatečnou péči, tedy pravidelný servis, nevytáčet za studena a nechávat vychladnout turbo, budou s vámi dlouho.

Nová Fabia nemusí zastat jen roli auta do města. Ona má na víc. Dokáže bavit na okreskách, dokáže pohodlně zdolávat dlouhé trasy. Zároveň ale nestojí přehnaně moc peněz. Takových univerzálů na trhu moc nenajdete.

Auto jsem si na test půjčil od Přerost a Švorc auto, takže bych jim chtěl opravdu moc poděkovat!

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.