Test BMW M5 2018: Zabiják v utajení (+VIDEO)

Titulek vlastně mluví za vše. Nové BMW M5, zvláště v nenápadné šedé, vzhledem nevystupuje z davu. Jízdně však zašlape do země téměř každé auto, které na silnici potká.

Už nedávno testované BMW M550d bylo dechberoucí. Nová M5 je však naprosto zdrcující. Na první pohled možná nekřičí do všech stran, že zašlape hluboko do země cokoliv, co na silnici potká (kromě tedy lidí a zvířat, ale o bezpečnostních systémech se zmíním později). Pokud zvolíte tuto nenápadnou šedou, jakou jsem měl na testovaném autě, tak je to prostě „jen“ pětka.

Přední část je odlišná větší šířkou, jiným nárazníkem a samozřejmě označením M5. Ve zpětném zrcátku budí stejný respekt, jako jakákoliv jiná pětka, což znamená velký respekt. Boční část je až na velká kola a zlaté brzdy také nenápadná, zadní je už výraznější. Ne snad kvůli nějakému obřímu křídlu, ale díky výfukům, odrazkám a celkově takovému naštvanému výrazu. Výrazně jiná je střecha. Ta je totiž z karbonu, který je viditelný, jen překrytý čirým plastem. Je to kvůli nižší hmotnosti a lepšímu vyvážení.

Když jsem se zmínil o zlatých brzdách – nejedná se o bezúčelnou frajeřinu, v řeči BMW zlatá barva znamená karbon-keramické brzdy. Za příplatek nějakých 240 tisíc. Ano, je to cena dalšího menšího auta, navíc je to vlastně jen příplatek za něco navíc, pokud je nepřikoupíte, tak i tak dostanete skvěle fungující brzdy. Ale jak fungují tyhle! To je absolutní paráda. Nevadnou, nereznou, fungují. Pořád a pořád skvěle. Nevím, jestli bych za ně dal tolik peněz. Ale když bych si kupoval auto, které je tak výkonné, jako M5, tak nejspíš ano.

Výkon. To je u M5 hodně důležitá část. Ale podle mě ne ta nejdůležitější. Hodnota je rovných 600 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h je 3,4 vteřiny a z 0 na 200 km/h lehce přes 11 vteřin. Což je čas, který některým autům nestačí ani na zrychlení na stovku. Maximální rychlost je 305 km/h. A poháněná jsou všechna kola, proto je podání výkonu tak intenzivní.

A to je právě ono. BMW využilo pohon všech kol u modelu M5. Zarytí fanoušci se možná křižují, já toto rozhodnutí však naprosto chválím! Ocenil jsem ho, když jsem jezdil v opravdu extrémním dešti. Ta jistota pohonu všech kol byla hrozně příjemná. A i díky tomu dosáhne M5 tak skvělých hodnot zrychlení. No a pozor… pokud chcete, můžete si přepnout na sportovní režim xDrive, tedy primárně poháněnou zadní nápravu, kdy se přední připojí jen, když jde do tuhého. A chcete si zablbnout? Tak je tu možnost úplného odpojení přední nápravy. Získáte tak zadokolku, která má 600 koní a vypnutou stabilizaci. Tento režim jsem upřímně ani nevyzkoušel. Nebyl potřeba.

K dispozici na volantu jsou dvě červená tlačítka, která budí překvapivě hodně pozornosti i u zaparkovaného auta. Na ně si můžete nastavit sportovní režimy dle svého gusta. Já měl na M1 můj oblíbený, který přepnul xDrive do sportovního módu, nechal zapnutou stabilizaci ve sportovním režimu a odezva motoru a řazení se přepnulo do nejostřejšího režimu. Řízení však ne, nejsportovnější režim mi přišel až moc tuhý, tam jsem tedy stupeň ubral.

No a na tlačítku M2 byla čistá zadokolka s vypnutou stabilizací. Stačilo by dvakrát zmáčknout tlačítko a klasické BMW M5 je tu. Já to ale nevyužil. Vzhledem k ceně auta, podmínkám na silnici a mým zkušenostem jsem se rád částečně svěřil do rukou elektroniky.

Chtěl bych moc pochválit BMW za head-up displej. Že má skvělé rozlišení a promítá se na čelní sklo je již téměř klasika, ale že je na něm vidět otáčkoměr a zařazená rychlost mi udělalo opravdu radost!

Co jsem ale myslel tím, že výkon pro mě není u nové M5 to nejdůležitější? Samozřejmě je důležitý. Ale komplexně. V celku totiž není tohle auto sporťák. Je to univerzál. Je to naprosto úžasně pohodlná řada 5, která dokáže cestovat po dálnici neuvěřitelnou rychlostí, stále však s naprostým komfortem, pokud si vše tak nastavíte. A nebo můžete jet podle rychlostních předpisů, nastavíte na tempomatu nějakých 135 km/h a spotřebu máte kolem 9 litrů. Po překročení hranic s Německem nastavíte třeba 280 a jedete dál. Spotřeba trochu vzroste, ale jaký jiný sedan vám toto nabídne?

A jakmile sjedete z dálnice, můžete přepnout režim. A dostanete auto, které rozdrtí jakoukoliv snahu o závodění. Kohokoliv. Ale třeba takové předjíždění? Nebo napojování na dálnici? Klidně zůstaňte v komfortním režimu, výkonu máte pořád nekonečné množství. Já například za dobu testu snad nikdy, kromě testování zrychlení z 0 na 100, nevyužil plný plyn. I na polovinu jsem měl k dispozici tolik výkonu, že to prostě nebylo potřeba.

Zajímá vás spotřeba? Měl jsem lehce přes 13 litrů. Což není žádná hrůza. Může to být ovlivněno i tím, že jsem tankoval 100 oktanový benzín, pokud natankujete 95, což je možné, spotřeba může vzrůst. A hlavně… kdo by to tomu motoru dělal! Motor je totiž osmiválec, dopovaný dvěma turby. Je radost zvednout hliníkovou kapotu a kochat se. O trochu horší je ale zavírání, protože tím, jak je kapota lehká, je potřeba s ní celkem třísknout a to je vám u takového auta líto.

Jinak je M5 klasické BMW řady 5. Velký kufr, sklopné zadní sedačky. Plno prostoru pro všechny cestující, v případě testovaného auta i s obrazovkami na zadních místech, kde se můžete podívat na televizi, nebo třeba zaslat řidiči cíl do navigace. Ten se zobrazí jako návrh, nemusíte se tak bát, že vám děti budou měnit destinaci.

A bezpečnostní systémy? Ty souvisí s klasickým hodnocením světel – ve výbavě byla chytrá světla, která svítí fantasticky. Umí se aktivně vyhýbat, což zvládají bravurně rychle, natáčet do zatáčky a hlavně selektivně nasvítit postavu. Stalo se mi, že jsem jel v noci po okresce. Najednou mi na head-up displeji a budíkách začal blikat symbol postavy a světla na ni začala blikat. Ten člověk opravdu nešel přehlédnout. A to je super!

Ve spojení s nočním viděním, které na obrazovce dokáže barevně zvýraznit lidi a větší zvířata, mám pocit, že tohle opravdu dokáže zachránit životy. Systém vidí potenciální hrozbu dříve, než vy, a dokáže vás na ni opravdu výrazně upozornit.

Hodnocení audia si nechávám na konec. Audio výfuků je úžasné. Hraje ale spíše ven a vy uvnitř si tak můžete vychutnat to druhé, značky Bowers & Wilkins. V případě M5 není za tak vysoký příplatek, jako v případě klasické pětky. I tak ale vyjde na nějakých 100 tisíc. A stojí za to. Nejen, že jsou reproduktory podsvícené. Ta kvalita reprodukce je fantastická. Pokud tedy budete vaši M5 využívat jako luxusní kočár na dálnici, takové audio přijde vhod. A vypnout ho můžete vždy, kdy budete chtít dát přednost tomu druhému koncertu z výfuků.

BMW M5 je fantastické auto. Neuvěřitelně rychlé, luxusní, univerzální. Jsem moc rád, že mi v BMW tak věří, že mi takové auto svěřili. Stálo to za to. Nekřičí možná do dálky, že je to supersport, nechává si to pro sebe. A to se mi přesně líbí.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.